Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seimila
Har kalibrerat givaren med VIDA och kollat temperaturen så den verkar funka och får inga felkoder.
Men ändå så blåser det bara kalluft när vredet är på det kallaste läget.

Har jag vredet på 18grader så blåser det väldigt varmt.

Någon som har tips på vad felet kan vara då?

Känns inte som att temperaturvredet på panelen riktigt synkar med ECC`n.
av VolvoFinne
Hej!

Jag behöver hjälp med ett liknande problem. Volvon ifråga är en V70 2004. Felet är temperaturen i kupén inte är riktigt som den ska vara. När solen skiner och det är +14C ute måste ECC vara inställd på 20C men tidigare har det funkat med 22C. I vintras hade vi problem ett par gånger att luften i kupén blev för varm. Senast när vi reste en längre sträcka och solen sken var det också för varmt i kupén. Det här kanske låter som en petitess men förra sommaren fungerade ECC:n korrekt och då ställde jag in 20C först när det var 27C varmt ute.

Jag har läst två trådar om solsensorn här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p547062 och om temperatursensorn här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42924, men i mitt fall är temperaturen inte varm när ECC:n är inställd på 20C, så jag misstänker att temperatursensorn i ECC-modulen ändå inte är helt trasig.

Fläkten snurrar så det är inte fel på den i alla fall.

Finns det något sätt att utesluta följande fel:

a) solsensorn i instrumentbrädan

b) sensor som sitten i CCM-modulen

Jag har tänkt att köpa en OBD som kan läsa felkoder även för ECC:n men kommer det att hjälpa mig?
av gälleryd
jag har just byttat kondenser och 2 stk givere och 1000 g kylvädske + sporringsvädske til 7860kr :(
av VolvoFinne
valln skrev:Far och läs volvokoder. Det kan också vara för lite köldmedel.
Köldmedlet är redan påfyllt. Det lutar åt att läsa felkoder men jag tänkte ifall någon kunde kommentera något om solsensorn eller om temperaturgivaren. Skulle någon kunna posta en bild på hur en korrekt givare ser ut?
av BOFORS
Tartryffel skrev: tor 23 jun 2011, 01:30
StefanT5 skrev:Har nu kollat och fläkten går inte alls.
Sen sticker det ut ett litet koppar ben ur spjället vid tempsensorn så vet inte om det är trasigt då?
Fläkten där inne styrs den av termistorn som sitter där inne?
Japp. Det ska inte sticka ut. Termistorn finns inte som originaldel men den finns för typ 15 kr på ELFA.
Sparade den här texten från en tråd en gång i världen just för att jag tänkte att någon säkert råkar ut för problemet. Det blev du :)
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.
Elfa har tyvärr slutat sälja denna. Jag jobbar med golvvvärme och det är samma givare. Bytte idag och det funkar kanon 👌 :-)
av johnl
Jag bytte min termistor förra helgen. Jag använde 160-28-039 från Elfa. Jag vet faktiskt inte vad som skiljer dem åt men jag fick artikelnumret från en annan tråd. Min ECC fungerar utmärkt nu.

Jag har inte Elfa i närheten så jag fick betala 89 kr i frakt så jag köpte flera termistorer. Så vill ni slippa frakten så spm:a din adress så skickar jag en mot 30 kr på swish.

https://www.elfa.se/sv/termistor-epcos- ... p/16029067
https://www.elfa.se/sv/termistor-mitsub ... p/16028039

är det någon som har fått felkod[…]

Fjäderbrott xc70 2016

Hur vanligt är det med fjäderbrott p&a[…]

bakoket ligger på ?

problem med bromsen på ena sidan. liten ros[…]

Voyah Free på laddning i Charlottenberg idag[…]