Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemgårn
Synd att annonsen känns oseriös men så blir det. Ska du köpa något för ganska mycket pengar ska annonsen vara fläckfri (i min mening). Det är en viktig förstadel av en försäljning. "First impression lasts" - Om försäljaren är dyslektiker bör denne vara såpass smart ändå att han/hon ber någon hjälpa till med annonsering. "Timmljus" "Färrdator" Värmmestolar" "skinn klädsel" "välvårdat".. I övrigt finns det inte så mkt fel i annonsen så det är inte nån dyslektiker det handlar om. Möjligtvis en person som inte har svenska som modersmål? Kanske heter "Henrik" egentligen något annat?! Jag hade aldrig intresserat mig för den bilen/annonsen. Det ska kännas 100% rätt.

Lycka till med letandet.
av volvoR+s60
Hemgårn skrev:Synd att annonsen känns oseriös men så blir det. Ska du köpa något för ganska mycket pengar ska annonsen vara fläckfri (i min mening). Det är en viktig förstadel av en försäljning. "First impression lasts" - Om försäljaren är dyslektiker bör denne vara såpass smart ändå att han/hon ber någon hjälpa till med annonsering. "Timmljus" "Färrdator" Värmmestolar" "skinn klädsel" "välvårdat".. I övrigt finns det inte så mkt fel i annonsen så det är inte nån dyslektiker det handlar om. Möjligtvis en person som inte har svenska som modersmål? Kanske heter "Henrik" egentligen något annat?! Jag hade aldrig intresserat mig för den bilen/annonsen. Det ska kännas 100% rätt.

Lycka till med letandet.
Yes,, jag letar vidare :) En dag kommer jag hitta min s60 D5 8)

tack iaf!
av Daddan
Efter att ha läst och åkt och tittat på ett antal bilar från blocketannonser inser man att det som jag i en annan tråd nämnt finns några kategorier:

1. Svensson. Har den info som finns alldeles korrekt. Bilen är alltid jättefin och bilen är servad som den ska. Eller?

Utrustningen i annonsen stämmer aldrig mot vad som finns, det är ett lotteri. Bilarna är oftast tvättade i maskintvätt, har obalans i däcken och servicen är i bästa fall gjord någorlunda enligt boken. Ofta på nisses mek i området där de bor. Det är alltid repor och stenskott och bucklor de inte sett och klädseln är full av fläckar från "grabbens hockeyklubba".

2. Bilintresserade Svensson. Har radat upp utrustningen som finns och beskrivningen av skicket stämmer. Har alltid ett optimistiskt utgångspris i klass med bilhandlare och ska sitta och hänga över axeln vid provkörningen och snacka bilen till en positiv upplevelse. Det ska ju inte jag känna själv... Det finns mindre bucklor och repor (de finns ofta) men vissa ex är nästintill buckel och repfria. Servicen är skött som den ska på märkesverkstad.

3. Oseriösa svensson. Behöver man nämna hur många denna person blåst? Om bilen inte har dolda fel så skulle den inte säljas av denna person. Serviceboken ser välfylld ut. Skicket på bilen ser bra ut. Milen är ofta låga och priset är helt rätt. Fast bagageluckan kan användas som fågelbad, AC:n ballar ur när det är varmt och alla stämplar i serviceboken är gjorda vid fel miltal eller tidpunkt. Sen finns det en del konstiga missljud i motorn/transmissionen som säljaren aldrig hört förut.

4. Alla andra men de har man redan ratat eftersom de verkar oseriösa i annonsen. Har fel motor i fel bil, är importerade för en månad sedan och lyser fel på alla sätt.

Behöver jag nämna att jag tittat på alla kategorier utom fyran. Där regnummer saknades ringde jag och frågade, dels för att höra hur säljaren verkar och dels för att snabbare få reda på mer om bilen eftersom det alltid saknas något av den informationen man vill veta. Saknades bilder och telefonnummer saknades jag som spekulant.

Sen köpte jag tillslut av bilhandlare istället eftersom jag träffade för få kategori två.

Lycka till med letandet!
Kom ihåg, dieslar har alltid rullat långt annars köper man ingen diesel.
av NCR
ljungström skrev:Här har vi en rolig kille med två bilar tillsalu:

http://www.blocket.se/vi/11447165.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/11271702.htm?ca=17_s

Konstig, enligt eniro så heter "Kennet J" alias "Pärlan" inte alls så i verkligheten...
Det där var väl iofs två st bilar som verkade kusligt välskötta (om man går efter bilderna), vad han heter i verkligheten är väl inte så intressant förrän det är dags för affär..eller?
av Daddan
Hemgårn skrev:Synd att annonsen känns oseriös men så blir det. Ska du köpa något för ganska mycket pengar ska annonsen vara fläckfri (i min mening). Det är en viktig förstadel av en försäljning. "First impression lasts" - Om försäljaren är dyslektiker bör denne vara såpass smart ändå att han/hon ber någon hjälpa till med annonsering. "Timmljus" "Färrdator" Värmmestolar" "skinn klädsel" "välvårdat".. I övrigt finns det inte så mkt fel i annonsen så det är inte nån dyslektiker det handlar om. Möjligtvis en person som inte har svenska som modersmål? Kanske heter "Henrik" egentligen något annat?! Jag hade aldrig intresserat mig för den bilen/annonsen. Det ska kännas 100% rätt.

Lycka till med letandet.
Du Hemgårn, har du trimmat ner din lättrycksturbo eller har tryckfelsnisse varit framme? :wink:
av bilgalen
Volvo V70/S60 D5 årsmodell 2005 har väl 163 hk och är inte i miljöklass 2005 väl (ej partikelfilter)? I så fall måste det ju vara smartare att titta på en 2006 som har 185hk och dessutom skatterabatt på 6000:-.
Användarvisningsbild
av camaro69
Var och en gör ju sin bedömning om vad som är seriös säljare.

Personligen skulle jag aldrig ha foto med regnummer synligt i en annons. Den som blir mest lycklig av foto med regnummer i annonsen är "Kalle Knarkare" eller någon av hans tjuvkamrater.

Det blir så mycket enklare för honom och hans jelikar att sitta framför datorn och planera. Är någon intresserad av att köpa min bil så vill jag också kunna göra en bedömning av den presumtive köparen.

Jag släpper inte mina uppgifter och bilnyckel till vilken testpilot som helst.
Det är tyvärr alltför många som blivit duktigt blåsta av s k "köpare".

Om jag i detta fall betraktas som oseriös säljare, p g a försiktighet, så skiter jag högaktningfullt i det.

:D
Användarvisningsbild
av Svahn
Skatterabatten är 2000:-/år i tre år. Dock räknar Vägverket av 6000:- på första årets skatt. Är bilen ett år är rabatten förbrukad. Kul resonemang av vägverket.
Användarvisningsbild
av camaro69
Svahn skrev:Skatterabatten är 2000:-/år i tre år. Dock räknar Vägverket av 6000:- på första årets skatt. Är bilen ett år är rabatten förbrukad. Kul resonemang av vägverket.
Är du förvånad över byråkraterna på Vägverket? :shock: :roll:

:lol:

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]