NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid mätning av trycket var det aldrig så lågt som 20hPa. Jag fick tag på en begagnad givare som skulle funka för 150kr så jag testade den, mycket riktigt så visade nästa mätning endast värden mellan 3-20. Även felkoden 2453 försvann. Dok verkar det inte vara det enda problemet..
Symptom 2 har inte visats sig igen men nr 1 kommer fortfarande, att man alltså kan accelerera på bra upp till ett visst varvtal sen tvärstopp. Inget exakt varvtal, ofta olika. Det händer fortfarande bara första starten på dagen och ger sig efter en stund. Jag har även fått för mig att om jag kommer upp i lite hastighet och lägger i 2an för att "tvinga" upp varvtalen förbi "gränsen" så funkar det fint efter det.
Låter det för er som att det är dpf som är igensatt? Det böts för ca 7000mil sen och var förmodligen begagnat redan då...
Ska jag åka iväg till någon öde grusplan för att starta en degenerering via Vida och se om det hjälper en stund?
Annars så börjar jag förbereda mig för ett partikelfilterbyte.. Men det verkar ju gå fint att göra själv, någon med erfarenhet?
Om det är dpf som är dålig så torde systemet kalla på mer eller mindre ständig regenerering. Har du kollat din momentana förbrukning vid plan väg och typ 80km/h. Ligger du på runt 0.5 liter/mil , eller mindre så sker ingen regenerering, över 0.6 liter/mil så regenererar den.

OBS, regenerering startar inte förrän motorn nåt arbetstemp.

Skulle kunna vara kondens som gör att filtret är tätt i början som sedan trycks ut av värme varvid bilen går bättre.
Okej, ska hålla koll på det. Kan man se i VIDA när den senaste regenereringen vad?

EDIT.
Enligt kvittona då partikelfiltret byttes senast så gjordes först en felsökning och sedan byttes även tryckdiffsensorn. Funderar om det var samma fel och felkoder som var i farten då?
Detta va 2 år och 4000 mil sedan, hos mekonomen. Dem har ju 3 års garanti så jag ska höra av mig till dem.
Perra_367 skrev:Du kan se körd sträcka sedan senaste regenerering, tror du hittar den på Diagnostik / ECM /parametrar.
Okej tack, ska kolla det!
Jag hörde nyss med Mekonomenverkstaden som böt filtret och trycksensorn för 4000 mil sedan. Tydligen var det inte Volvo original som förra ägaren ville ha, tillverkaren hette något med VG? TG? HG? Eller något liknande.. Deras filter var nästan hälften så dyra och givetvis var kvalitén därefter.. Mekonomen brukar ha en del problem med dem sa han och garantin var bara på ett år så dem kunde inte göra något.

Eftersom han böt både trycksensorn och filtret då, samma som felar nu enligt VIDA, så undrar jag om det är något annat som ligger bakom det? Som gör att filtret sätts igen fortare än det borde. Mekanikern snackade om att det ibland kan vara någon spridare som gått sönder och gör att filtret sätts igen, vad kan det finnas fler för orsaker? Borde inte dessa problem synas i VIDA?
Skulle ju kännas drygt om man satt in ett nytt filter och det blev samma skit igen om 4000mill..

Har inte kollat senaste regeneringen men om det visar sig att bilen inte gjort detta på väldigt länge, Vad kan orsaka det? Och återigen, borde inte VIDA upptäcka det?
Senast redigerad av 1 envariabel, redigerad totalt 0 gånger.
Funderar nu på att byta partikelfiltret själv och på så vis spara ett par lappar.. Jag har VIDA och kan nollställa partikelfiltret och enligt instruktionerna där verkar det inte vara några konstigheter alls att byta. Det finns ju väldigt massa olika priser på partikelfilter, har hittat från 1500 till 7000, naturligtvis får man väl vad man betalar för men är det någon som har nån erfarenhet av annat än volvo original? Är det helt onödigt att köpa ett för 2000 eller kan det funka fint?
Är det någon som har erfarenheter av bytet i övrigt så kom gärna med tips!

Tack på förhand!
J
Köpte mitt från England för snart 3? år sedan för 2700. Bytte själv. Jätteenkelt men skönt att vara två på jobbet för att dra isär avgassystemet för att trä ur partikelfiltret typ.
Glöm inte att det sitter en packning i varje ände också.
Har kört 6000mil nu med mitt partikelfilter som jag bytte själv.

Skulle aldrig få för mig att betala priset som Volvo/Bilia tar...

Det är väl oftast körsättet som dödar partikelfilter än dålig kvalitet tror jag.
Många korta sträckor är rena döden för filtret.
timebandit skrev:Köpte mitt från England för snart 3? år sedan för 2700. Bytte själv. Jätteenkelt men skönt att vara två på jobbet för att dra isär avgassystemet för att trä ur partikelfiltret typ.
Glöm inte att det sitter en packning i varje ände också.
Har kört 6000mil nu med mitt partikelfilter som jag bytte själv.

Skulle aldrig få för mig att betala priset som Volvo/Bilia tar...

Det är väl oftast körsättet som dödar partikelfilter än dålig kvalitet tror jag.
Många korta sträckor är rena döden för filtret.
Okej, då får det bli att byta själv! Tänkte även ta med mig en vapendragare precis som du säger. Kommer du ihåg vilken tillverkare du köpte från?
Gjorde du något mer än bytet och nollställde? Ser i vida att man ska byta olja, något mer som är bra att göra?
Gjorde bytet och nollade räknaren för filtret. Inget mer.
Jag köpte från Click Car Parts I England på eBay. Fanns typ inga 3e parts filter i Sverige när jag behövde byta(till vettiga priser iaf) å sökte därför utomlands. Har bara bra erfarenheter att köpa delar från England och Tyskland. Kontrollera noga artikelnummer så att du köper rätt. Finns olika utföranden tyvärr.
Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får i[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]