NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,
Jag har en C30 2.0D -08.
Igår när jag skulle åka så märkte jag att när bilen kom upp på 1800varv så hände det inget när jag trampade på gaspedalen. Jag lät varvmätaren sjunka lite och gasade igen, det gick bra tills jag kom upp på ca 1800 igen. Jag körde några hundra meter och fick hålla mig under 1800, när jag skulle testa igen så funkade allt som vanligt och jag har inte märkt av det sedan dess.

Någon mer som varit med om detta och vad kan det bero på?

! ! EDIT ! ! 2015-06-01

Dåså, nu är det dags att ta tag i det här igen nu när det har börjat hända mer och mer ofta, nästan varje gång jag ska åka iväg nu.

Symptom:

1. Bilen har bra acc och går som vanligt den lilla biten innan man kommer upp till ca. 1800 varv/min, sen är det som att man helt släpper på gasen. Som jag nämnde tidigare så kan det hålla på sådär några hundra meter sen fungerar bilen som vanligt igen. Inge meddelande på displayen.

2. Sista veckan innan service så började displayen visa meddelandet: "Motorsystem service erfordras". Då gick bilen väldigt slött, jag antar att det är det som är Limp mode? Skillnaden här var att då är ju bilen liksom slö ända från "botten", det är därför jag tror det inte är Limp mode i Symptom 1. Men jag kan ha fel..?
När det här meddelandet kommer upp så håller det i sig under hel körningen. Ibland när jag skulle starta var det framme, ibland inte.

Felkoderna som fanns var:
ECM - 2452 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.
ECM - 2453 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.

Jag lämnade in bilen på den årliga service och berätta problemet som dykt upp. När jag hämtar bilen säger min PST att det finns två felkoder från förut, men att det inte hade varit något fel när han kollade på den, så om det skulle dyka upp igen skulle jag höra av mig.
Han berätta även vidare att det var tryckgivaren som signalen gällde MEN att det inte bara är att byta ut den utan det förmodligen är partikelfiltret som är igensatt och lär bytas. (Han sa även att det såg gammalt ut)
Men han ville inte göra det i onödan så vi skulle vänta och se om det dyker upp igen. Han kollade tillhörande rör och slangar, dem var det inget fel på.

Nu har det gått en vecka sedan service. Symptom 2 har inte synts till alls, så det är en stor skillnad då det gjorde det nästan varje dag innan service. Men däremot har Symptom 1 börjat igen.

Jag vänder mig till er nu dels för att jag tycker det lät konstigt att han var så säker på att det inte skulle kunna vara givaren det var fel på, då jag har för mig att det är ett ganska vanligt problem? Som man dessutom skulle kunna fixa själv för en billigare peng.
Och dels för att det är dyrt att byta partikelfiltret, så jag vill ju inte gärna göra det i onödan...

Bilen har gått 25 500mil. Enligt kvittona ska tidigare ägaren ha bytt partikelfiltret 21 500, men av kostnaden att döma så monterades det förmodligen på ett begagnat filter. Det gick på ca 7000kr på Mekonomen, med arbete och allt.

Så vad tror ni? Är det dags att punga ut ett nytt filter eller?

! ! EDIT ! ! 2015-09-22

Nu är bilen fixad. En dag i juli så vägrade den starta och det blev en dyr historia med både byte av dieselpumpen av alla fyra spridarna.

Tack på förhand..
J
Senast redigerad av 6 envariabel, redigerad totalt 0 gång.
getsome skrev:Din bil har troligtvis gått in i Limp mode. utan felkodsavläsning blir det lite som att leta nål i höstack.
Okej tack! Jag har inte märkt av det sedan dess, bör jag ändå kontakta en verkstad eller ska jag vänta och se om det dyker upp igen?
envariabel skrev:Kan man på något sätt felsöka Tryckgivaren så att man är säker på att det är den som är problemet?
Det enda som går att göra är att ansluta Vida och mäta trycket , får man samma värde vid avstängd och startad motor så är den körd. Man kan blåsa lite lätt i slangarna då det kan ha kommit in sot och fukt i dessa.

I huvudsak sätts bilen i "limphome mode" vid felaktig givare och då kan du max varva 2800 rpm, dvs dina max 1800 rpm talar nog för nåt annat fel. Prova att varva max i friläge och se om du kommer upp till 2800.

Ett relativt nytt dpf som bara gått 2500mil kan snabbt bli igensatt om inte eolys pumpas in i dieseltanken. Men du borde då få ständig regenerering med en ökning av förbrukningen på c 1,5-2 dl mer per mil jft normal.

Känner du någon som har samma motor i sin bil så kan ni ju snabbt växla givare mellan bilarna och se om felet flyttar sig. Ingen skillnad = ok givare.
Okej. Jag upplever att det här felet bara kommer när bilen stått en dag eller mer, aldrig när jag tidigare samma dag har använt den. Jag vet inte hur det funkar när dpf blir igensatt men är det rimligt att det sätts igen mer ju längre bilen stått, och att det kan släppa efter 100 meter?
Här är iaf felkodsinformationen om felkoderna. Har själv haft problem med givaren och det är då inte roligt att köra bilen när man aldrig kan komma upp i 100km/h.
Med tanke på att du fick båda dessa felkoder så skulle jag gissa på att faktiskt givaren är trasig. Visst kan det vara kontaktresistens osv men det är rätt vanligt att dessa givarna går sönder. Prova att byta med någon du känner om du har den möjligheten. Köp inte en på skroten för det finns oftast bara från långmilare och dessa kommer snart också gå sönder.
En ny kostar ca 1000:- på Bilia.

Om partikelfiltret inte är bytt utan bara rengjort så kan det vara så att det inte lyckades med att rengöra det. Ibland så går det bara inte att fixa ett tillräckligt täppt partikelfilter.
Finns ju andra ställen än Volvo/Bilia att köpa på och spara en ganska så stor slant.

Att felet kan komma och gå är inte konstigt, det är ett sk. intermittent fel. Dvs felet är inte permanent. Då trycket osv övervakas konstant så kan det ibland bli bra värden = bilen går bra igen en stund osv.

Felkodsinformation ECM-2452

Villkor
Styrenhet motor (ECM) jämför trycket före och efter partikelfällan och övervakar kontinuerligt signalen från tryckgivare partikelfälla. Om styrenhet motor (ECM) detekterar att verkningsgraden på partikelfällan är för låg, sätts felkoden. Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Limp home.
Felorsak
Slangarna/rören till tryckgivare partikelfälla är förväxlade.
Klämd slang.
Lös slang.
Igensatt partikelfälla.
Skadad partikelfälla.

Felsymptom
DL, Varningslampor och -signaler/Lampa för funktionsfel ("Check engine"-lampa) indikation/ingen indikation
AJ, Körning/Dålig prestanda/saknar kraft

Felkodsinformation ECM-2453

Villkor
Styrenhet motor (ECM) jämför trycket före och efter partikelfällan och övervakar kontinuerligt att signalen från tryckgivare partikelfälla följer ett beräknat värde. Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen från tryckgivare partikelfälla är ojämn elller orimlig, sätts felkoden. Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Begränsning av motoreffekt och varvtal.
Felorsak
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna.
Skadad tryckgivare partikelfälla.

Felsymptom
DL, Varningslampor och -signaler/Lampa för funktionsfel ("Check engine"-lampa) indikation/ingen indikation
AJ, Körning/Dålig prestanda/saknar kraft

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.