- sön 07 jun 2015, 11:29
Mors!
Jag funder ar på att börja göra ett eget olje- och filterbyte var 500:e mil regelbundet för att hålla motorn i så gott skick som möjligt. Är det bortkastat, tro? Jag kör ju många ganska korta sträckor och minst 2 kallstarter varje dag, men inte mer än ca 1000 mil per år. 90% är stadstrafik.
Om jag nu gör det, skulle man kunna hoppa över filterbytet och bara byta oljan, eller är det riktigt korkat?
Hur är det med växellådan och oljebyte med tanke på hur jag använder bilen?
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!
/Fredrik
Bil enligt signatur som rullat ca 2700 mil.
Jag funder ar på att börja göra ett eget olje- och filterbyte var 500:e mil regelbundet för att hålla motorn i så gott skick som möjligt. Är det bortkastat, tro? Jag kör ju många ganska korta sträckor och minst 2 kallstarter varje dag, men inte mer än ca 1000 mil per år. 90% är stadstrafik.
Om jag nu gör det, skulle man kunna hoppa över filterbytet och bara byta oljan, eller är det riktigt korkat?
Hur är det med växellådan och oljebyte med tanke på hur jag använder bilen?
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!
/Fredrik
Bil enligt signatur som rullat ca 2700 mil.
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå

- By MrS60II