Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Jag kan svara på själva huvudfrågan, dvs bensin eller diesel, och det är självklart bensinturbo, men det är en smaksak/två läger. Folk som kommer från äldre bensindussinbilar utan turbo blir ju helt saliga när de upptäcker att det finns något som heter turbodiesel och rör på sig "fort" och med låg förbrukning. Synd bara att de inte gick vägen via en riktig bensinturbo, men som oftast är det ekonomi som styr bilval, inte vad folk egentligen vill ha. Jag har haft 1 dieselbil (fabriksny tjänstebil BMW 320d) för några år sedan, och då blev jag botat helt från dieselsunket. Har även provkört många dieslar, och de enda som varit vettiga är de med större motorer, ex vis BMW 530d samt 535d (de låter inte som dieslar utan mer roligt samt har karaktär).

För att förenkla, jag skulle aldrig valt diesel för de är så fruktansvärt tråkiga (förutom stora dieslar), ingen karaktär alls, allt vrid direkt och sedan kommer inget mer, antiklimax, "var detta allt?, var är resten upp till rött?".
av ericbreiter
Tack alla för tips och delade erfarenheter. Det lutar åt en T5 VEA för mig. Tyvärr finns inte T6 VEA till XC60 ännu. Jag har haft två V60 T6 AWD Polestar de senaste åren och dessa motorer har varit helt underbara. Bästa körupplevelsen jag har haft i Volvobilar. Jag hade en bil med D5 Polestar tidigare och visst fanns det gott om kraft från start men den kändes fortfarande riktigt seg i de högre fartregistren och det var mycket mer vibrationer och ljud. När jag bytte till en bensinare så var det som natt och dag. Hoppas nu att de har lyckats trimma in den nya T5:an då den fortfarande är ganska ny.
av kmi
Låner en gammel tråd.
Mødte idag en XC60 T6 AWD på en motorvej uden trafik.
Vedkommende gav den alt hvad den kunne, men han hægtede ikke min XC60 D5'er polestar af. Omvendt kunne jeg heller ikke køre om ham ;o)

Jeg var faktisk overrasket at T6'eren ikke har mere at ge af over 100 km/t

Så 0-100 er ikke alt ..
Användarvisningsbild
av sony
kmi skrev:Låner en gammel tråd.
Mødte idag en XC60 T6 AWD på en motorvej uden trafik.
Vedkommende gav den alt hvad den kunne, men han hægtede ikke min XC60 D5'er polestar af. Omvendt kunne jeg heller ikke køre om ham ;o)

Jeg var faktisk overrasket at T6'eren ikke har mere at ge af over 100 km/t

Så 0-100 er ikke alt ..
Hej. Om jag fattat rätt Norsk asäger du att D5 åkte jämt med T6. .....tror inte att det stämmer att han gav allt han kunde.det är ändå 100hk skillnad Jag testade min V60d5 mot en V70 t6 och hade ingen chans mot han.
Användarvisningsbild
av sony
kmi skrev:haha godtnok dansk..
svårt at veta om han gav den alt, men tror det, da vi tværstoppede ved samme hastighed ;)
Hahaha. Trodde det var Norska :D
av perhall
Tycker precis som Strebern och föredrar i princip alltid bensin. Audin kostar 100 000 extra med bensin eftersom kampanjerna är lagda så att ingen ska köpa bensin. Med 6 cyl är diesel ok men skulle mycket hellre ha bensin.
Min "gamla" V70 T4 går som en dröm jämfört med vilken ny fyrcylindrig diesel som helst, tyst och mjukt.. och mycket tystare och mjukare än Audin i låga hastigheter...
Men som sagt en smaksas...
PH
Användarvisningsbild
av Strebern
Även om en D5:a har mer vrid, så har jag väldigt svårt att se att den skulle hänga av en T6:a.

Kolla på 0-200 klipp på youtube och jämför med T6 och D5...
Användarvisningsbild
av spaceuser
Har svårt att förstå jämförelsen T6 med VEA, alltså den 6 cylindriga bensinaren med den 4 cylindriga. Om nu det valet finns i Polen (lyckliga dem), så skulle inte jag tveka en sekund på (den nu gamla beprövade) 6 cylindriga T6:an istf en relativt obeprövad VEA... hur många hästar och vrid den än har. Tyvärr finns inte den gamla 6 cylindriga T6 som MY16 här hemma, om den nu finns någon annanstans.

Väntar för egen del på en XC60 D4 AWD MY16, som egentligen är samma motor som D5, men "nedstrypt", och vad jag förstår är det endast programvaran som skiljer där. Tycker att priset skiljer för mycket mellan D4 och D5.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Volvo har även riktat in sina kampanjer för att folk inte ska köpa D5 vem fasen lägger 48tkr för 30 extra hk på samma motor? På MY15 var prisskillnaden från d4 awd till d5 awd 15tkr det är mer rimligt.

Själva frågeställningen var ju fle[…]

Har haft vibrationer från bakvagnen ett tag […]

Den stora annons-tråden

Dyrt med bromsar, 175 000:- och det är halva […]

Behöver jag byta belägg och skivor?

Håller med, det räcker att typ ko[…]