- lör 30 maj 2015, 09:26
#977967
Ruskigt imponerad av ditt tålamod Perra_367.
Jag tänkte komma med ett tips - vet inte om det gäller för 2.0D men på vår D2 hade vi problem med vibrationer, små ryck och annat som kom och sedan försvann för att återkomma igen, främst under lätt belastning. Fick felkod några gånger på en spridare så det bestämdes att den skulle bytas på garanti. Verkstaden bytte spridaren men bilen gick ännu sämre så dom gjorde en mycket grundlig felsökning och hittade till slut vad som var orsaken - det var impulsgivaren på vevaxeln som gav felaktiga signaler. Eller rättare sagt - inte impulsgivaren i sig utan "vinkeldrevet/-brickan" som var skadad och därmed gav felaktig input till impulsgivaren!
Efter byte/reparation så går bilen helt underbart igen. Den går även mycket tystare, nästan allt dieselknatter har försvunnit.
Kan kanske vara värt att kolla upp på din bil?
Jag tänkte komma med ett tips - vet inte om det gäller för 2.0D men på vår D2 hade vi problem med vibrationer, små ryck och annat som kom och sedan försvann för att återkomma igen, främst under lätt belastning. Fick felkod några gånger på en spridare så det bestämdes att den skulle bytas på garanti. Verkstaden bytte spridaren men bilen gick ännu sämre så dom gjorde en mycket grundlig felsökning och hittade till slut vad som var orsaken - det var impulsgivaren på vevaxeln som gav felaktiga signaler. Eller rättare sagt - inte impulsgivaren i sig utan "vinkeldrevet/-brickan" som var skadad och därmed gav felaktig input till impulsgivaren!
Efter byte/reparation så går bilen helt underbart igen. Den går även mycket tystare, nästan allt dieselknatter har försvunnit.
Kan kanske vara värt att kolla upp på din bil?