NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
#977455
Stort tack för tipset på vakuumpump! Kan lägga till att mitt första försök att dra fram bränslet med "hand-slang-blås-pump" (typ båtmotor) inte lyckades. Så det blev likadan oljebytarpump (JULA. art. 650213) som du körde med. Modifierade slanganslutningen med en kort bit (8mm invändig) bränsleslang, samt en slangklämma (12-14mm) för att täta till vid anslutning vid den (gröna) returen. Pumpade upp vakuum på returen tills det slutade att bubbla i bränslerören. Kopplade därefter bort vakuumpumpen. Drog startmotorn i några sekunder, och sedan gick bilen igång igen! Skitenkelt!

Bild
Bild
av linnar
#977523
Perra_367:

Ja det är en bra metod. Men jag använde en slang från additivbytet. Jag frågade på Bilia om jag fick slangsatsen för bytet och det fick jag.
kopplingarna i den satsen passar returledningens koppling. I andra ändan av kopplingen sitter en slang på mer än 1m. Jag körde in vakuumpumpens svarta hårda slang i den slangen så långt det gick. Blotta längden av slang i slang tätade effektivt och sugningen kunde påbörjas.

Jag berättade att alla problem försvann när jag bytte dieselfilter. Tyvärr är alla fel tillbaka efter 15-20 körda mil med det nya filtret.

Jag ger upp nu, har börjat se mig om efter en bensindriven bil. Förlorar mycket pengar på det men jag måste ha en bil man kan lita på.


Om någon vet vad som kan vara felet ser det ut så här:

1. Bilen rycker kraftigt när jag belastar motorn "lagom" mycket.
2. Den rycker mindre i högre farter men man känner att den "släpper" lite och kommer igen. Ungefär som att köra på långvågig asfalt.
3. När det rycker och jag trycker ner gaspedalen slutar ryckningarna genast.
4. Det händer inte hela tiden.
5. När jag bytte Dieselfilter försvann alla rycikningar helt...i 15mil sedan var det tillbaka.
6. Får inga felmeddelanden i bilen.
7. Partikelfiltret är rengjort med ett svindyrt medel. Får inga felmeddelanden (rött) sedan jag rengjorde filtret.
8. Jag har fått felmeddelanden att motorn behöver service (orange) men det försvann när jag bytte dieselfilter.
9. Har INTE kollat EGR-ventilen.

Vad kan vara fel???
Är trött på detta nu!
av timebandit
#977545
Fråga: Angående partikelfiltret som rengjordes med ett dyrt medel. Jag antar att hela filtret togs av och spolades rent? Några mirakelmedel i tanken eller dyligt finns bara för att lura folk på pengar. Enda alternativet är att antingen byta partikelfiltret eller ta ner det och spola det med tex en högtryck samt gärna någon form av avfettning.
Börjar bilen rycka först när motorn börjar bli varm? Strax vid det näst sista strecket innan nålen står rakt upp? I så fall kan man ju lätt gissa på att bilen regenererar. Behöver väl inte alltid vara så men oftast.


Har du inte VIDA/DICE så vore det nog inte dumt att införskaffa detta nu. Då kan du hålla koll på parametrarna och se om tex bilen regenererar, EGR öppnar å stänger osv.
av linnar
#977611
Jag har använt ett medel man häller i tanken som skall sänka förbränningstemperaturen i filtret. Innan hade jag felmeddelanden men efter medlet har det bara dykt upp någon gång. Jag läste att man får felmedelanden om det blir för tätt och om det blir nästan helt tätt får man meddelande att bilen skall servas genast och så kan man knappt köra den. Inget av detta händer mig efter det där medlet. Jag är dock öppen för att det kan vara partikelfiltret.

Man kan fråga sig varför alla fel försvann efter jag bytte filtret men kom tillbaka om än lite mildare efter 15-20 mils körning. Om det är partikelfiltret som är tätt borde det inte bli någon skillnad efter dieselfilterbyte tycker jag. Har jag fel?

Var får man tag på VIDA/DICE och vad kostar det?
av timebandit
#977630
Det är något som tyvärr kallas för intermittenta fel. Dvs fel som inte alltid är aktiva så att säga.
Jag bytte tryckgivaren som första försök och det fungerade i 1 dag sedan kom problemet igen.

Det hjälper inte att sänka temperaturen ned medel i tanken och försöka förbränna sotet i filtret när/om det är såpass fullt/defekt. Det är därför Volvo satt 12k mil som bytesintervall för att just slippa dessa problemen. Skall du försöka att inte byta så måste du verkligen ta loss filtret och spola det bakåt så sotet åker ut(notera att man inte bör/får spola ut den skiten i naturen/brunnar egentligen). Å det kan sitta rejält bra och det är inte alltid man lyckas rengöra det tillräckligt för att det skall fungera.

Angående felmeddelanden så sök i forumet så kommer du hitta 20-talet som har/haft problem med partikelfiltret varav jag är en av dom. Har några fina trådar om detta.
Tyvärr är det så att det finns flera parametrar som startar en regenerering osv. Och tyvärr så får man oftast inte några felkoder på när filtret är fullt. Det beror helt enkelt på resterande parametrar. Så man skall verkligen inte förlita sig på detta.
Min bil regenererade varannan mil. Startade om och om och om igen. Inga felkoder, inga meddelanden, ingenting! Bilia försäkrade att man får felkoder men det är tyvärr inte riktigt sant dessvärre :(
Problemet med våra defekta partikelfilter(säger defekta för att dom är såpass slitna å fyllda att det endast återstår byte eller rengörning av den) är att filtret blir aldrig fullt för att bilen skall varna utan den når helt enkelt bara gränsen för sotmängden och startar en regenerering. Så väldigt lite sot förbränns och efter några mil är det dags igen. Sotmängden når gränsen igen och regenerering startar igen.
Vill du ha ett felmeddelande om att partikelfiltret är fullt så kör många korta sträckor där motorn aldrig får full arbetstemperatur. Snart så kommer bilen säga till dig att sotfiltret är fullt och då har man alltså kommer över gränsen och en regenerering behövs. Enligt manualen så bör man då köra på motorväg i runt 20-30 minuter, dvs få bilen att regenerera.

Det finns flertalet kriterier för att en regenerering skall starta och det är inte bara att köra iväg och tro att det startar av sig själv utan motorn måste vart igång minst 5 minuter, nå nästan full drifttemperatur, tryckgivaren och styrenhet är också inblandat. Missar lite nu men tror du förstår vad jag vill komma :)
Det var lite därför jag frågade om problemen kommer strax innan eller när motorn når dess arbetstemperatur för det är just då som en regenerering börjar om den skall starta.



VIDA/DICE kostar väl ca 800-1000:-.

Om det nu är partikelfiltret som spökar så finns det 3e partstillverkare som fungerar alldeles ypperligt! Köpte mitt från England för 2700:- för 3år sedan och då var det dyrt :)
Man behöver verkligen inte köpa det på Volvo/Bilia för 8000:-. Det finns pengar att spara in.

Det finns också flertalet verkstäder som erbjuder hjälp med att faktiskt rengöra partikelfilter på rätt sätt. Men Volvo och dessa verkstäder gör det INTE. Så kolla med en mindre verkstad istället. Bör inte vara så svårt att hitta någon :)

Sedan har jag glömt nämna och fråga om du har kontrollerat Fysiskt att det finns Eolysvätska/additiv i additivtanken? För tar det slut där så lyckas bilen aldrig göra en regenerering och sota ur filtret. Tyvärr är det inte en nivågivare utan endast en räknare som man nollar när man fyllt på additiv så det är inte fail safe. Det går alltså att fuska och nolla räknaren så bilen tror att det är fullt när det faktiskt är tomt.

Glömde: Tryckgivaren kan också vara defekt. Kondens från rören till/från partikelfiltret tar tyvärr livet av våra Tryckgivare.
Har du möjlighet så borde en utläsning med VIDA/DICE ge en liten fingerpekning åt rätt håll angående vad som är fel. Alla felkoder sparas även om dom inte är aktiva.
Givaren har jag redan bytt 2ggr på 8000mil.
av Perra_367
#977644
Hej Linnar!

Som du är inne på, ta en funderare på om du vill lägga ner tiden och orken. Med lite efterklokhet så skulle jag hoppat över mycket av de jobb jag lagt ner på bilen om man ser det rent ekonomiskt och på tiden som jag lagt ner. Det hade lönat sig att sälja den, vara helt ärligt, säga att bilen vibrerar, fräsch i övrigt, drar av en summa på priset och gå vidare. Då hade jag så klart missat mycket av lärdomarna som jag fått under tiden (som att kunna byta svänghjul/koppling själv till exempel). Precis som på din bil så är känslan att det är någon liten "skitsak" som är fel och bara man hittar den så fixar man problemet och så kör man lite till, risken är ju att man kontinuerligt investerar i nya prylar så att man till slut måste fortsätta för att inte förlora redan investerade pengar (blir ju som spelberoende ungefär) och så håller det på..

Håller med dig, konstigt att det nya bränslefiltret bara hjälpte ett tag. Är det skit i tanken, eller var det nått i själva filter-byte-proceduren som gav temporär lindring?

Annars, börja med det enkla. Dra ut EGR kontakten och kör en sväng så du kan utesluta den.

Vad gäller spjällhuset, hade du de två svarta vacuumslangarna anslutna för styrning till respektive (vänster och höger) vacuumklocka?? Kollade du även att vänster fjäderbelastade spjäll stod normalt öppet?

Därefter står valet mellan VIDA och/eller ny/rengöra DPF.

Vida köper man från Asien, via nått som kallas AliExpress (typ Ebay på Asiatiska ungefär). Det finns i olika kvaliteter, på några har man fuskat och gjort en enklare lösning för seriekommunikationen (USB-protokollet) vilket gör att den kan bli inkompatibel med volvos egna drivers. Jag köpte nedan variant, och den har funkat bra. Akta dig för de (allra) billigaste produkterna.

http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 45144.html

Beroende på vad du har för operativsystem så kan det vara en hel del problem att få VIDA att fungera på datorn hemma. Får man problem kan man behöva vara ganska bra på att klura på datorproblem (finns massor av trådar med folk som har problem att installera detta), speciellt på Windows 7 (?), eller som jag på Windows 8.1 (jag kör det på en så kallad virtuell dator - VMware). Som sagt, kör du Vida-spåret får du vara beredd på några sena kvällar vid datorn för att få det att fungera.

Vad gäller dpf-spåret så kan du ju alltid pröva spoltricket, eller handlar du en utbytes. Jag köpte nedan variant inför 12.000mils service och fick den installerad på verkstad (Arbetskostnad 2640:- inklusive övrig arbetskostnad vid servicen för att få den installerad). Hade nog varit ganska enkel åtgärd själv dock. Tror att de fick trixa lite för att få tryckanslutningen till difftrycksensorn att fungera, annars var det inga problem.

http://www.ebay.com/itm/DPF-Ersatz-Dies ... 2a328180a5
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
av linnar
#977664
Det är något som tyvärr kallas för intermittenta fel. Dvs fel som inte alltid är aktiva så att säga.
Jag bytte tryckgivaren som första försök och det fungerade i 1 dag sedan kom problemet igen.

Det hjälper inte att sänka temperaturen ned medel i tanken och försöka förbränna sotet i filtret när/om det är såpass fullt/defekt. Det är därför Volvo satt 12k mil som bytesintervall för att just slippa dessa problemen. Skall du försöka att inte byta så måste du verkligen ta loss filtret och spola det bakåt så sotet åker ut(notera att man inte bör/får spola ut den skiten i naturen/brunnar egentligen). Å det kan sitta rejält bra och det är inte alltid man lyckas rengöra det tillräckligt för att det skall fungera.
Jo, jag har tänkt så också. Lästa på nätet att det finns ett mellanting mellan medel i tanken och plocka bort den för rengöring. Det är ett medel man sprutar in genom givarhålet medan motorn är igång. Undra om det kan vara bra?
En annan sak jag tänkt på är om men kan borra hål i filtret bakifrån och framåt men lämna en bit så att det inte blir hål rakt igenom. Då skulle motorn se ett motstånd som i ett nytt filter. En tanke bara.
Angående felmeddelanden så sök i forumet så kommer du hitta 20-talet som har/haft problem med partikelfiltret varav jag är en av dom. Har några fina trådar om detta.
Tyvärr är det så att det finns flera parametrar som startar en regenerering osv. Och tyvärr så får man oftast inte några felkoder på när filtret är fullt. Det beror helt enkelt på resterande parametrar. Så man skall verkligen inte förlita sig på detta.
Min bil regenererade varannan mil. Startade om och om och om igen. Inga felkoder, inga meddelanden, ingenting! Bilia försäkrade att man får felkoder men det är tyvärr inte riktigt sant dessvärre :(
Hur ser man när bilen regenererar?
Problemet med våra defekta partikelfilter(säger defekta för att dom är såpass slitna å fyllda att det endast återstår byte eller rengörning av den) är att filtret blir aldrig fullt för att bilen skall varna utan den når helt enkelt bara gränsen för sotmängden och startar en regenerering. Så väldigt lite sot förbränns och efter några mil är det dags igen. Sotmängden når gränsen igen och regenerering startar igen.
Vill du ha ett felmeddelande om att partikelfiltret är fullt så kör många korta sträckor där motorn aldrig får full arbetstemperatur. Snart så kommer bilen säga till dig att sotfiltret är fullt och då har man alltså kommer över gränsen och en regenerering behövs. Enligt manualen så bör man då köra på motorväg i runt 20-30 minuter, dvs få bilen att regenerera.
Jag kör ofta långsträckor mellan 30 och 50 mil utan stopp.
Det finns flertalet kriterier för att en regenerering skall starta och det är inte bara att köra iväg och tro att det startar av sig själv utan motorn måste vart igång minst 5 minuter, nå nästan full drifttemperatur, tryckgivaren och styrenhet är också inblandat. Missar lite nu men tror du förstår vad jag vill komma :)
Det var lite därför jag frågade om problemen kommer strax innan eller när motorn når dess arbetstemperatur för det är just då som en regenerering börjar om den skall starta.
Problemet kommer först när motorn är helt varm och varit så ett tag.

VIDA/DICE kostar väl ca 800-1000:-.
OK!
Om det nu är partikelfiltret som spökar så finns det 3e partstillverkare som fungerar alldeles ypperligt! Köpte mitt från England för 2700:- för 3år sedan och då var det dyrt :)
Man behöver verkligen inte köpa det på Volvo/Bilia för 8000:-. Det finns pengar att spara in.
Har sett filter för 3.500 i Sverige.
Det finns också flertalet verkstäder som erbjuder hjälp med att faktiskt rengöra partikelfilter på rätt sätt. Men Volvo och dessa verkstäder gör det INTE. Så kolla med en mindre verkstad istället. Bör inte vara så svårt att hitta någon :)
Jag tror jag vill göra allt själv. Det blir kanske till att plocka bort och rengöra ordentligt.
Sedan har jag glömt nämna och fråga om du har kontrollerat Fysiskt att det finns Eolysvätska/additiv i additivtanken? För tar det slut där så lyckas bilen aldrig göra en regenerering och sota ur filtret. Tyvärr är det inte en nivågivare utan endast en räknare som man nollar när man fyllt på additiv så det är inte fail safe. Det går alltså att fuska och nolla räknaren så bilen tror att det är fullt när det faktiskt är tomt.
Jag fyllde den på Bilia nyligen.
Glömde: Tryckgivaren kan också vara defekt. Kondens från rören till/från partikelfiltret tar tyvärr livet av våra Tryckgivare.
Har du möjlighet så borde en utläsning med VIDA/DICE ge en liten fingerpekning åt rätt håll angående vad som är fel. Alla felkoder sparas även om dom inte är aktiva.
Givaren har jag redan bytt 2ggr på 8000mil.
Vad koster en tryckgivare?

Tack för alla informativa uppgifter!
av linnar
#977665
Perra_367 skrev:Hej Linnar!

Som du är inne på, ta en funderare på om du vill lägga ner tiden och orken. Med lite efterklokhet så skulle jag hoppat över mycket av de jobb jag lagt ner på bilen om man ser det rent ekonomiskt och på tiden som jag lagt ner. Det hade lönat sig att sälja den, vara helt ärligt, säga att bilen vibrerar, fräsch i övrigt, drar av en summa på priset och gå vidare. Då hade jag så klart missat mycket av lärdomarna som jag fått under tiden (som att kunna byta svänghjul/koppling själv till exempel). Precis som på din bil så är känslan att det är någon liten "skitsak" som är fel och bara man hittar den så fixar man problemet och så kör man lite till, risken är ju att man kontinuerligt investerar i nya prylar så att man till slut måste fortsätta för att inte förlora redan investerade pengar (blir ju som spelberoende ungefär) och så håller det på..
Ja, det finns en gräns då det kan löna sig att köpa en annan bil. Verkar som om jag fått ett "Måndagsexemplar". Byte av generator, byte av startmotor, rasslar när jag tycker ner kopplingen, klonkar på tomgång, rycker när jag kör och en massa skit jag glömt.
Håller med dig, konstigt att det nya bränslefiltret bara hjälpte ett tag. Är det skit i tanken, eller var det nått i själva filter-byte-proceduren som gav temporär lindring?
Ja, det är märkligt att det skedde en förändring vid filterbyte utan att det har med bytet att göra.....??
Annars, börja med det enkla. Dra ut EGR kontakten och kör en sväng så du kan utesluta den.
Bra idé, skall testas!
Vad gäller spjällhuset, hade du de två svarta vacuumslangarna anslutna för styrning till respektive (vänster och höger) vacuumklocka?? Kollade du även att vänster fjäderbelastade spjäll stod normalt öppet?
Jag har kopplat in slangarna som de satt. Ett spjäll var öppet medan ett var stängt (minns inte ordningen). Jag kollade också att de fungerande och det gjorde de.
Därefter står valet mellan VIDA och/eller ny/rengöra DPF
.
Ja, rengöring är väl det som står närmast.
Vida köper man från Asien, via nått som kallas AliExpress (typ Ebay på Asiatiska ungefär). Det finns i olika kvaliteter, på några har man fuskat och gjort en enklare lösning för seriekommunikationen (USB-protokollet) vilket gör att den kan bli inkompatibel med volvos egna drivers. Jag köpte nedan variant, och den har funkat bra. Akta dig för de (allra) billigaste produkterna.
http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 45144.html
Tack!
Beroende på vad du har för operativsystem så kan det vara en hel del problem att få VIDA att fungera på datorn hemma. Får man problem kan man behöva vara ganska bra på att klura på datorproblem (finns massor av trådar med folk som har problem att installera detta), speciellt på Windows 7 (?), eller som jag på Windows 8.1 (jag kör det på en så kallad virtuell dator - VMware). Som sagt, kör du Vida-spåret får du vara beredd på några sena kvällar vid datorn för att få det att fungera.
Jag bygger mina datorer själv så det borde inte vara något problem.
Vad gäller dpf-spåret så kan du ju alltid pröva spoltricket, eller handlar du en utbytes. Jag köpte nedan variant inför 12.000mils service och fick den installerad på verkstad (2640:- inklusive övrig arbetskostnad vid servicen för att få den installerad). Hade nog varit ganska enkel åtgärd själv dock. Tror att de fick trixa lite för att få tryckanslutningen till difftrycksensorn att fungera, annars var det inga problem.
Jag har sett för 3.500kr i Sverige.

http://www.ebay.com/itm/DPF-Ersatz-Dies ... 2a328180a5[/quote]
Tack!
av Perra_367
#977697
Med tanke på att du har datorvana skulle jag definitivt rekommendera VIDA - Vehicle Information & Diagnostics for Aftersales! Jag har haft väldigt stor nytta av programmet.

- Alla instruktioner (typ byte svänghjul) finns med i programmet enligt steg för steg (ibland kan dessa vara lite knapphändiga, ibland överdrivna, men de finns där)
- Alla aktuella "momentdragningsdata" finns med
- Alla artikelnummer för delar finns (kan dock vara gammal data, databaserna uppdateras kontinuerligt)
- Det går att koppla upp sig och följa värden från exempelvis ECM (motorstyrning) direkt, rekommenderar dock att man använder någon typ av skärminspelning så att man kan titta på värdena i efterhand! Dvs du kan enkelt läsa av hur värdet för difftrycket över partikelfiltret. Du kan även till exempel manuellt initiera en stillastående regenerering.
- Går att läsa ut alla felkoder, som är utförligt beskrivna, går också att nollställa dessa.
av linnar
#977764
Perra_367 skrev:Med tanke på att du har datorvana skulle jag definitivt rekommendera VIDA - Vehicle Information & Diagnostics for Aftersales! Jag har haft väldigt stor nytta av programmet.

- Alla instruktioner (typ byte svänghjul) finns med i programmet enligt steg för steg (ibland kan dessa vara lite knapphändiga, ibland överdrivna, men de finns där)
- Alla aktuella "momentdragningsdata" finns med
- Alla artikelnummer för delar finns (kan dock vara gammal data, databaserna uppdateras kontinuerligt)
- Det går att koppla upp sig och följa värden från exempelvis ECM (motorstyrning) direkt, rekommenderar dock att man använder någon typ av skärminspelning så att man kan titta på värdena i efterhand! Dvs du kan enkelt läsa av hur värdet för difftrycket över partikelfiltret. Du kan även till exempel manuellt initiera en stillastående regenerering.
- Går att läsa ut alla felkoder, som är utförligt beskrivna, går också att nollställa dessa.
OK!
Verkar vara något jag behöver.
Jag viste inte att det innehöll allt detta.

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]