NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör focus st fästet. Det är stumt och fint ;-)
Skulle tro att, "stock rear motor mount" i nedan video, motsvarar staget i aluminium ovan. Det rör sig rätt rejält! Å andra sidan är inte 2.0D-motorn en stage 2 trimmad turbo, så riktigt så här illa är det nog inte. Med det ser ju inte trevligt ut iallafall!!

[youtube]Sr6ssEdlAl4[/youtube]
Sierra är ju mer lämpad att svara som kör med St-fästet, men jag skulle tro/tippa att V50-styrningen är väldigt okänslig för vibrationer, inte under någon gång har jag kunnat känna mer än aningar till vibrationer i ratten så den är nog väldigt okänslig. Det är nog mer tomgångskörning som känns i ryggslut i så fall.
Jag testade med att limma ett originalfäste med sikaflex (gummilim för rutor) men det vart för stumt istället. Då kändes vibrationer just när man släppte kopplingen och skulle iväg. Men med Ford St fästet försvann de vibrationerna och allt kändes mer tight. Jag drar ju husvagn/hästvagn med min och då får detta fästet jobba ganska hårt för att hålla motorn från att pendla i de andra motorfästena.

Och jag kör med en dieselkraft box (med laddstyrning) i min bil så det är lite mer vrid att hålla kontroll över. Den ska ge 170 hk och 390nm. Och jämfört med en bekants bil som är helt original så går min avsevärt mkt bättre =)
Dags för uppdatering.

Tyvärr så tror jag att bakre motorstaget återigen bara var behandling av symptom och inte ursprungskällan. Vibrationerna gick att provocera fram också med det gamla fästet (som vid närmare analys var rejält intorkat och torrspruket) och även med en ny (plåtdesign). Det skilde sig lite mellan dom. Sämst (mjukast / mest vibrationer) var staget i aluminium och bäst var det nya staget i original-design.

Symptomen är fortfarande att det kommer vibrationer smygande om jag till exempel håller konstant 120km/h på motorvägen (lugnar sig när jag ändrar hastighet och kommer sedan tillbaka vid konstant hastighet). Kvar är också intermittenta vibrationen (vid acceleration) strax under 2000 varv (ända ner till 1600 varv med aluminium-staget).
Senast redigerad av 3 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
Edit: Inte att rekommendera att varva utan lock/icke trycksatt kylarsystem. Har sökt lite på nätet och uppfattningen verkar vara att bubblor i kylvattnet inte behöver vara entydigt med att topplockspackningen har gått sönder. Kanske är bubblorna från läckande avgaser, de kan även var från att kylvattnet kokar (pga det låga trycket - inget lock på kylarbehållaren).

Skall man göra detta testet skall man ha locket monterat! Det går att se bubblorna ändå.
Senast redigerad av 4 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
Oringen borde inte vara sådär pass rund om den varit klämd mellan topp och block. Snarare platt. Och toppen borde inte ha tätat alls i det hörnet om nu oringen legat emellan. Det ska till mkt kraft för att göra en oring platt. Och packningarna brukar ha väldigt precisa hål för styrhylsor. Så den kan ju inte ha legat "i" hålet i packningen tycker jag.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV