Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Mors!

Jag funder ar på att börja göra ett eget olje- och filterbyte var 500:e mil regelbundet för att hålla motorn i så gott skick som möjligt. Är det bortkastat, tro? Jag kör ju många ganska korta sträckor och minst 2 kallstarter varje dag, men inte mer än ca 1000 mil per år. 90% är stadstrafik.

Om jag nu gör det, skulle man kunna hoppa över filterbytet och bara byta oljan, eller är det riktigt korkat?

Hur är det med växellådan och oljebyte med tanke på hur jag använder bilen?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!

/Fredrik

Bil enligt signatur som rullat ca 2700 mil.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Its1more skrev:Mors!

Jag funder ar på att börja göra ett eget olje- och filterbyte var 500:e mil regelbundet för att hålla motorn i så gott skick som möjligt. Är det bortkastat, tro? Jag kör ju många ganska korta sträckor och minst 2 kallstarter varje dag, men inte mer än ca 1000 mil per år. 90% är stadstrafik.

Om jag nu gör det, skulle man kunna hoppa över filterbytet och bara byta oljan, eller är det riktigt korkat?

Hur är det med växellådan och oljebyte med tanke på hur jag använder bilen?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!

/Fredrik

Bil enligt signatur som rullat ca 2700 mil.
Ja det kan du göra. Med tanke på hur du kör. Är absolut inte bortkastat men byt alltid oljefilter i samband med oljebyte då det samlas mycket skit i det. Manuell växellåda behövs oftast inget oljebyte men har man automat så bör man byta efter 12000 mil, intervallet varierar beroende på hur bilen används också.
av gnutten
nej du behöver inte byta olja så ofta om du inte slår i billig olja.. dagens oljor är så bra så byte med dessa intervaller gör inte att din motor håller längre bortkastade pengar helt klart. skicka in din olja på analys så ser du att den inte är sliten. vi gör detta med lastbilarna och dom rullar uppemot 10 000 mil på samma olja.
av Leafs
Man ska ej glömma bort växellådan. Även en manuell låda mår bra av fräsch olja då och då även om det inte står ett enda ord om detta i serviceplanen. Jag brukar byta cirka var 6000:e mil i manuella lådor. Jag har sett exempel på växellådsoljor som har sett allt annat än fräscha ut...

I de allra flesta bilarna är det ganska enkelt att göra själv och kostnaden är i sammanhanget väldigt liten.
Användarvisningsbild
av Its1more
gnutten skrev:nej du behöver inte byta olja så ofta om du inte slår i billig olja.. dagens oljor är så bra så byte med dessa intervaller gör inte att din motor håller längre bortkastade pengar helt klart. skicka in din olja på analys så ser du att den inte är sliten. vi gör detta med lastbilarna och dom rullar uppemot 10 000 mil på samma olja.
Jag har fyllt på med Castrol Edge Titanium SAE 0W30 vilket rekommenderas av Volvo. Jag vet inte vad verkstaden häller i vid service...
av gnutten
Its1more skrev:
gnutten skrev:nej du behöver inte byta olja så ofta om du inte slår i billig olja.. dagens oljor är så bra så byte med dessa intervaller gör inte att din motor håller längre bortkastade pengar helt klart. skicka in din olja på analys så ser du att den inte är sliten. vi gör detta med lastbilarna och dom rullar uppemot 10 000 mil på samma olja.
Jag har fyllt på med Castrol Edge Titanium SAE 0W30 vilket rekommenderas av Volvo. Jag vet inte vad verkstaden häller i vid service...
jag hade ju aldrig bytt oljan efter 500 mil har din olja behov av ett byte efter dom milen för att den är sliten eller innehåller bränsle så har bilen andra problem än vad ett oljebyte fixar.
verkar ut som jag är den enda som inte tycker att byte är nödvändigt men jag hade hellre köpt en god whisky och njutit av den istället för köpt olja
av Rådlös
Jag skall berätta för dig hur det var för mig en gång i tiden. Närmare bestämt på 70-talet. Jag hade köpt en bil av en jobbarkompis, en Peugeot 404 bensin -67 eller möjligen -68? Jag minns inte exakt hur långt den hade gått, men kanske 15 000 mil (?) Den gick bra och hade inga speciella anmärkningsvärda fel.
Jag körde och tankade i vanlig ordning. Vid denna tiden var det också brukligt att kolla oljan i samband med att man tankade. Det gjorde jag också. Det märkliga var att bilen drog ingen olja! Nästan alla andra bilar jag hade kommit i kontakt med på den tiden drog olja. Några mer och andra mindre. Men den här drog inget alls. Till slut, kanske något år efter köpet kunde jag inte "hålla mig" längre så jag frågade min jobbarkompis om detta med att bilen inte drog någon olja. "Ja, jag vet det, men det ville jag inte berätta i köpslåendet för risken att inte bli trodd!", svarade han. Han berättade då att han på sitt tidigare jobb, en verkstadsmekanisk firma som bl.a borrade om motorer och renoverade dom, hade kunnat köpa både olja och oljefilter till personalrabatt*. Därför hade han haft råd att byta olja och filter väldigt ofta och gjorde så också. Det t.o.m låg ett par nya filter i kartong i bagagen när jag köpte bilen.

Nu kanske inte en bil från 60-talet är jämförbar med dagens bilar och absolut inte en Peugeot. Men en liten konstruerad slutsats kan ju bli att det kan ju vara fördelaktigt att byta olja ofta, om inte för ofta, men i alla fall efter serviceschemat.

Bilen i övrigt? Jag hade den ~ tre år och den gick något år efter det, men rosten tog den.

*Personalrabatt tror jag knappast förekommer längre. Det fungerade i firmor som drev handel av något slag och man kunde ibland få lägre pris på någon kapitalvara eller annat, om man jobbade i den aktuella firman. Det har senare blivit skattepliktigt som lön och är därför ointressant i dag.

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]