Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
rolfr skrev:S60 2011 summum, liknade problem i våran bil det knarrar i bland från instrumentpanelen, inte alltid, men gör jag en handpåläggning slutar det eller om jag trycker ratten uppåt eller nedåt slutar det men återkommer. Har varit på verkstad där man lossade skruvarna under kepsen på instrumenteringen och drog dom endast löst, inget som hjälpte, vid nästa service kommer jag att be dom försöka lösa detta, kommer oftast när det är kalt ute.
Lyfter an gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag har exakt samma problem som rolfr. Ljudet kommer någonstans bakom instrumenthuset strax bakom "puckeln" på instrumentpanelen.
Ljudet kommer efter att panelen/kupén blir varm av solen och försvinner när:

* Kupén svalnar
* Jag trycker instrumentpanelen framåt eller drar den bakåt.
* Jag trycker med handen strax bakom "puckeln".
* Trycker ratten uppåt eller nedåt.

Jävligt störande ljud och jag har plockat bort instrumenthuset för att kika bakom. Kunde inte hitta något som skulle kunna orsaka ljudet (låter som hårdplast som vibrerar).

Någon som haft liknande problem och löst det?
Användarvisningsbild
av iigloo
Nu har jag grävt lite till.

När jag trycker på instrumentbrädan (förarsidan) i framkanten som ligger emot framrutan, smäller/knakar det under luftutblåset.

Hur ser det ut under? Bilia vill ha 9500kr för demontering och montering + felsökning 1500kr. Sen tillkommer material och arbetskostnad för att åtgärda felet...
av DaBlo
Fanns det inte nån lösning på detta där dom trycker i nån "slang" mellan brädan och rutan? Tycker mig läst om detta i nån tråd. Folk upplevde även då att det knarrade vid larm dioden och där om kring. Anyhow. Det där med slangen fixade dom på mindre än 5 minuter. :)
Användarvisningsbild
av iigloo
DaBlo skrev:Fanns det inte nån lösning på detta där dom trycker i nån "slang" mellan brädan och rutan? Tycker mig läst om detta i nån tråd. Folk upplevde även då att det knarrade vid larm dioden och där om kring. Anyhow. Det där med slangen fixade dom på mindre än 5 minuter. :)
Skadar ju inte att testa. Vad kan det vara för tjocklek på den?
Användarvisningsbild
av sony
.
av DaBlo
Jag vet inte vilken tjocklek det är men i den andra tråden så verkar det som personal på olika Volvohandlare fixat det åt kunderna, ja tom andra anställda än mekaniker hjälpte tydligen till. :)
Användarvisningsbild
av iigloo
DaBlo skrev:Jag vet inte vilken tjocklek det är men i den andra tråden så verkar det som personal på olika Volvohandlare fixat det åt kunderna, ja tom andra anställda än mekaniker hjälpte tydligen till. :)
Jag har en 8mm bränsleslang. Kanske ska vara grövre?

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]

Venturatuning T8 2024

Hej ! Nån som provat ventura Tuning till si[…]

Kontakt säkringsbox

Varför inte bara skarva på din egen kab[…]