Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rapid
#98108
tjena, hur mycket laddar en v40 2,0t orginal och hur mycket kan man skruva upp den utan att turbon ger upp?

vad skilljer en 2,0t från en t4a?
tacksam för svar mvh jimmy
Användarvisningsbild
av MartinS
#98227
Orginal laddar den 0,4bar.

Normala chiptrim brukar höja till mellan 0.6 och 0.7bar.

/Martin
av Rapid
#98271
var får man tag på chipp till en sådan?
Användarvisningsbild
av MartinS
#98297
Rapid skrev:var får man tag på chipp till en sådan?
Det har väl de flesta som säljer chiptrim?! BSR, Autotech etc. etc.

/MArtin
av perfect_reason
#99029
Rapid skrev:tjena, hur mycket laddar en v40 2,0t orginal och hur mycket kan man skruva upp den utan att turbon ger upp?

vad skilljer en 2,0t från en t4a?
tacksam för svar mvh jimmy
2,0T=Lättrycksturbo (mindre turbo)
T4=Fulltrycksturbo (större turbo+annan växlelåda)

OM jag inte minns helt fel så är T4:ans litervolym på 1,9 dessutom!?

//M
Användarvisningsbild
av Guru
#99339
Precis som redan nämnts...

T4 har en 14T turbo, 2.0T har en 12T turbo. Skillnaden är storleken på kompressorhuset. T4 har andra kamaxlar, ger mer effekt vid högre varv (varvvilligare). Sen skiljer det mellan årsmodellerna. Fas I (98-00) är T4 1.9liter och 2.0T 2.0liter. Fas II (01-03) T4 är också 2.0liter. Skillnaden här är också kolvarna, Fas II 2.0T har klenare kolvar.

Listan kan göras oändlig (nästan). Vill du veta vad som funkar och inte när det gäller S/V40? Surfa in på http://www.x40nordic.com, där finns svaren på alla dina frågor.

:party: :party: Hahaha

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]