NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnaPancake
Hej!

Jag måste ha en ny bil nu och funderar på en Volvo S40, har precis provkört en diesel från 2009. Bra val? Diesel eller bensin?
En säker bil är ett måste och det är väl denna.
Annat att tänka på?

Anna
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jag måste ha en ny bil nu och funderar på en Volvo S40, har precis provkört en diesel från 2009.
Bra val? För vad?
Diesel eller bensin? Hur långt kör du varje år?
En säker bil är ett måste och det är väl denna.
Annat att tänka på? Kolla AC:n, annars gäller samma sak som med alla andra bilar vad som skall kollas vid köp :wink:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Kolla upp om det är byte av partikelfilter på bilen om det är en diesel, kommer som en chock för många hur dyrt det är..

1.8f motorn finns även och finns många, har själv haft en och när den gick så gick den bra, men har tvärvägrat att starta några ggr med bärgare till Volvo som följd..
av AnnaPancake
Hm, jag kanske skulle ha preciserat... Men man ser ju betyg på bilar lite överallt så det går väl bra att fråga om det generellt sett är en bra bil, även om ett Volvo-forum kanske inte kan anses opartiskt. :-)

Jag kör inte mycket, men gillar att köra bil. Jag jobbar hemifrån och har inte kört nästan något på mer än ett år då jag skrotade min gamla bil så jag känner mig ringrostig... Men jag kommer ju att köra mer när jag har en bil. Bara små resor till gymmet och tillbaka men säkert längre resor på helgerna och det kan bli någon tripp en timme bort på en veckodag också.

Jag vill ha en bil som "bara funkar", snygg, säker, lättkörd, automatlåda. I andra hand kommer att den inte bör vara för dyr i drift, men på den punkten är väl allt bättre än den Jaguar jag avyttrade för ett år sedan. Jag blev jäkligt petig när det gäller bilar efter Jaggan men nu måste jag skaffa något nytt.

Jag kan inte mycket om bilar och det är inte samma konsumentskydd här i England där jag bor så om det är något särskilt som ska kollas vore det bra om jag får tips.

Jag har aldrig haft en dieselbil och har läst att det är cancerogent, så helst vill jag ha bensin om ingen protesterar jättehögt här. Ja, jag bryr mig om hälsa och miljö. ;-)

Och jag blir så konfunderad av alla olika beteckningar; 2.0 D SE Powershift, SE, R-design, D3... Help!
Användarvisningsbild
av svergie2
Skulle inte valt en Diesel med ditt körmönster, bensin passar bättre :) Kör du lite så kan man ju tycka att du kan unna dig en kul motor :) Titta då på t.ex. T5. Namnen på utrustningspaketen skiljer sig i Sverige och England. Xenon skulle jag rekommendera

PowerShift är en sorts automatlåda :)
Användarvisningsbild
av Mini_ice
2.0D betekningen av diesel 04-10
1.6D Betekningen av diesel 04-10, blev senare även kallad drive-e

Nya betekningarna på diesel 2011-2012 olika hästar som skiljer dessa åt.

D2 finns bara med manuell låda
D3
D4

Bensin

2,4 140hk
2,4i 170hk
T5 220hk

Bensin etanol fanns endast med manuella lådor.
1.8f
2.0f

Kinetic
Momentum
Sumum
R-Design

Är olika tillvalspaket.

Powershift är jag osäker men borde vara automatlåda men vet inte vad det är för speciellt
Användarvisningsbild
av Mini_ice
svergie2 skrev:Skulle inte valt en Diesel med ditt körmönster, bensin passar bättre :) Kör du lite så kan man ju tycka att du kan unna dig en kul motor :) Titta då på t.ex. T5. Namnen på utrustningspaketen skiljer sig i Sverige och England. Xenon skulle jag rekommendera

PowerShift är en sorts automatlåda :)

Bryr man sig om hälsa och miljö är väl T5an ett väldigt dumt alternativ? :P

Glömde AWD men det hoppas jag alla förstår All Whell Drive inte heller någe vidare yr miljösynpunkt..
Användarvisningsbild
av svergie2
Mini_ice skrev:2.0D betekningen av diesel 04-10
1.6D Betekningen av diesel 04-10, blev senare även kallad drive-e

Nya betekningarna på diesel 2011-2012 olika hästar som skiljer dessa åt.

D2 finns bara med manuell låda
D3
D4

Bensin

2,4 140hk
2,4i 170hk
T5 220hk

Bensin etanol fanns endast med manuella lådor.
1.8f
2.0f

Kinetic
Momentum
Sumum
R-Design

Är olika tillvalspaket.

Powershift är jag osäker men borde vara automatlåda men vet inte vad det är för speciellt
Namnen på utrustningspaketen är annorlunda i England, där är det typ SE, SE Lux, R-Design osv. PowerShift är en dubbelkopplingslåda, tror dock inte att den fanns till C30/S40/V50/C70
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ahaa England :) Volvo är väl rätt vanligt så det finns säkert gott om dem där.

Hade i ditt läge valt en 2.4 med automat, kanske en 2.4i om det nu är skoj att köra 2008 eller nyare.

2008 kom en uppdatering av bland annat yttre utseende. Annat uppdaterades som mittkonsoll med men kortfattat så är resten sådant man inte ser och det var till det bättre

Klart vi vill att du ska köpa Volvo :wink: men en Ford Mondeo är vad jag förstått en bra bil idag med. Man får mycket bil för pengarna med. Om inte C30 är för liten kanske det kan vara ett alternativ med.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]