Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

hoppas ni kan hjälpa mig.
Min silverfärgade V70R blev stulen natten mellan söndag och måndag från parkeringsplatsen bakom min tjejs lägenhet i Stärtered (del av Jonsered/Partille, Göteborgsområde).

Undrar om ni kan tipsa mig om vart bilen kan ha tagit vägen, t.ex. vem som småhandlar med sådana grejer. Självklart kollar jag blocket mm. men saknar någon med lite mer koll.

Alla observationer som kan hjälpa mig att få min bil tillbaka uppskattas högt. Ett tips som leder mig till bilen innan det är för sent vill vara värd några tusenlappar i tipspeng!!!!

Kontakta mig gärna via PM.

Här även lite data om bilen:
MY05 V70R i silver (426)
17" Pegasus med Michelindäck (fälg. & däck nya!)
Atacama-inredning i mycket bra skick
TME catback
Manuell växellåda
Soltak, RTI, Telefon (utan lur).
Tysk reggad
lite mer än 12tmil på mätaren.
Takvinge, inga rails. Några dekaler (två pranking moose på sidorna, baby stig i bakrutan) finns på bilen.
Fronten repad på undersidan.

Tack så mycket för alla tips!
Bilagor
IMG_0298.jpg
IMG_0298.jpg (91.71 KiB) Visad 468 gånger
Senast redigerad av 1 citronpaj, redigerad totalt 0 gånger.
frågan är hur de kom i väg med bilen. har du samtliga nycklar?
Ja, dem har jag kvar, på p-platsen fanns inte heller glas eller andra spår efter bilen. Killarna på bilia och på min verkstad i tyskland sagde att det egentligen är omöjligt att beställa hem en ny nyckel med VIN om man inte har pappren på bilen och inte kan identifiera sig som ägare till bilen. De måsta har använd verktyg för att ta sig in och sedan knäckt rattlåsen och programmerad en nyckel på plats. Jätte konstigt. (Om inte man kan beställa en nyckel runt om alla officiella rutiner om man är kompis med någon som har tillgång till beställningssystemen - men det vägrar jag tro på). Tjejen på Volvocars Sweden som jag pratade med har inte åtkomst till systemet och gubben på volvocars germany kände inte heller till något VIN-relaterad register där man kan se om någon har beställt en ny nyckel. Som dessutom måste kodas in på bilen via Vida.
Dom hade antagligen en laptop och en blank nyckel med sig, bröt sig in i bilen och programmerade in en ny nyckel och körde iväg. Tar inte många minuter...

Ett annat alternativ är ju att dom drog upp bilen på en trailer och bara körde iväg, för att sedan slakta bilen i lugn och ro...

Tyvärr tvivlar jag starkt på att bilen finns kvar. Allt av värde har nog plockats bort och vid det här laget troligtvis redan sålts, och karossen sönderkapad och dumpad någonstans...

Men jag hoppas ju givetvis att så inte är fallet, och att du får tillbaka bilen i någorlunda skick.
Som tidigare sagts. En reservdelsbil.
För lite pengar för att riskera och stjäla, programmera om och sälja vidare.
Inte särskilt svårt att varesej ta en sån bil på trailer, eller för den delen bara starta den och köra vidare.
En manipulerad styrbox, en inspelning av fjärrkoden till dörrlåset. 3-4 minuter så är bilen rullandes. Precis som alla andra fabrikats bilar, trots att man tvärnekar från tillverkarnas sida. Finns fin utrustning att köpa från både ryssland och kina för ändamålet.
Vi får hoppas den hittas.
Hoppas den hittas och de åker fast. Tyvärr finns det oärliga människor som jobbar inom branshen bilverkstäder oxå...
Jag kan beställa en ny bilnyckel på reg nr hos en viss verkstad. Behöver inte visa upp ägarbevis eller något.
Nyckeln kommer färdigslipad och programmera den till bilen är inga svårigheter...
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]