Hej Linnar!
Som du är inne på, ta en funderare på om du vill lägga ner tiden och orken. Med lite efterklokhet så skulle jag hoppat över mycket av de jobb jag lagt ner på bilen om man ser det rent ekonomiskt och på tiden som jag lagt ner. Det hade lönat sig att sälja den, vara helt ärligt, säga att bilen vibrerar, fräsch i övrigt, drar av en summa på priset och gå vidare. Då hade jag så klart missat mycket av lärdomarna som jag fått under tiden (som att kunna byta svänghjul/koppling själv till exempel). Precis som på din bil så är känslan att det är någon liten "skitsak" som är fel och bara man hittar den så fixar man problemet och så kör man lite till, risken är ju att man kontinuerligt investerar i nya prylar så att man till slut måste fortsätta för att inte förlora redan investerade pengar (blir ju som spelberoende ungefär) och så håller det på..
Håller med dig, konstigt att det nya bränslefiltret bara hjälpte ett tag. Är det skit i tanken, eller var det nått i själva filter-byte-proceduren som gav temporär lindring?
Annars, börja med det enkla. Dra ut EGR kontakten och kör en sväng så du kan utesluta den.
Vad gäller spjällhuset, hade du de två svarta vacuumslangarna anslutna för styrning till respektive (vänster och höger) vacuumklocka?? Kollade du även att vänster fjäderbelastade spjäll stod normalt öppet?
Därefter står valet mellan VIDA och/eller ny/rengöra DPF.
Vida köper man från Asien, via nått som kallas AliExpress (typ Ebay på Asiatiska ungefär). Det finns i olika kvaliteter, på några har man fuskat och gjort en enklare lösning för seriekommunikationen (USB-protokollet) vilket gör att den kan bli inkompatibel med volvos egna drivers. Jag köpte nedan variant, och den har funkat bra. Akta dig för de (allra) billigaste produkterna.
http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 45144.html
Beroende på vad du har för operativsystem så kan det vara en hel del problem att få VIDA att fungera på datorn hemma. Får man problem kan man behöva vara ganska bra på att klura på datorproblem (finns massor av trådar med folk som har problem att installera detta), speciellt på Windows 7 (?), eller som jag på Windows 8.1 (jag kör det på en så kallad virtuell dator - VMware). Som sagt, kör du Vida-spåret får du vara beredd på några sena kvällar vid datorn för att få det att fungera.
Vad gäller dpf-spåret så kan du ju alltid pröva spoltricket, eller handlar du en utbytes. Jag köpte nedan variant inför 12.000mils service och fick den installerad på verkstad (Arbetskostnad 2640:- inklusive övrig arbetskostnad vid servicen för att få den installerad). Hade nog varit ganska enkel åtgärd själv dock. Tror att de fick trixa lite för att få tryckanslutningen till difftrycksensorn att fungera, annars var det inga problem.
http://www.ebay.com/itm/DPF-Ersatz-Dies ... 2a328180a5