Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varje gång jag startar bilen när den är kall, så varvar den upp direkt till 1500 varv och ligger där, sedan efter ca 10-15 sekunder så går den ner till vanliga varv talet.Om jag skiftar till R eller D direkt så går den ner till ca 900 där den ska.
men när ja gör inbromsningar så går den långt ner tills ja gasar på som vanligt igen.

äre byte av tomgångsmotor/ventil som gäller eller räcker en rengörning?

mvh patrik
Enligt EU-bestämmelser ska bensindrivna bilar klara vissa avgasvärden ca 45sek-1min. efter att motorn startas, kall. Då hamnar det i en bättre miljöklassing och får då lägre vägskatt.
Volvo har löst det på följande sätt:
Vid start av kall motor så är det en bränslerikare blandning av luft/bensin och när motorn har en temperatur under +15 grader Celsius så ska en elektrisk luftpump starta och pumpa in luft i grenröret via en SAS-ventil och ha förhöjda tomgångsvarvtal.
Detta gör att katalysatorerna (2st) får snabbare mer varmare avgaser som inte är helt förbrända utspädda med syre från luftpumpen, det blir en optimal blandning för katalysatorn.
Katalysator 1 värms upp och förbränner nästan alla resterna av avgaserna och ger hetare avgaser, det hjälper katalysator 2 att snabbt komma upp i rätt arbetstemperatur och förbränna resten.
Det bästa vid kallstart är att låta motorn få gå hela cykeln med förhöjd tomgång, det tar ca 45sek-1min.

Som det påpekats tidigare, allt är som det ska.
enduro skrev:okej tackar! :)

men har fortfarande inte kommit på vad felet kan vara med inbromsningen.....
när ja bromsar in bilen så faller tomgången ner mot 500varv,och sen går den upp igen.kan de vara ett dåligt spjällhus?
Rengör spjällhuset, brukar vara klägg i det som ger den symptomen.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]