Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Jag bara förutsätter att batteriet inte är frånkopplat och att bilen inte är i viloläge när du mäter upp 12.2v, eller har jag fel?

Låt bilen stå med huven öppen en halvtimme och mät sedan över batteriet. Öppna eller stäng inga dörrar under tiden du väntar". Du kommer säkert upp mot 12.5-12.6v då skulle jag tro.
Nej, naturligtvis "sover" inte bilen när jag mäter.
Det intressanta är ju vilken spänning jag har i aktuellt driftfall. Samt vilken spänning andra Volvo-ägare har i samma situation utan att få larm om låg batterinivå.
Vilken spänning jag har mitt i natten är ointressant, då får jag nämligen inga felmeddelanden.

Perra83 skrev:12.2V då ligger det på en massa förbrukare. Sitter man och leker i Vida en stund kommer j under 12V. Ingen varning om låg batterinivå.
Det är ju intressant och tyder på att min tröskelnivå är felaktig.
Sedan skall ju en intelligent batterivarningskrets ta hänsyn till driftfallet. Man får t.ex. ingen varning när man startar bilen trots att spänningen då är ensiffrig.

Jag tror mina strömtänger är för små och jag överväger att köpa en större, så jag kan mäta under färd.
Perra83 skrev:Visst kan man nolla batteriövervakaren?

Ladda fullt och sedan koppla bort batteriet från bilen och ansluta igen, nått sånt?
Du tänker nog på mobiltelefoner, som försöker ange hur många procent man har kvar i batteriet.
I bilen är det nog betydligt enklare, en inprogrammerad spänningsnivå med hysteres och möjligen en kompensering för driftfall...
mikebike skrev:
Perra83 skrev:Visst kan man nolla batteriövervakaren?

Ladda fullt och sedan koppla bort batteriet från bilen och ansluta igen, nått sånt?
Du tänker nog på mobiltelefoner, som försöker ange hur många procent man har kvar i batteriet.
I bilen är det nog betydligt enklare, en inprogrammerad spänningsnivå med hysteres och möjligen en kompensering för driftfall...
Neej. Eftersom det är så viktigt att koppla på en batteriladdare riktigt så mäter batteriövervakaren på ett annat vis. Det finns säkert att läsa här någonstans.
Mikebike: som referens, jag har fått en varning för låg spänning på min XC60 -12. Jag har kollat laddning och batterinivå med Torque och Bluetooth-dongle. Min har aldrig laddat över 14,7V.
Motor avstängd, tändning på så ligger den på 12,2-12,3. När jag startar motorn så droppar volten till 10,2V. Jag hade stått parkerad med motorn avstängd och radion på och pratade i telefon då jag fick varningen.
mikekop skrev:Mikebike: som referens, jag har fått en varning för låg spänning på min XC60 -12. Jag har kollat laddning och batterinivå med Torque och Bluetooth-dongle. Min har aldrig laddat över 14,7V.
Motor avstängd, tändning på så ligger den på 12,2-12,3. När jag startar motorn så droppar volten till 10,2V. Jag hade stått parkerad med motorn avstängd och radion på och pratade i telefon då jag fick varningen.
Jag får varning direkt när jag låser upp bilen för det mesta.
Jag kan aldrig vare sig lyssna på radion eller prata i telefon med motorn avstängd. Efter 30 sekunder får jag upp varningen på första bilden och sedan stängs allt av. Det går inte att återstarta multimediasystemet utan att starta motorn.
mikekop skrev:Låter konstigt om inte batteriet är kasst åt dig. Hur mycket droppar volten när du startar bilen?
Det har jag inte testat, men startmotorn låter alltid "pigg". Aldrig ansträngd.
Batteriet har heller aldrig varit så tomt att bilen inte startat. Inte ens efter en veckas bortavaro när bilen falsklarmat 4 gånger.
mikebike skrev:
MartinS skrev:Jag bara förutsätter att batteriet inte är frånkopplat och att bilen inte är i viloläge när du mäter upp 12.2v, eller har jag fel?

Låt bilen stå med huven öppen en halvtimme och mät sedan över batteriet. Öppna eller stäng inga dörrar under tiden du väntar". Du kommer säkert upp mot 12.5-12.6v då skulle jag tro.
Nej, naturligtvis "sover" inte bilen när jag mäter.
Det intressanta är ju vilken spänning jag har i aktuellt driftfall. Samt vilken spänning andra Volvo-ägare har i samma situation utan att få larm om låg batterinivå.
Vilken spänning jag har mitt i natten är ointressant, då får jag nämligen inga felmeddelanden.
Du kanske skulle varit tydligare med vad du undrade då, om någon hade synpunkter på spänningsnivåerna? Ovan var min synpunkt, synd att den var fel ;-)

Jag har iallafall på min bil alltid under 12.4v så fort bilen inte sover. Jag är tämligen övertygad om att det inte är något fel på ditt batteri, det är övervakningen som är felaktig, av någon anledning.
MartinS skrev:Du kanske skulle varit tydligare med vad du undrade då, om någon hade synpunkter på spänningsnivåerna? Ovan var min synpunkt, synd att den var fel ;-)
Jag tyckte jag var (tillräckligt) tydlig. Det borde framgå av både rubriken och första bilden att jag upplever problemen när jag sitter i bilen. :lol:

MartinS skrev:Jag har iallafall på min bil alltid under 12.4v så fort bilen inte sover. Jag är tämligen övertygad om att det inte är något fel på ditt batteri, det är övervakningen som är felaktig, av någon anledning.
Jag lutar också åt det.
Om det hade varit som vissa anser att mina "korta" resor inte räcker för att ladda batteriet så skulle det ha varit tomt nu. Jag har inte kört längre än 81,4 km i ett sträck sedan jag köpte bilen. D.v.s. precis som vanligt. I Midsommar blir det några längre resor.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]