av mikebike - tis 16 jun 2015, 15:43
- tis 16 jun 2015, 15:43
Det intressanta är ju vilken spänning jag har i aktuellt driftfall. Samt vilken spänning andra Volvo-ägare har i samma situation utan att få larm om låg batterinivå.
Vilken spänning jag har mitt i natten är ointressant, då får jag nämligen inga felmeddelanden.
Sedan skall ju en intelligent batterivarningskrets ta hänsyn till driftfallet. Man får t.ex. ingen varning när man startar bilen trots att spänningen då är ensiffrig.
Jag tror mina strömtänger är för små och jag överväger att köpa en större, så jag kan mäta under färd.
MartinS skrev:Jag bara förutsätter att batteriet inte är frånkopplat och att bilen inte är i viloläge när du mäter upp 12.2v, eller har jag fel?Nej, naturligtvis "sover" inte bilen när jag mäter.
Låt bilen stå med huven öppen en halvtimme och mät sedan över batteriet. Öppna eller stäng inga dörrar under tiden du väntar". Du kommer säkert upp mot 12.5-12.6v då skulle jag tro.
Det intressanta är ju vilken spänning jag har i aktuellt driftfall. Samt vilken spänning andra Volvo-ägare har i samma situation utan att få larm om låg batterinivå.
Vilken spänning jag har mitt i natten är ointressant, då får jag nämligen inga felmeddelanden.
Perra83 skrev:12.2V då ligger det på en massa förbrukare. Sitter man och leker i Vida en stund kommer j under 12V. Ingen varning om låg batterinivå.Det är ju intressant och tyder på att min tröskelnivå är felaktig.
Sedan skall ju en intelligent batterivarningskrets ta hänsyn till driftfallet. Man får t.ex. ingen varning när man startar bilen trots att spänningen då är ensiffrig.
Jag tror mina strömtänger är för små och jag överväger att köpa en större, så jag kan mäta under färd.
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021