- ons 12 nov 2008, 13:27
#233147
Notera dock att det kan skilja rejält på såväl slitbanans bredd som däcksidans höjd mellan olika däckfabrikat med samma angivna dimension.
Med orginalfälg och däck med rekommenderad dimension är man på den säkra sida. Små avvikelser i offset, andra mått på navhål kompenserat med navring(?) eller mindre avvikelser i däckdimension funkar dock i de flesta fall.
Funk skrev:Påpekas skall kanske att ett 20mm smalare hjul med 1mm fel offset ger mindre påfrestningar än originaldimensionen i de flesta avseenden..Det är ju helt korrekt. Det är iofs inte den minskade däckbredden som sådan som räddar situationen vad gäller belastning på lager och hjulupphängning utan ett mindre vridande moment som verkar på hjulupphängningen. På minussidan har vi +1 mm fel offset (fälgen längre ut i hjulhuset=längre hävarm), på plussidan ett lättare hjul men framförallt en lägre friktion (med smalare däck) som ger mindre krafter på hävarmen.
Ett smalare däck tål samma belastning som ett bredare under förutsättning att man väljer ett däck med samma belastningsindex.
Notera dock att det kan skilja rejält på såväl slitbanans bredd som däcksidans höjd mellan olika däckfabrikat med samma angivna dimension.
Med orginalfälg och däck med rekommenderad dimension är man på den säkra sida. Små avvikelser i offset, andra mått på navhål kompenserat med navring(?) eller mindre avvikelser i däckdimension funkar dock i de flesta fall.
V70II D5 AWD -08