Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Varför byta ut den sista siffran istället för den första? 2+2 bokstäver och +2 siffror är ju lättare att hålla koll på, oavsett om bokstäverna skrivs ihop eller isär menar jag då. Först det nya typsnittet och nu detta? Kommer inte se klokt ut när man byter plåtar på en äldre bil.
Schmoyoho skrev:Varför byta ut den sista siffran istället för den första? 2+2 bokstäver och +2 siffror är ju lättare att hålla koll på, oavsett om bokstäverna skrivs ihop eller isär menar jag då. Först det nya typsnittet och nu detta? Kommer inte se klokt ut när man byter plåtar på en äldre bil.
Man slipper väl problemet med att många kombinationer bildar ord som dom inte vill ha på skylt. Eller vill du ha en bil med "MUPP01"? :)
Jag tycker detta kan vara en bra lösning, men det kan ju bli lite förvirring om bokstäver kan förväxlas med siffror vad det gäller det sista tecknet. Men man kanske utesluter B, D, G, I, O, S, Z som sista tecken?
Så frågan är hur många nya kombinationer man skapar sig, egentligen... man kanske skulle skapat sig något än mer framtidssäkert. Räcker det bara ytterligare 20-30 år verkar det ju lite korkat.
Nexus skrev:Ser inte problemet. Det skrotas massa bilar dagligen. Bara ta de regnumren till nya bilar.
Tvingar de mig byta får transportstyrelsen stå för kostnaden :evil:
Gamla reg.nr återanvänds rätt fort. 855ans plåtar hamnade på en ny bil inom ett halvår efter skrotningen.
Så nog tas dom gamla reg.nr alltid, men jag antar att det görs mer nya bilar än vad det skrotas... :roll:
Lucif3r skrev:
Nexus skrev:Ser inte problemet. Det skrotas massa bilar dagligen. Bara ta de regnumren till nya bilar.
Tvingar de mig byta får transportstyrelsen stå för kostnaden :evil:
Gamla reg.nr återanvänds rätt fort. 855ans plåtar hamnade på en ny bil inom ett halvår efter skrotningen.
Så nog tas dom gamla reg.nr alltid, men jag antar att det görs mer nya bilar än vad det skrotas... :roll:
Då är det någon på transportstyrelsen som inte gjort sitt jobb ordentligt, då dom tydligen inte ska användas på minst ett år.

Visserligen bara teknikens värld som källa, men ändå.
De bilar som skrotas frigör tidigare använda registreringsskyltskombinationer, men numret från en skrotad bil måste ligga i vila i ett år innan det tas i bruk igen.
http://teknikensvarld.se/registreringsn ... ta-117470/
av *pettson*
Tidigare återanvändes numren direkt. Men inte som samma typ av fordon. Bilar blev traktorer, släp, husvagnar, skotrar. Dessa blev sen likaså andra typer av fordon. Min gamla ascona blev ett släp 4 månader efter skrotning. Min andra ascona blev en traktor efter 6månader. Första volvon blev en skoter bara 2 månader efter.

Edit: volvon är nu efter skotern en bil igen. En peugeot.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]