Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Mwi skrev:Ett tips när det gäller torx och insex krafthylsor, köp en bitshylsa 1/2" fyrkant till 5/16" sexkant och köp 5/16" bits tror det blir mest verktyg för pengarna.
Ps. pettsson 1220 Nm är mer än 610 Nm men 112 mm är kortare än 193 mm och 1,3 kg är lättare än 2,1 kg :wink: så gå till en butik som har en CP7732 på lager och känn på den, den är helt otroligt smidig och man kan ju har flera maskiner.
Ps.. jobbat med det i 20år. Jobbat med stora.. små.. tunna.. tjocka.. från 300spänn till 14200spänn för en muttersmack.
Det finns olika sätt att jobba på. Ett är att ha flera maskiner för flera situationer. Det andra är att ha en stark något större som går att använda till mer. En penningfråga. Så som jag skruvat dom senaste 15 åren har jag aldrig behövt en mindre maskin eftersom där det är tajt är det ändå för tajt för maskin. Jag äger tre olika privat, ändå är det 1/2tum stor som gör 98% av jobben. Cp har jag jobbat med i tre år för att chefen var fanatisk. Men dom imponerade inte på nåt sätt.

Det är bara ts som vet hur han ska använda maskinen. Valet är hans, inte mitt.
av Mwi
*pettson* skrev:Ps.. jobbat med det i 20år. Jobbat med stora.. små.. tunna.. tjocka.. från 300spänn till 14200spänn
Den 9 februari har jag jobbat med momentverktyg i 25 år....och aldrig sålt något verktyg som kostat 300:-, men däremot 100,000+ och då då pratar vi momentdragare :-O) Jag jobbar inte för Cp eller Ir så där är jag helt neutral.
av *pettson*
Sålt?
Så du har aldrig stått där dagligen med dom utrymmen och kombinationer och ideer som föds när man skruvar med olika jobb i stora resp små bilar och maskiner?
Se om du lossar en vanlig kardan till xc90 med din rekommendation? Prova gärna 70.serien med.
Givetvis kan du inte det eftersom maskinen inte får rum offsetmässigt för att direktdra. Den är ju bredare än en hylsa så där är det kört. Men en starkare med rätt förlängare gör jobbet utmärkt när utrymmet ökar bakåt.
Kört många viskokopplingar med din rekommendation? Förmodligen inte eftersom maskinen inte ens är i närheten av att få rum mellan kaross och bult. Det råder väl 30-40mm däremellan. Busenkelt att trä upp ca 80centimeter förlängare där och gå på med gott om vrid. Lossat topplock? Det brukar krävas hylsa med kortaste förlängaren och ändå vara på håret att.ens räcka till. Det finns 1000 situationer till på en modern bil där vridet i slutändan är viktigare än några cm kortare maskin.

Men återigen, ts får välja sej maskiner själv då endast han vet vad han har att mata med i luftväg och vad/hur han skruvar med alls.
av Mwi
En bilverkstad köper inte en segdragande momentdragare för 100,000, så nej jag har ingen erfarenhet av att lossa kardanen på en XC 90.
Men ett kärnkraftverk eller en processindustri som skall montera något med exakt moment har jag bättre koll på, så smått som 1/2" har vi inte i sortimentet, 1" eller större och exakt moment är det som gäller.
Finns inga bultförband på en personbil som är dragna med 1000 Nm, finns inte så grova bultar där.
av *pettson*
Mwi skrev:En bilverkstad köper inte en segdragande momentdragare för 100,000, så nej jag har ingen erfarenhet av att lossa kardanen på en XC 90.
Men ett kärnkraftverk eller en processindustri som skall montera något med exakt moment har jag bättre koll på, så smått som 1/2" har vi inte i sortimentet, 1" eller större och exakt moment är det som gäller.
Finns inga bultförband på en personbil som är dragna med 1000 Nm, finns inte så grova bultar där.
Som säljare måste du veta att slående vridmoment sjunker vartefter med förlängare. Varje cm stång som finns mellan maskin och hylsa förbrukar nm om vi nu inte går upp på jättestänger som definitivt inte rör sej under dragningen, till och med hylsan förbrukar moment när vi har slående lossning och dragning. Varje förlängare fungerar alltså med samma funktion som en momentstav. Förvisso en oönskad sådan.
Sen vad ett lossningsmoment är i förhållande till vad ett draget moment är när det skiljer 20år och rost emellan. Det har inget med en tabell att göra, naturen är bra på att låsa upp saker. Men för informations skull så drar man inte moment på en bil eller vanlig maskin med muttersmacken. Man använder separat momentnyckel till detta. I enklare fall som hjul används istället momentstavar.
Om jag drar ett hjul med 120nm via momentstav. Låter det sitta i ett år och sen ska lossa det, då är det inte säkert att mina 1000nm räcker, ibland åker muttern, ibland drar man av bultarna istället för att det lossnar. Ibland lossnar det. Så kraft behövs, för att vad jag gör är att låsa det på kona, dom flesta muttersäten på hjul är konor för instyrningen av fälgen. Senare bilar har roterande kona på bulten, det är underlättande då man inte måste jobba mot konan vid lossningen.
av Mwi
Jag har koll på skillnaden på mellan slående och segdragande momentmaskiner, på segdragande har man ingen torisionseffekt som man har på slående. Men segdragande kräver mothåll så de är inte så användbara överallt, skall man dra med 500 Nm så måste man ha samma kraft att hålla mot med.
När man läser vad du skriver här är du enligt min uppfattning duktig och vet vad som gäller :D men jag tror inte du skall jobba på kundtjänst och prata med vanligt folk, de kan uppfatta dig som "lite" otrevlig. Själv respekterar kunniga människor och bryr mig inte om de är trevliga. Om man skall välja en trevlig eller en kunnig mekaniker, för mig är valet lätt :-)-) kunnig så man får rätt hjälp. Jag skall inte fördjupa mig mer i momentdragning av skruvförband för då kommer hela Jagrullar kollapsa.
av *pettson*
Mwi skrev:Jag har koll på skillnaden på mellan slående och segdragande momentmaskiner, på segdragande har man ingen torisionseffekt som man har på slående. Men segdragande kräver mothåll så de är inte så användbara överallt, skall man dra med 500 Nm så måste man ha samma kraft att hålla mot med.
När man läser vad du skriver här är du enligt min uppfattning duktig och vet vad som gäller :D men jag tror inte du skall jobba på kundtjänst och prata med vanligt folk, de kan uppfatta dig som "lite" otrevlig. Själv respekterar kunniga människor och bryr mig inte om de är trevliga. Om man skall välja en trevlig eller en kunnig mekaniker, för mig är valet lätt :-)-) kunnig så man får rätt hjälp. Jag skall inte fördjupa mig mer i momentdragning av skruvförband för då kommer hela Jagrullar kollapsa.
Man kan tyvärr inte falla allas smak på läppen. En del tycker om raka svar, andra retar ihjäl sej på det. En del vill att man ska krypa för dom och passa upp så dom slipper göra nåt alls, andra gillar att få göra något själv och kanske lära eller bli lärd något under tiden.
Det enda jag gör här är hjälp till självhjälp, vill man inte själv, ja då bryr inte jag mej heller och det låter jag också folk veta.
Det var en gång när jag började i olika forum då gav jag allt för alla forumsmedlemmar. Idag får du kalla mej miljöskadad.
Idag är det lugnare men då det var som värst hade jag kanske låt säga 20pm och nåt 40tal mail om dagen med folk som antingen skulle diskutera något vidare, eller som ville ha scheman, tolkningar av scheman, eller ännu bättre, gratis jobb IRL gärna med ingående reservdelar. Scanna handböcker, skicka filer ja allt. Det skulle skett nyss och det MÅSTE vara gratis. Prova det ett par år och se hur du blir?
Jag fick förslag om uppslag till min hemsida, den skulle innehålla 100 saker. Sen var jag en idiot som inte tog ens donationer. Sen öppnade jag för donationer och då var jag inte poppis här i forumet eftersom jag då ansågs vara kommersiell. När allt jag gjort var gratis tillgång till med en möjlighet att donera. Alltså inget tvång utan en frivillig möjlighet. Jag sade upp tjänsten för donation utan att ta ut en krona ur det, det blev 1000kr i straffavgift ur min ficka. Tog också bort all gratisreklam jag hade på hemsidan. Lade ner hemsidan på obestämd tid. Där dog hela orken för att hjälpa till med hela hjärtat. Hjälp till självhjälp fick det bli. Så kommer de ock att förbli. Jag svarar på pm än idag härifrån trots att jag inte borde.

Det är en stor skillnad när man är avlönad trots allt. Folk kan inte kräva en arm för att man gett ett finger då.
Jag har i alla fall varit trevlig nog att inte vara utan jobb. Att jobba som utbildare med blivande mekaniker, har inte heller det varit nåt problem.
Alla år som mekaniker har det heller inte varit några problem då jag från dag ett haft hand om mina egna bokningar på dom företag jag jobbat på.
Undantaget märkesverkstäderna där jag hyrts in. Parallellt med min övriga fritid har jag jobbat med ett andrajobb som kundmottagare/säljare i ett par år på en bilskrot, jag omsatte en hel del pengar så helt värdelös kan jag inte varit när kunderna söker mitt namn vid återkommande köp.
Nåt jag faktiskt funderar på att göra på heltid trots att det är det märkligaste jobb jag någonsin haft. Kan bara tänka mej att SOS alarm har konstigare samtal i vårt avlånga land.
Men det är mindre stress, mer betalt och jag kan gå hem när klockan slår om utan att få ett par extra samtal med kunder som ändrat sej och vill ha sin bil tidigare än planerat eller att dom får för sej att förhandla om pris när bilen står på lyften. Eller den eviga diskussionen om vad kunden tycker ska ingå i något arbete trots att han fått det hela skriftligt i detalj innan inlämning av bilen.

Nej så jag förblir nog som jag är ändå.
Användarvisningsbild
av milktrucker
StefanN skrev:Klarar en mutterdragare på 230Nm att lossa hjulbultar i allmänhet?
inte en chans. minst 400 Nm, men helst 500 Nm. annars får du ändå lossa dem manuellt
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]