Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pero02
Har problem med att växelspaken rör sig mycket vid gaspådrag samt att det uppkommer ett klonkande ljud. Förstår då att det antagligen är motorfästen som är dåliga. Har försökt lokalisera vilka som är kassa men är fortfarande osäker. Finns det något enkelt sätt att ta reda på vilket/vilka som är dåliga. Känns onödigt att byta alla.

Hör även ett vinande från växellådan som försvinner när jag frikopplar. Kan det ljudet komma av att motorn inte ligger rätt. Ljudet är lite likt det ljud som låter när man backar.

En sista fråga, var köper man billiga motorfästen.

Bilen är en v40 1.8 -98 som rullat 22 500 mil.

Tacksam för hjälp.
/Per
Användarvisningsbild
av #27
De motorfäste som är vanligast som går sönder är de som sitter högersidan vid kamremskåpan alltså, men nu säger jag inte att de är felet på din bil bara ett litet tips..
av pero02
Provade att dra åt handbromsen och gunga med kopplingen i dragläge. Motorn vred sig då ganska mycket. Känns som om det då kanske är de undre fästerna. Men är fortfarande osäker, vet inte vad som är normal rörelse på motorn. Den ska väl inte vara helt stum?
av PJ
Det kanske går att se om det skavts bort färg vid sidan av något motorfäste (I)

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]