Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det här är en fråga jag gått och grubblat på ett par dagar nu. Många biltillverkare använder sig av filtliknande material till innerskärmarna nu för tiden? Varför har de börjat med detta idiotiska tilltag? Finns det någon vettig förklaring?

Tack på förhand!
llesrof skrev:
VolvoMotor skrev:Där ser man, det kanske jag kunde räknat ut såhär i efterhand. Så det är enda fördelen?
Det är nog jäkligt billigt också.
Win-win för biltillverkarna, bilarna blir dyrare och dyrare samtidigt som de monterar in billigare delar som gör att bilarna rostar upp tidigare. Köparna klagar ju inte på att bilarna går tystare men dessa ovannämnda saker faller tyvärr i glömska.

Ibland var det bättre förr...
Problemet är inte fukt för innerskärmarna. Samtliga utrymmen innanför innerskärmarna ventileras ytterst grundligt. Problemet är att plast skaver av färg med tiden. Det dämpar inte heller ljud. I värsta fall ekar ljudet i innerskärmarna och förstärks. Då decibelkraven ökade på bilens avgivna ljud vid intypning, dvs hur bilen låter ute på gatan, så har man dom senaste 15åren funnit att avgas och insugsljud kan man lösa enkelt. Men däckljud är ett helvete. Så för att göra två flugor på smällen, införde man mjuka innerskärmar. Dom gnager inte av färgen och dom sänker vägljudet. Dom är alltså bättre för karosseriet än plastvarianten.
Såg för säkert ett par år sedan på tv när BMW bygger en av sina bilmodeller. Alltifrån ritbordet till salubil, där hade konstruktören ansett att 295 breda bakdäck var det som gällde. Efter att ha testat 5 fabrikat hade man fortfarande inte fått godkänt i bullertestet. Som en sista chansning gick man ned på 225 på.det tystaste fabrikatet och slank igenom testet med nöd och näppe. Vill minnas det alltid tjafsas om att fabrikanten vet bäst vilka däck som är till din bil.
Dom var tvungna att sälja med 225 istället för 295 för ljudet.. inte för det var bäst för bilen..
Kanske hade den här typen av lösning gjort problemet mindre.
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]