Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turritops
Var inte det något enbart för förserien? Eller har de börjat med det igen? Jag har haft min D6 i över ett år och än har jag inte hört av Vattenfall.
av ef98dpa
Turritops skrev:Var inte det något enbart för förserien? Eller har de börjat med det igen? Jag har haft min D6 i över ett år och än har jag inte hört av Vattenfall.
Det står med på mitt affärsförslag och säljaren har också pratat om det iaf...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Turritops skrev:Var inte det något enbart för förserien? Eller har de börjat med det igen? Jag har haft min D6 i över ett år och än har jag inte hört av Vattenfall.
Jag köpte en tidig My14 (har snart haft den i två år) men jag fyllde i en sida på nätet så de ringde upp (säkert samma sida som länkas till av ef98dpa). Mest ville jag kolla vad de skulle ha för den där laddboxen men jag tog en vanlig elektriker och drog in nytt istället.
av marwi
En fråga. Hur många ampere laddar ni med? Finns det någon fördel att ladda med högre/lägre (mindre värme, lägre förluster etc)? Om men helt bortser från att det tar längre tid att ladda med lägre ampere.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
marwi skrev:En fråga. Hur många ampere laddar ni med? Finns det någon fördel att ladda med högre/lägre (mindre värme, lägre förluster etc)? Om men helt bortser från att det tar längre tid att ladda med lägre ampere.
Jag har testat lite och jag tycker mig se att det som spelar mest roll för förlusterna är hur länge den laddar, inte vilken strömstyrka. Jag tänkte just att det borde bli mindre förluster vid lägre strömstyrka men tycker den drar lite mer (0,5kWh) vid lägsta mot 10A vid typ 20 grader. Möjligt att det spelar mindre roll på vintern (Nån form av AC går igång vid typ 16 grader och "kall" bil, kanske 12 grader och "varmkörd" bil). Men om man jämför mina bästa och sämsta laddningar på kanske 50 kontroller så typ "Varmt ute + svag strömstyrka" = 10kWh, "Kallt ute + 10A" = 9kWh. Sen är det svårt att veta om förutsättningarna var exakt lika :-). Möjligt att bilen kan luras lite vad som är "slut" på batteriet också, beroende på temperatur på batteriet när man stänger av bilen.

Sen får jag för mig att 10A är skonsammare mot batteriet än 13A så jag kör i princip alltid på 10A då laddningstiden sällan spelar någon roll då vi har effektavgift i kommunen så jag laddar nästan bara efter kl 19. Någon helg har jag kört på 13A.
av marwi
Äntligen! Nu har jag också en D6! :D
Så var det det här med laddningen. Någon som har en laddbox (wallbox) hemma? Sort? Pris? Fördelar? Själv kör jag i ett nyuppsatt uttag på garaget och laddar med 6 A då jag inte har så brådis. Sedan vore det ju kanske bra att vid enstaka tillfällen kunna braka på med mera om man bara är hemma och vänder, men det händer inte så ofta.
Det bästa jag hittat i bilen än så länge är Power-knappen, och det fjantigaste är den lilla lilla hållaren till SIM-kortet... Som tur är syns den inte "vid normal körning"!
av ef98dpa
marwi skrev:Äntligen! Nu har jag också en D6! :D
Så var det det här med laddningen. Någon som har en laddbox (wallbox) hemma? Sort? Pris? Fördelar? Själv kör jag i ett nyuppsatt uttag på garaget och laddar med 6 A då jag inte har så brådis. Sedan vore det ju kanske bra att vid enstaka tillfällen kunna braka på med mera om man bara är hemma och vänder, men det händer inte så ofta.
Det bästa jag hittat i bilen än så länge är Power-knappen, och det fjantigaste är den lilla lilla hållaren till SIM-kortet... Som tur är syns den inte "vid normal körning"!
Härligt! Grattis!

Del gärna med dig av mer erfarenheter. Själv hade jag Imtech hemma idag för en "hälsocheck", eftersom jag inte har något uttag utomhus idag och har allmänt rasslig el så gick det inte att följa Vattenfalls/Volvos checklista och vi konstaterade istället lite andra förändringar på elnätet som jag vill göra samt att Imtech får göra det i samband med att de sätter upp ett nytt uttag på väggen ute.

Vad gör en laddbox som inte går att lösa genom att säkra upp med tex en 16A på uttaget på garaget?
av marwi
Det jag kanske fastnat mest för är att ha en låda på väggen med en fast monterad kabel, så man slipper släpa fram sladden varje gång man kommer hem.
Sedan kan dom väl ladda på med mer än 16A som jag fattat, men å andra sidan kan väl en V60 bara ta max 16A, så lite är det en investering för framtiden. Och jag tror att dom har ytterligare funktioner i sig jämfört med dosan som sitter monterad på std-sladden från Volvo.
Såg ett repotage i Ny Teknik idag,
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912449.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912489.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
... där det pratas en del om säkerhet vid laddning av elbilar. Som jag fattar innehållet där rekommenderar man max 10A via ett vanligt vägguttag. Det fanns även en artikel på Teknikens Världs hemsida, men den verkar vara bortplockad nu.

Jag har inte kört så mycket än, men just nu ligger snittförbrukningen på 0,47 l/mil (diesel alltså...). Då har jag ca 5 mil till jobbet och laddar bara hemma över natten. Till jobbet ligger jag på ca 0,18 l/mil. Då är det mest 80 km/h, men även lite 110-väg i slutet. Idag blev det ca 43 km på el, och av dom ca 8 km på 110-väg, 28 km 80-väg och resten stadstrafik.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 59

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]