Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
Funk skrev:Påpekas skall kanske att ett 20mm smalare hjul med 1mm fel offset ger mindre påfrestningar än originaldimensionen i de flesta avseenden..
Ett smalare däck tål samma belastning som ett bredare under förutsättning att man väljer ett däck med samma belastningsindex.
Det är ju helt korrekt. Det är iofs inte den minskade däckbredden som sådan som räddar situationen vad gäller belastning på lager och hjulupphängning utan ett mindre vridande moment som verkar på hjulupphängningen. På minussidan har vi +1 mm fel offset (fälgen längre ut i hjulhuset=längre hävarm), på plussidan ett lättare hjul men framförallt en lägre friktion (med smalare däck) som ger mindre krafter på hävarmen.

Notera dock att det kan skilja rejält på såväl slitbanans bredd som däcksidans höjd mellan olika däckfabrikat med samma angivna dimension.

Med orginalfälg och däck med rekommenderad dimension är man på den säkra sida. Små avvikelser i offset, andra mått på navhål kompenserat med navring(?) eller mindre avvikelser i däckdimension funkar dock i de flesta fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
Thho skrev:
CarMan skrev:OK tydligen fler som itne förstod, trode det var uppenbart.
V70N fälgar har fel offset, vilket om man hård drardet ger lite olika fanomen & felbelastning på framvagnsditeljer, det påverkar även bilens väg egenskaper.

V70N däck har fel dimension & gör att bilen blir för låg, du får desutom för smala hjul (belastning blier fel o bilen blir för låg + att man riskerar att få sama oljud som min kund fick.

-----------------
om däcken är dåliga så skitar man i det, för man kanske bara är ute efter fälgarna, men då är det fortfarande fel offset.
Jo för de flesta är det nog uppenbart att ändringar av ET (offset) INTE påverkar hjuldiametern. Så verkar dock inte vara fallet med dig.
Det var det dumaste jag hört!
var nånstans läser du att jag skrivit det?
Användarvisningsbild
av Thho
CarMan skrev:
Thho skrev:
CarMan skrev:OK tydligen fler som itne förstod, trode det var uppenbart.
V70N fälgar har fel offset, vilket om man hård drardet ger lite olika fanomen & felbelastning på framvagnsditeljer, det påverkar även bilens väg egenskaper.

V70N däck har fel dimension & gör att bilen blir för låg, du får desutom för smala hjul (belastning blier fel o bilen blir för låg + att man riskerar att få sama oljud som min kund fick.

-----------------
om däcken är dåliga så skitar man i det, för man kanske bara är ute efter fälgarna, men då är det fortfarande fel offset.
Jo för de flesta är det nog uppenbart att ändringar av ET (offset) INTE påverkar hjuldiametern. Så verkar dock inte vara fallet med dig.
Det var det dumaste jag hört!

var nånstans läser du att jag skrivit det?
Jag håller med. Det var det dummast jag också hört. Eftersom du editerat ditt inlägg framgår det inte längre vad du faktiskt skev, vilket fler här på forumet konstaterat. Troligen så är det väl så att du insett att det var felaktigt och ändrat inlägget istället för att säga att det var fel. Helt upp till dig i så fall men lite barnsligt. Fel kan väl alla ha.
av marre21
Hej!
Lovade att återkomma med vad det blev till slut.
Efter att ha pratat med 2 däckhandlare i byn och fått "grönt" av de att köra med V70 N fälgar blev det följande:
Orestes 17´orginal Volvo fälgar med 225/45/17 Pirelli däck (sommardäcken ver 225/55/17)
Fick köpa till navringar.

Har kört i några dagar nu - inget konstigt än så länge.

Priset för Orestes + Pirelli däcken var 10 400 kr (kostade 21 500 innan).
Rekomenderade av Volvo fälgar till V70 II + däck skulle kosta ca 22 000 kr (17´).
De har också ett erbjudande på kompletta hjul till V70 II för 16 700 kr, dock 16´.

Tack för all hjälp jag fick här.
av stampe
Jag tar och väcker den här tråden till liv igen, med hopp om lite mer erfarenhet ju fler V70II som kommer ut.

Dimensionen på de 18" som Volvo sålde till sina V70N var ju 225/40/18, motsvarande till V70II är 245/40/18. Alltså borde det inte vara någon skillnad på rullomkrets, eller tänker jag snett?

Anledningen till frågan är att jag har kvar mina 18" från min V70N, visserligen har jag såväl sommar som vinterdäck till min nya bil men jag tycker så mycket om mina gamla fälgar att jag ev. behåller dem och köper monteringsringar.

Några synpunkter kring detta?
Användarvisningsbild
av Thho
stampe skrev:Jag tar och väcker den här tråden till liv igen, med hopp om lite mer erfarenhet ju fler V70II som kommer ut.

Dimensionen på de 18" som Volvo sålde till sina V70N var ju 225/40/18, motsvarande till V70II är 245/40/18. Alltså borde det inte vara någon skillnad på rullomkrets, eller tänker jag snett?

Anledningen till frågan är att jag har kvar mina 18" från min V70N, visserligen har jag såväl sommar som vinterdäck till min nya bil men jag tycker så mycket om mina gamla fälgar att jag ev. behåller dem och köper monteringsringar.

Jag vet inte hur du resonerar men det skiljer ca 2,4% i rullomkrets mellan V70N och V70II-däcken du jämför.

Översatt till cm har V70N-däcket 5 cm mindre rullomkrets vilket innebär att mätaren kommer att visa fel hastighet/sträcka. 5% skillnad brukar anses som max så du ligger inom marginalen dock. Vet inte vad helbilsgodkännanadet säger men bilen är ju typad med vissa dimensioner och egentligen får du inte använda andra men det brukar nog inte vara något större problem.
av perhall
stampe skrev:Jag tar och väcker den här tråden till liv igen, med hopp om lite mer erfarenhet ju fler V70II som kommer ut.

Det är rätt stor skillnad på omkrets. Du får räkna fälgen dvs 18*2,54 cm (som väl en tum är) + skillnaden mellan 40 procent av 225 och 40 procent av 245 gånger två. Det blir en del...
Användarvisningsbild
av Thho
perhall skrev:

Det är rätt stor skillnad på omkrets. Du får räkna fälgen dvs 18*2,54 cm (som väl en tum är) + skillnaden mellan 40 procent av 225 och 40 procent av 245 gånger två. Det blir en del...
Ja det blir ca 2,4% som jag skrev ovan och det är iofs en märkbar skillnad men inom den 5%-tolerans som man brukar använda som riktmärke. Det finns omvandlare på nätet så det är bara att kolla. Googla på däckomvandlare, omvandlingstabell däck eller motsvarande.
av Lövet
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]