NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag äger idag en Volvo S40 1.8F 2008.

Det råder väldigt delade meningar ang. denna motor.
Spontant kan jag säga att 1.8F är en bra bruksmotor.
Mycket tror jag handlar om vad man jämför med. Många säger exempelvis att motorn är slö, men efter att ha kört en Fiat 500 med en 1.2 liters motor på 69 hästar så kännes 1.8:an som en raket.

Det jag kan säga är positivt med denna motor:
+ Går tyst (varvar dock lite i motorvägsfarter från 120 km/h och uppåt) (Går också mjukare med bensin)
+ Relativt snål med lätt gasfot (ca 0,7 ligger jag på och då är det mestadels korta sträckor)
+ Hållbar motor. Väldigt få fel har rapporterats. (det bästa är dock att hålla sig till ett bränsle. De som fått problem har ofta skiftat bränsle)
+ Kamkedja
+ Betydligt billigare i inköp
+ Billig i årsskatt
+ Billiga att försäkra

Det negativa jag kan säga:
- Varvar somsagt en del vid motorvägsfarter över 120 km/h (dock tystare än ex. V70 med 2.0F motor)
- Jämförelse med dieselmotorerna och de större bensinfemmorna känns den orkeslös, främst om man börjar lasta bilen.
- Service vart 1000:e mil
- Drar lätt mycket soppa så fort man blir lite tung på gasfoten

Innan jag köpte bilen förra hösten så provkörde jag en 1.6D och en 2.4 (140hk).
Den trevligaste av alla dessa tyckte jag var 2.4:an. Körde den kombinerad med en geartroniclåda. En mycket trevligt kombination. Motorn jobbade tyst och civiliserat och körningen kändes mer avslappnad.
Visst, 140 hk var inget fartmonster, men den dög definitivt till denna modell. (Mycket trevligt motorljud på denna. Gäller även 2.4i och T5. Samma motor i grunden)
1.6D var piggare än 1.8F på låga varv, men hade mer motorljud och vibrationer än båda bensinarna. (Dock varvade dieseln mindre än 1.8F)

Varför valde jag då bort 2.4:an?
Med tanke på mina korta körsträckor så skulle denna motor dra betydligt mer än min 1.8F, samt att skatten är nästan dubbelt så dyr.
Hade jag kört längre sträckor hade jag valt denna utan att tveka då den nästan drar mindre än 1.8:an i motorvägsfart samt att den varvar betydligt mindre.
Lite samma avgörande vilade på 1.6D också, men där var det också partikelfiltret som fick mig att välja bort den.
Partikelfilter byte vart 6000:e mil till en mycket hög kostnad.
Jag skall inte ge mig in för mycket i debatten och diskussionerna här men en motor som inte nämnts och som jag har i min C30 och är mycket nöjd med är D5. Kraftfull och snål i förhållande till det den levererar. Den uppenbara nackdelen är den höga skatten på 4 800:- per år.
Nalleman64 skrev:Jag skall inte ge mig in för mycket i debatten och diskussionerna här men en motor som inte nämnts och som jag har i min C30 och är mycket nöjd med är D5. Kraftfull och snål i förhållande till det den levererar. Den uppenbara nackdelen är den höga skatten på 4 800:- per år.
jag håller med dig. Överlag tror jag att Volvos femmor oavsett version är bästa valet rent optimalt. Men fokuserar man på kostnaden är 1.8F billigaste valet. Den drar lite mindre än femmorna, den är mycket billigare i skatt och man slipper partikelfilterproblemet som de äldre modellerna har.

Jag har nu kört min 1.8F i runt 200 mil. Jag kan konstatera samma som övriga:

- Den går tyst och mjukt
- Den drar relativt lite bränsle
- Max marchfart över längre sträckor är 120 km/h. Mer än det blir det motorvarljud (?) och högre förbrukning.
- Den är relativt svag
- Går att motverka en del av svagheten med att växla ner

En punkt som sällan nämns men som jag tycker är behaglig:
- Den uppmanar till lugn körning
Nalleman64 skrev:Jag skall inte ge mig in för mycket i debatten och diskussionerna här men en motor som inte nämnts och som jag har i min C30 och är mycket nöjd med är D5. Kraftfull och snål i förhållande till det den levererar. Den uppenbara nackdelen är den höga skatten på 4 800:- per år.
Antar att du har en automat då, min manuella D5:a kostade stax under 3000kr när jag köpte, nu rök den upp till 3800kr :(
Också nöjd med vad den drar i förhållande till snåldieslarna, dubbla kraften och mitt snitt ligger på 0,625l/milen efter 4000mil i min ägo!
Men som någon skrev; "Dieseln kändes som en råbarkad kämpe medan 1.8F går tyst och mjukt..."
Rätt talande beskrivning, men på 1800rpm i 90km är den rätt lågmäld.. och snart finns det väl bara svaga snålmotorer så jag tänkte att det kanske är sista bilen man hittar med lite riv i...
P210 skrev:
Antar att du har en automat då, min manuella D5:a kostade stax under 3000kr när jag köpte, nu rök den upp till 3800kr :(
Också nöjd med vad den drar i förhållande till snåldieslarna, dubbla kraften och mitt snitt ligger på 0,625l/milen efter 4000mil i min ägo!
Men som någon skrev; "Dieseln kändes som en råbarkad kämpe medan 1.8F går tyst och mjukt..."
Rätt talande beskrivning, men på 1800rpm i 90km är den rätt lågmäld.. och snart finns det väl bara svaga snålmotorer så jag tänkte att det kanske är sista bilen man hittar med lite riv i...
Håller också med dig, vad vi ser nu är slutet på dundrande flercylindrig lycka!
Hur långt har din 1.8F gått? Jag vet att många (inklusive jag själv) bävar för 12000 mil-servicen som tenderar att bli dyr.
Nu är min 1.8F inne för just denna och servicen landar på 5400:-. Helt klart överkomligt och detta sker då på Upplands Motor som med all säkerhet inte är billigaste alternativet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]