- mån 09 feb 2015, 11:26
#947323
Hej igen,
Jag har en C30 2.0D -08.
Igår när jag skulle åka så märkte jag att när bilen kom upp på 1800varv så hände det inget när jag trampade på gaspedalen. Jag lät varvmätaren sjunka lite och gasade igen, det gick bra tills jag kom upp på ca 1800 igen. Jag körde några hundra meter och fick hålla mig under 1800, när jag skulle testa igen så funkade allt som vanligt och jag har inte märkt av det sedan dess.
Någon mer som varit med om detta och vad kan det bero på?
! ! EDIT ! ! 2015-06-01
Dåså, nu är det dags att ta tag i det här igen nu när det har börjat hända mer och mer ofta, nästan varje gång jag ska åka iväg nu.
Symptom:
1. Bilen har bra acc och går som vanligt den lilla biten innan man kommer upp till ca. 1800 varv/min, sen är det som att man helt släpper på gasen. Som jag nämnde tidigare så kan det hålla på sådär några hundra meter sen fungerar bilen som vanligt igen. Inge meddelande på displayen.
2. Sista veckan innan service så började displayen visa meddelandet: "Motorsystem service erfordras". Då gick bilen väldigt slött, jag antar att det är det som är Limp mode? Skillnaden här var att då är ju bilen liksom slö ända från "botten", det är därför jag tror det inte är Limp mode i Symptom 1. Men jag kan ha fel..?
När det här meddelandet kommer upp så håller det i sig under hel körningen. Ibland när jag skulle starta var det framme, ibland inte.
Felkoderna som fanns var:
ECM - 2452 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.
ECM - 2453 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.
Jag lämnade in bilen på den årliga service och berätta problemet som dykt upp. När jag hämtar bilen säger min PST att det finns två felkoder från förut, men att det inte hade varit något fel när han kollade på den, så om det skulle dyka upp igen skulle jag höra av mig.
Han berätta även vidare att det var tryckgivaren som signalen gällde MEN att det inte bara är att byta ut den utan det förmodligen är partikelfiltret som är igensatt och lär bytas. (Han sa även att det såg gammalt ut)
Men han ville inte göra det i onödan så vi skulle vänta och se om det dyker upp igen. Han kollade tillhörande rör och slangar, dem var det inget fel på.
Nu har det gått en vecka sedan service. Symptom 2 har inte synts till alls, så det är en stor skillnad då det gjorde det nästan varje dag innan service. Men däremot har Symptom 1 börjat igen.
Jag vänder mig till er nu dels för att jag tycker det lät konstigt att han var så säker på att det inte skulle kunna vara givaren det var fel på, då jag har för mig att det är ett ganska vanligt problem? Som man dessutom skulle kunna fixa själv för en billigare peng.
Och dels för att det är dyrt att byta partikelfiltret, så jag vill ju inte gärna göra det i onödan...
Bilen har gått 25 500mil. Enligt kvittona ska tidigare ägaren ha bytt partikelfiltret 21 500, men av kostnaden att döma så monterades det förmodligen på ett begagnat filter. Det gick på ca 7000kr på Mekonomen, med arbete och allt.
Så vad tror ni? Är det dags att punga ut ett nytt filter eller?
! ! EDIT ! ! 2015-09-22
Nu är bilen fixad. En dag i juli så vägrade den starta och det blev en dyr historia med både byte av dieselpumpen av alla fyra spridarna.
Tack på förhand..
J
Jag har en C30 2.0D -08.
Igår när jag skulle åka så märkte jag att när bilen kom upp på 1800varv så hände det inget när jag trampade på gaspedalen. Jag lät varvmätaren sjunka lite och gasade igen, det gick bra tills jag kom upp på ca 1800 igen. Jag körde några hundra meter och fick hålla mig under 1800, när jag skulle testa igen så funkade allt som vanligt och jag har inte märkt av det sedan dess.
Någon mer som varit med om detta och vad kan det bero på?
! ! EDIT ! ! 2015-06-01
Dåså, nu är det dags att ta tag i det här igen nu när det har börjat hända mer och mer ofta, nästan varje gång jag ska åka iväg nu.
Symptom:
1. Bilen har bra acc och går som vanligt den lilla biten innan man kommer upp till ca. 1800 varv/min, sen är det som att man helt släpper på gasen. Som jag nämnde tidigare så kan det hålla på sådär några hundra meter sen fungerar bilen som vanligt igen. Inge meddelande på displayen.
2. Sista veckan innan service så började displayen visa meddelandet: "Motorsystem service erfordras". Då gick bilen väldigt slött, jag antar att det är det som är Limp mode? Skillnaden här var att då är ju bilen liksom slö ända från "botten", det är därför jag tror det inte är Limp mode i Symptom 1. Men jag kan ha fel..?
När det här meddelandet kommer upp så håller det i sig under hel körningen. Ibland när jag skulle starta var det framme, ibland inte.
Felkoderna som fanns var:
ECM - 2452 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.
ECM - 2453 Tryckgivare partikelfälla Felaktig signal.
Jag lämnade in bilen på den årliga service och berätta problemet som dykt upp. När jag hämtar bilen säger min PST att det finns två felkoder från förut, men att det inte hade varit något fel när han kollade på den, så om det skulle dyka upp igen skulle jag höra av mig.
Han berätta även vidare att det var tryckgivaren som signalen gällde MEN att det inte bara är att byta ut den utan det förmodligen är partikelfiltret som är igensatt och lär bytas. (Han sa även att det såg gammalt ut)
Men han ville inte göra det i onödan så vi skulle vänta och se om det dyker upp igen. Han kollade tillhörande rör och slangar, dem var det inget fel på.
Nu har det gått en vecka sedan service. Symptom 2 har inte synts till alls, så det är en stor skillnad då det gjorde det nästan varje dag innan service. Men däremot har Symptom 1 börjat igen.
Jag vänder mig till er nu dels för att jag tycker det lät konstigt att han var så säker på att det inte skulle kunna vara givaren det var fel på, då jag har för mig att det är ett ganska vanligt problem? Som man dessutom skulle kunna fixa själv för en billigare peng.
Och dels för att det är dyrt att byta partikelfiltret, så jag vill ju inte gärna göra det i onödan...
Bilen har gått 25 500mil. Enligt kvittona ska tidigare ägaren ha bytt partikelfiltret 21 500, men av kostnaden att döma så monterades det förmodligen på ett begagnat filter. Det gick på ca 7000kr på Mekonomen, med arbete och allt.
Så vad tror ni? Är det dags att punga ut ett nytt filter eller?
! ! EDIT ! ! 2015-09-22
Nu är bilen fixad. En dag i juli så vägrade den starta och det blev en dyr historia med både byte av dieselpumpen av alla fyra spridarna.
Tack på förhand..
J
Senast redigerad av 6 envariabel, redigerad totalt 0 gång.