- fre 22 maj 2015, 13:26
Hur lång tid innan leverans fick ni er "Health check" av Vattenfall? och vad ingick i den?
Moderator: Moderatorer
Turritops skrev:Var inte det något enbart för förserien? Eller har de börjat med det igen? Jag har haft min D6 i över ett år och än har jag inte hört av Vattenfall.Det står med på mitt affärsförslag och säljaren har också pratat om det iaf...
Turritops skrev:Var inte det något enbart för förserien? Eller har de börjat med det igen? Jag har haft min D6 i över ett år och än har jag inte hört av Vattenfall.Jag köpte en tidig My14 (har snart haft den i två år) men jag fyllde i en sida på nätet så de ringde upp (säkert samma sida som länkas till av ef98dpa). Mest ville jag kolla vad de skulle ha för den där laddboxen men jag tog en vanlig elektriker och drog in nytt istället.
marwi skrev:En fråga. Hur många ampere laddar ni med? Finns det någon fördel att ladda med högre/lägre (mindre värme, lägre förluster etc)? Om men helt bortser från att det tar längre tid att ladda med lägre ampere.Jag har testat lite och jag tycker mig se att det som spelar mest roll för förlusterna är hur länge den laddar, inte vilken strömstyrka. Jag tänkte just att det borde bli mindre förluster vid lägre strömstyrka men tycker den drar lite mer (0,5kWh) vid lägsta mot 10A vid typ 20 grader. Möjligt att det spelar mindre roll på vintern (Nån form av AC går igång vid typ 16 grader och "kall" bil, kanske 12 grader och "varmkörd" bil). Men om man jämför mina bästa och sämsta laddningar på kanske 50 kontroller så typ "Varmt ute + svag strömstyrka" = 10kWh, "Kallt ute + 10A" = 9kWh. Sen är det svårt att veta om förutsättningarna var exakt lika
marwi skrev:Äntligen! Nu har jag också en D6! :DHärligt! Grattis!
Så var det det här med laddningen. Någon som har en laddbox (wallbox) hemma? Sort? Pris? Fördelar? Själv kör jag i ett nyuppsatt uttag på garaget och laddar med 6 A då jag inte har så brådis. Sedan vore det ju kanske bra att vid enstaka tillfällen kunna braka på med mera om man bara är hemma och vänder, men det händer inte så ofta.
Det bästa jag hittat i bilen än så länge är Power-knappen, och det fjantigaste är den lilla lilla hållaren till SIM-kortet... Som tur är syns den inte "vid normal körning"!