- sön 14 jun 2015, 04:43
#981595
Jag äger idag en Volvo S40 1.8F 2008.
Det råder väldigt delade meningar ang. denna motor.
Spontant kan jag säga att 1.8F är en bra bruksmotor.
Mycket tror jag handlar om vad man jämför med. Många säger exempelvis att motorn är slö, men efter att ha kört en Fiat 500 med en 1.2 liters motor på 69 hästar så kännes 1.8:an som en raket.
Det jag kan säga är positivt med denna motor:
+ Går tyst (varvar dock lite i motorvägsfarter från 120 km/h och uppåt) (Går också mjukare med bensin)
+ Relativt snål med lätt gasfot (ca 0,7 ligger jag på och då är det mestadels korta sträckor)
+ Hållbar motor. Väldigt få fel har rapporterats. (det bästa är dock att hålla sig till ett bränsle. De som fått problem har ofta skiftat bränsle)
+ Kamkedja
+ Betydligt billigare i inköp
+ Billig i årsskatt
+ Billiga att försäkra
Det negativa jag kan säga:
- Varvar somsagt en del vid motorvägsfarter över 120 km/h (dock tystare än ex. V70 med 2.0F motor)
- Jämförelse med dieselmotorerna och de större bensinfemmorna känns den orkeslös, främst om man börjar lasta bilen.
- Service vart 1000:e mil
- Drar lätt mycket soppa så fort man blir lite tung på gasfoten
Innan jag köpte bilen förra hösten så provkörde jag en 1.6D och en 2.4 (140hk).
Den trevligaste av alla dessa tyckte jag var 2.4:an. Körde den kombinerad med en geartroniclåda. En mycket trevligt kombination. Motorn jobbade tyst och civiliserat och körningen kändes mer avslappnad.
Visst, 140 hk var inget fartmonster, men den dög definitivt till denna modell. (Mycket trevligt motorljud på denna. Gäller även 2.4i och T5. Samma motor i grunden)
1.6D var piggare än 1.8F på låga varv, men hade mer motorljud och vibrationer än båda bensinarna. (Dock varvade dieseln mindre än 1.8F)
Varför valde jag då bort 2.4:an?
Med tanke på mina korta körsträckor så skulle denna motor dra betydligt mer än min 1.8F, samt att skatten är nästan dubbelt så dyr.
Hade jag kört längre sträckor hade jag valt denna utan att tveka då den nästan drar mindre än 1.8:an i motorvägsfart samt att den varvar betydligt mindre.
Lite samma avgörande vilade på 1.6D också, men där var det också partikelfiltret som fick mig att välja bort den.
Partikelfilter byte vart 6000:e mil till en mycket hög kostnad.
Det råder väldigt delade meningar ang. denna motor.
Spontant kan jag säga att 1.8F är en bra bruksmotor.
Mycket tror jag handlar om vad man jämför med. Många säger exempelvis att motorn är slö, men efter att ha kört en Fiat 500 med en 1.2 liters motor på 69 hästar så kännes 1.8:an som en raket.
Det jag kan säga är positivt med denna motor:
+ Går tyst (varvar dock lite i motorvägsfarter från 120 km/h och uppåt) (Går också mjukare med bensin)
+ Relativt snål med lätt gasfot (ca 0,7 ligger jag på och då är det mestadels korta sträckor)
+ Hållbar motor. Väldigt få fel har rapporterats. (det bästa är dock att hålla sig till ett bränsle. De som fått problem har ofta skiftat bränsle)
+ Kamkedja
+ Betydligt billigare i inköp
+ Billig i årsskatt
+ Billiga att försäkra
Det negativa jag kan säga:
- Varvar somsagt en del vid motorvägsfarter över 120 km/h (dock tystare än ex. V70 med 2.0F motor)
- Jämförelse med dieselmotorerna och de större bensinfemmorna känns den orkeslös, främst om man börjar lasta bilen.
- Service vart 1000:e mil
- Drar lätt mycket soppa så fort man blir lite tung på gasfoten
Innan jag köpte bilen förra hösten så provkörde jag en 1.6D och en 2.4 (140hk).
Den trevligaste av alla dessa tyckte jag var 2.4:an. Körde den kombinerad med en geartroniclåda. En mycket trevligt kombination. Motorn jobbade tyst och civiliserat och körningen kändes mer avslappnad.
Visst, 140 hk var inget fartmonster, men den dög definitivt till denna modell. (Mycket trevligt motorljud på denna. Gäller även 2.4i och T5. Samma motor i grunden)
1.6D var piggare än 1.8F på låga varv, men hade mer motorljud och vibrationer än båda bensinarna. (Dock varvade dieseln mindre än 1.8F)
Varför valde jag då bort 2.4:an?
Med tanke på mina korta körsträckor så skulle denna motor dra betydligt mer än min 1.8F, samt att skatten är nästan dubbelt så dyr.
Hade jag kört längre sträckor hade jag valt denna utan att tveka då den nästan drar mindre än 1.8:an i motorvägsfart samt att den varvar betydligt mindre.
Lite samma avgörande vilade på 1.6D också, men där var det också partikelfiltret som fick mig att välja bort den.
Partikelfilter byte vart 6000:e mil till en mycket hög kostnad.