Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ef98dpa
marwi skrev:Det jag kanske fastnat mest för är att ha en låda på väggen med en fast monterad kabel, så man slipper släpa fram sladden varje gång man kommer hem.
Sedan kan dom väl ladda på med mer än 16A som jag fattat, men å andra sidan kan väl en V60 bara ta max 16A, så lite är det en investering för framtiden. Och jag tror att dom har ytterligare funktioner i sig jämfört med dosan som sitter monterad på std-sladden från Volvo.
Såg ett repotage i Ny Teknik idag,
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912449.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912489.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
... där det pratas en del om säkerhet vid laddning av elbilar. Som jag fattar innehållet där rekommenderar man max 10A via ett vanligt vägguttag. Det fanns även en artikel på Teknikens Världs hemsida, men den verkar vara bortplockad nu.

Jag har inte kört så mycket än, men just nu ligger snittförbrukningen på 0,47 l/mil (diesel alltså...). Då har jag ca 5 mil till jobbet och laddar bara hemma över natten. Till jobbet ligger jag på ca 0,18 l/mil. Då är det mest 80 km/h, men även lite 110-väg i slutet. Idag blev det ca 43 km på el, och av dom ca 8 km på 110-väg, 28 km 80-väg och resten stadstrafik.
Märkligt att det inte trycks hårdare på detta med laddbox... Jag frågade en säljare igår och han sa att laddbox bara var till för snabbare laddning. Säljare...

Jag tolkar det ändå som att min "nyinstallation" av elen och kabelns extra jfb skyddar lite. Nån som vet vad 8m kabeln kostar?
av Primus
Kan väl bara peta in att jag fortfarande är supernöjd. Jag har ju det perfekta körmönstret för en D6. En laddning räcker nästan fram och tillbaka till jobbet om det är lite kallt och helt om det är varmare ute. Sedan kör jag mest och handlar skjutsar barn fram och tillbaka och dessa sträckor är till 90% max 50 km.

Så alla förstår ju att jag i princip bara kör på el. Enormt kul måste jag säga. Sedan är jag imponerad av bilens "sättning" som jag upplever betydligt bättre än andra V60(hade D4 en period innan). Bilen blir betydligt bättre balanserad med den extra vikten och andra fjädrar och dämpare. Det sista bara utgår jag från att den har, inget jag vet. Men skillnaden är påtaglig.

Power-läget gör bilen till ett litet monster. Får gå tillbaka till min BMW 330iA för att hitta en rättvis jämförelse. Då var BMW:n så klart lättare och kvickare i reaktionen samt hade betydligt mer känsla i styrningen. Men till vardags så är det lite magiskt att trycka in Power.. :twisted: . Men för att vara ärlig blir det väldigt sällan då jag jagar låg förbrukning.. :lol:

För de som inte orkar läsa hela tråden kan jag tillägga att jag var orolig för bagaget. Det har inte varit några problem för oss. Nu är vi inga frekventa helgresenärer vilket skulle kunna påverka funktionen. Några gånger har vi fått fälla ryggstödet, men det är ju det som är tanken, typ...

Jag laddar både på jobb(om jag orkar ta med sladden) och hemma. På jobbet kör jag alltid 13A medan hemma kör jag oftast på 10A då 13A är precis på gränsen för vad belastningen klarar. Tidigare hade jag en frys inkopplad på samma krets och då gick inte 13A alls. Nu kör jag på 13A om jag vet att jag ska iväg inom kort. Skulle vilja ha en kabel till som hänger på jobbet, eller ligger i bilen. Men inte orkat ta tag i "piratmarknaden" då originalsladden är för dyr för mina behov.
Användarvisningsbild
av svergie2
Kanske något off topic, men, skulle vårt körmönster passa för en D6?

3 km en väg till jobb, affär, skola etc. Åks minst en gång om dagen (ish). 40-50- och 60-vägar.

10 km en väg till blomsteraffär och tennis etc. Åks kanske 3-4 gånger i veckan. 60-70-väg.

60 km en väg till närmaste köpcentrum, åks kanske 1 gång i veckan. 60-70-vägar i typ 30 km, sedan motorväg.

Årlig körsträcka är mellan 1000 och 1500 mil

Skulle merparten av resor ske på el?
Användarvisningsbild
av joel80
6*5 = 30km
20*3 = 60km

120x1 = 120km (45 el, 75 diesel)

Totalt under veckan skulle du troligen köra ca 135km på el och ca 75km på diesel, om det inte finns laddstolpe vid köpcentrat.. då hinner du ladda i några km till.

Är du enbart intresserad av ekonomi ska du köpa en bensinare.
Dom nya VEA T4 sägs vara trevliga och skapligt snåla. Det du "vinner" på förbrukningen de 120km/vecka du kommer köra på el förlorar du många många gånger om i värdeminskning.

Jag vill också ha en TE, men har en inre kamp för om jag tycker det är värt det, kanske blir en T4 eller D4 istället... Sen kör jag tyvärr mer längre resor också, så kommer köra lite större del på diesel än el vilket känns lite trist. :)
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:6*5 = 30km
20*3 = 60km

120x1 = 120km (45 el, 75 diesel)

Totalt under veckan skulle du troligen köra ca 135km på el och ca 75km på diesel, om det inte finns laddstolpe vid köpcentrat.. då hinner du ladda i några km till.

Är du enbart intresserad av ekonomi ska du köpa en bensinare.
Dom nya VEA T4 sägs vara trevliga och skapligt snåla. Det du "vinner" på förbrukningen de 120km/vecka du kommer köra på el förlorar du många många gånger om i värdeminskning.

Jag vill också ha en TE, men har en inre kamp för om jag tycker det är värt det, kanske blir en T4 eller D4 istället... Sen kör jag tyvärr mer längre resor också, så kommer köra lite större del på diesel än el vilket känns lite trist. :)
Tack! :)

Men att köpa en _ny_ V60 Plug in finns inte på kartan! :D
av Primus
EN kort fråga: Hur fungerar AC:n när den går på batteri? Kom att fundera på det idag när jag ofta stod still och AC:n blåste på med ingen motor var igång.
Användarvisningsbild
av svergie2
Primus skrev:EN kort fråga: Hur fungerar AC:n när den går på batteri? Kom att fundera på det idag när jag ofta stod still och AC:n blåste på med ingen motor var igång.
Eldriven värmepump tror jag det är :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Primus skrev:EN kort fråga: Hur fungerar AC:n när den går på batteri? Kom att fundera på det idag när jag ofta stod still och AC:n blåste på med ingen motor var igång.
Man kan ju ställa in kylan när bilen är låst och avstängd så det går nog bara bra. Står väl i manualen att man bör kyla bilen innan man åker har jag för mig.
av Primus
FSandstrom skrev:
Man kan ju ställa in kylan när bilen är låst och avstängd så det går nog bara bra. Står väl i manualen att man bör kyla bilen innan man åker har jag för mig.
svergie2 skrev:
Eldriven värmepump tror jag det är :)
Måste ju vara eldriven, hur skulle det annars fungera.. :lol: Vilket batteripaket driver det? Och är det alltså så även när motorn är igång tro..? För det krävs väl en del avancerad teknik att både driva den(kompressorn?) via rem från motorn och via el..?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 59

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]