- sön 07 jun 2015, 00:57
#979864
Jag tolkar det ändå som att min "nyinstallation" av elen och kabelns extra jfb skyddar lite. Nån som vet vad 8m kabeln kostar?
marwi skrev:Det jag kanske fastnat mest för är att ha en låda på väggen med en fast monterad kabel, så man slipper släpa fram sladden varje gång man kommer hem.Märkligt att det inte trycks hårdare på detta med laddbox... Jag frågade en säljare igår och han sa att laddbox bara var till för snabbare laddning. Säljare...
Sedan kan dom väl ladda på med mer än 16A som jag fattat, men å andra sidan kan väl en V60 bara ta max 16A, så lite är det en investering för framtiden. Och jag tror att dom har ytterligare funktioner i sig jämfört med dosan som sitter monterad på std-sladden från Volvo.
Såg ett repotage i Ny Teknik idag,
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912449.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912489.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
... där det pratas en del om säkerhet vid laddning av elbilar. Som jag fattar innehållet där rekommenderar man max 10A via ett vanligt vägguttag. Det fanns även en artikel på Teknikens Världs hemsida, men den verkar vara bortplockad nu.
Jag har inte kört så mycket än, men just nu ligger snittförbrukningen på 0,47 l/mil (diesel alltså...). Då har jag ca 5 mil till jobbet och laddar bara hemma över natten. Till jobbet ligger jag på ca 0,18 l/mil. Då är det mest 80 km/h, men även lite 110-väg i slutet. Idag blev det ca 43 km på el, och av dom ca 8 km på 110-väg, 28 km 80-väg och resten stadstrafik.
Jag tolkar det ändå som att min "nyinstallation" av elen och kabelns extra jfb skyddar lite. Nån som vet vad 8m kabeln kostar?