Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
StefanN skrev:I princip handlar det bara om att byta tillräckligt mycket delar, förr eller senare passar det. Hoppas dock på förr.
Min plan är att ta hem oken och prova lite, verkar det ok köper jag skivor och sköldar och klossar sen också så borde det räcka. Besiktningen är jag inte det minsta bekymrad över, det finns inte en suck att dom märker detta.
Totalpriset blir under 5000:- och då jag ändå behöver byta skivor och belägg fram så är merkostnaden försumbar.
Köp med en billig begagnad stor bromsskiva kanske även begagnade belägg. Då syns det direkt om det passar. Kostar inte mycket extra.

Förr med 850/X70 när man bytte från 280-302-320 så skiljde även bromsslangarna. Fast det syns om det stretar i dom med fullt styrutslag. Går det bra så gör det. Bromsskölden funkar garanterat att använda samma.
av JE Jr
Nej, för "vanliga" kunder i Sverige är det nog endast på S80 V8 som det sitter 336mm skivor, däremot på polisbilar och säkert nån mer liknande specialvariant.

Enligt accessories.volvocars.com är det inte ens alla 17" fälgar som passar på 336mm-skivor (Välj S80 typ 07-10 där V8 fanns) så såtr det på vissa att de inte passar V8. ÄR väl därför de kallas 17.5" bromsar för att inte alla 17" fälgar passar.
Användarvisningsbild
av StefanN
Dom skriver ju alltid från vilket fordon sakerna är tagna och det är sällan eller aldrig en polisbil utan helt vanliga V70/XC70 så dom sitter absolut på fler fordon.
JB va dessutom snälla att ringa idag och påpeka att jag köpt för stora bromsar, inge fara meddelade jag dom och dom skickades direkt med Posten. :D
Användarvisningsbild
av Perra83
StefanN skrev:Dom skriver ju alltid från vilket fordon sakerna är tagna och det är sällan eller aldrig en polisbil utan helt vanliga V70/XC70 så dom sitter absolut på fler fordon.
JB va dessutom snälla att ringa idag och påpeka att jag köpt för stora bromsar, inge fara meddelade jag dom och dom skickades direkt med Posten. :D
Är det 336mm som du har köpt?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
StefanN skrev:336mm har nummer 30769057 och dom finns på S80, S60, V70, XC70 och dom sitter både på D5, V8 och T6.

Bromsoken heter 36000376 + 36000375 sen är det frågan om det är andra hållare med?
Bromsbelägg heter 31200229
Det verkar sitta fram på min v60 D6 också så du får lägga till det på listan :-). Man får med nöd och näppe in lillfingret mellan fälg och ok på mina 17" fälgar, tror det är njord.
av ThunderAce
När man talar om för folk att om man byter till stora bromsar så behöver man eventuellt byta fälgar lyssnar ingen

men ju längre tiden går med denna tråd så kommer allt fram

Stora bromsskivor -> stora sköldar -> Stora ok -> stora klossar -> större fälgar

jaja, alla har olika erfarenheter att relatera till men när de väl börjar monteras så kommer det visa sig
det mesta runt om bromsarna kommer behöva uppdateras
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]