NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#977967
Ruskigt imponerad av ditt tålamod Perra_367.

Jag tänkte komma med ett tips - vet inte om det gäller för 2.0D men på vår D2 hade vi problem med vibrationer, små ryck och annat som kom och sedan försvann för att återkomma igen, främst under lätt belastning. Fick felkod några gånger på en spridare så det bestämdes att den skulle bytas på garanti. Verkstaden bytte spridaren men bilen gick ännu sämre så dom gjorde en mycket grundlig felsökning och hittade till slut vad som var orsaken - det var impulsgivaren på vevaxeln som gav felaktiga signaler. Eller rättare sagt - inte impulsgivaren i sig utan "vinkeldrevet/-brickan" som var skadad och därmed gav felaktig input till impulsgivaren!

Efter byte/reparation så går bilen helt underbart igen. Den går även mycket tystare, nästan allt dieselknatter har försvunnit.

Kan kanske vara värt att kolla upp på din bil?
#978034
Var precis ute o körde. Tycker att det skulle kunna stämma att insprutningen ligger fel, i samband med last och just varvtal runt 1600-2000 kan ljudet bli lite dovt, men jag tycker inte längre att den går ojämnt på cylindrarna. Rent teoretiskt är det väl så att motorn vill ha sin dieselinsprutning så nära kompressions-topp som möjligt? Finns det ett felsäkert läge där man drar in dieseln med lite mer marginal (tidigare) till kompressions-topp?

Insprutningen borde styras av den kombinerade informationen från kamaxelsensor och vevaxelsensor, finns det någon här som vet hur styrsystemet kombinerar denna informationen från dessa sensorer för att styra insprutningen?

Men samtidigt så borde styrsystemet ge ut någon typ av felkod om någon av dessa sensorer lämnar in, eller om systemet jobbar i felsäkert läge?? (jag har inga felkoder)

Jag skall kontrollera dessa sensorer rent visuellt, finns väl inga test att göra på dessa annars?

Tillägg: Det här är säkert helt ute och flyger, men en kontroll till. Vad skulle hända om kamremmen exempelvis stod ett "snäpp" fel, skulle motorn gå helt åt fanders då, eller skulle det kunna passa in på min?? (Jag eller verkstad har inte bytt kamrem, men för 2.5 år sedan hade jag en incident där det kändes som att motorn/kopplingen "slant" vid start från stillastående och sedan högg igen och det kom ett metalliskt ljud. Kan inte förklara vad som hände, och det har inte upprepat sig efter det). Är det lätt att kontrollera position på vevaxel/kamaxel? Bara att plocka av skyddet eller?
#978041
Felet som jag hade gav ingen felkod på impulsgivaren då den var hel, det var alltså ett mekaniskt fel på "vinkeldrevet-brickan" eller vad den kallas. Styrenheten använde den felaktiga informationen och därav kom ryckningarna. Riktigt imponerad också av verkstaden som hittade det felet.
#978165
Perra_367 skrev:TreVolvos, hur uppstod vibrationerna i din bil? Fanns dom där från att den var ny, eller kan du koppla uppkomsten av vibrationerna/felet (den deformerade givarringen till vevaxeln) till någon annan åtgärd som gjordes på bilen?
Jag köpte bilen begagnad för snart ett år sedan. Redan då tyckte vi att dieselknattret var oväntat högt men bilen gick bra och då åsikterna om D2:an är att den är knattrig lät vi det bero. Vibrationerna och smårycken blev mer märkbara efter ett tag - när man väl upptäckt dom är det svårt att inte känna efter :)
Det är möjligt (troligt) att felet fanns redan vid köpet och kanske från det att bilen var ny. Som tur var tecknade vi en garantiförsäkring som bekostade felsökning och reparation.
#978248
Äntligen lite framgång!!

La lite tid på att gå igenom bilen idag. På listan hade jag skrivit

1. Kontrollera kamaxelsensor, vevaxelsensor
2. Luftläckage slangar, intercooler? Vacuumläckage
3. Byta tillbaka undre momentstag till tidigare variant.
4. Kontrollera AC-kondensorn.

Började med att försöka rota bland vevaxelsensorer och kamaxelsensorer. Ganska snart fick jag problem med den undre vevaxelsensorn. Denna skyddas av ett plasthölje som kräver att man monterar bort vevaxelns "hjälpaggregat"-rulle (heter nog något bättre i verkligheten) för att få full översikt, ett arbete som jag inte läst in mig på tillräcklig mycket för att våga mig på idag. Däremot tog jag bort själva vevaxelsensorn och snurrade sedan vevaxeln genom att låsa vänsterhjul och putta på höger. Vad jag kunde se så allt bra ut.

Försökte sedan lossa locket över det övre kamaxeldrevet och detta funkade nästan helt, men jag fick faktiskt inte bort själva locket så att jag kunde få full översikt, det var nån liten del som satt fast och jag ville inte riskera att ta sönder något, det jag kunde se såg bra ut.

Gick vidare och kände på luftrör och alla slanganslutningar, såg och kändes bra. Därefter monterade jag av fronten för att kontrollera anslutningarna på intercoolern. Det var två djävulsskruvar som var svåra att nå, men annars inga problem. Anslutningarna på intercoolern OK. Därtill hittade jag läckan i kondensorn, en rund mörk fläck i kondensorn (prövade även med UV-ljus och glasögon och det gick att se spår av spårmedel runt fläcken. Det var riktigt skönt eftersom verkstaden vid senaste felsökningen hotat med att läckan skulle finnas i evaporatorn. Nu blir den en ny kondensor istället.

Som sista steg monterade jag bort momentstaget (som jag monterade för några månader sedan i samband med bytet av difflager), och det fanns faktiskt lite intressant att hitta där! Det finns tydliga spår av att den inre delen har "träffat" den yttre delen av gummibussningen (både i framkant och bakkant). Det innebär att den inre delen (och därmed motor relativt chassi) som mest rört sig 8+6=14mm fram och tillbaka. Dvs staget är för mjukt i gummibussningarna och klarar inte att dämpa motorn utan den slår i ändlägena. Det kan också stämma in på motorvägsaccelerationerna och på den starka vibrationen under acceleration.
Bild

För att göra ett snabbt test monterade jag tillbaka mitt gamla momentstag (original i plåt) och tog en sväng. O dra på trissor, bilen blev nästan helt bra! Jag kan fortfarande känna en lätt vibration i motorvägsfart (kanske för att jag vet vad jag skall "leta" efter), men vibrationen vid acceleration kunde jag inte provocera. Skall ta hem ett nytt i original plåtdesign om det går att hitta.

Den korta analysen är att många av felen i bilen varit verkliga, vibrationerna har ändrat karaktär för varje åtgärd, däremot var det ju en klar miss att montera in detta momentstag. Jag skall inte ropa hej ännu, måste köra bilen lite mer, men det känns faktiskt lite hoppfullt!
#978360
En ödets ironi att jag blev tipsad om det här staget för två år sedan som en respons på mina dåvarande symptom med vibrationer vid motorbroms, men inte tog det på riktigt allvar då.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 61#p720268

Däremot så tror jag inte att man skall dra slutsatsen att det "bara" varit detta som varit fel och övriga åtgärder varit onödiga. Några grejer har varit onödiga, men långt ifrån alla. Jag kommer att göra en sammanställning i kronologisk ordning av byta delar och bedöma om de gjorde skillnad. Jag skall inte ropa hej helt och hållet heller, men helt klart var det en markant skillnad mellan det "nya" staget och mitt gamla.

Motorn har kunna röra sig väldigt mycket (14-15mm mellan ändlägena) i förhållande till chassit med det "nya" staget, och när gummibussningen "bottnar" (som det visar klara tecken av att ha gjort) är det klart att det känns i bilen. Det känns även rätt troligt att en sådan rörelse, speciellt om det uppstår en resonans i bussningen mellan chassi och växellåda inte är kul för drivaxlarna som ju sitter monterade i växellåda/motorn (vänster i diffen, och höger lagrad mot motorn), medans hjulupphängning sitter i chassit, det kan nog skapa ett och annat ryck och konstigt beteende. Jag skrev ju att det kändes som att vibrationen kom "smygande" i motorvägsfart, men det samma gällde faktiskt om jag frikopplade, vibrationen låg kvar ett tag och försvann sedan. Har också en teori om varför vibrationerna blev mer uttalade med varm motor, tänker mig att gummit i bussningen blir varmt av energin som den tar upp och därför dämpade sämre när den blev varm.

Jag har beställt ett sådant här http://www.ebay.com/itm/371331417434?_t ... EBIDX%3AIT
Men ångrar mig lite att jag inte beställde ett sådant här istället: http://www.ebay.com/itm/390887762610?_t ... EBIDX%3AIT

Uppenbarligen är det senare ett stag som används av Focus ST. För info googla: e-focus rear motor mount.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]