- ons 11 apr 2007, 08:52
Efter att ha läst och åkt och tittat på ett antal bilar från blocketannonser inser man att det som jag i en annan tråd nämnt finns några kategorier:
1. Svensson. Har den info som finns alldeles korrekt. Bilen är alltid jättefin och bilen är servad som den ska. Eller?
Utrustningen i annonsen stämmer aldrig mot vad som finns, det är ett lotteri. Bilarna är oftast tvättade i maskintvätt, har obalans i däcken och servicen är i bästa fall gjord någorlunda enligt boken. Ofta på nisses mek i området där de bor. Det är alltid repor och stenskott och bucklor de inte sett och klädseln är full av fläckar från "grabbens hockeyklubba".
2. Bilintresserade Svensson. Har radat upp utrustningen som finns och beskrivningen av skicket stämmer. Har alltid ett optimistiskt utgångspris i klass med bilhandlare och ska sitta och hänga över axeln vid provkörningen och snacka bilen till en positiv upplevelse. Det ska ju inte jag känna själv... Det finns mindre bucklor och repor (de finns ofta) men vissa ex är nästintill buckel och repfria. Servicen är skött som den ska på märkesverkstad.
3. Oseriösa svensson. Behöver man nämna hur många denna person blåst? Om bilen inte har dolda fel så skulle den inte säljas av denna person. Serviceboken ser välfylld ut. Skicket på bilen ser bra ut. Milen är ofta låga och priset är helt rätt. Fast bagageluckan kan användas som fågelbad, AC:n ballar ur när det är varmt och alla stämplar i serviceboken är gjorda vid fel miltal eller tidpunkt. Sen finns det en del konstiga missljud i motorn/transmissionen som säljaren aldrig hört förut.
4. Alla andra men de har man redan ratat eftersom de verkar oseriösa i annonsen. Har fel motor i fel bil, är importerade för en månad sedan och lyser fel på alla sätt.
Behöver jag nämna att jag tittat på alla kategorier utom fyran. Där regnummer saknades ringde jag och frågade, dels för att höra hur säljaren verkar och dels för att snabbare få reda på mer om bilen eftersom det alltid saknas något av den informationen man vill veta. Saknades bilder och telefonnummer saknades jag som spekulant.
Sen köpte jag tillslut av bilhandlare istället eftersom jag träffade för få kategori två.
Lycka till med letandet!
Kom ihåg, dieslar har alltid rullat långt annars köper man ingen diesel.
Mvh
David
V70N T5 MY00