NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Helt rätt att börja med bränslefilter, EGR och ev. partikelfilter! Antar att du såg att spjällen i spjällhuset fungerade bra!?

Vilken årsmodell har du (jag har hört talas om att det kom uppdatering på EGR-ventilen (2006??) till en starkare variant?)?

Min EGR har ju så vitt jag vet alltid fungerat så jag är inte den bästa att ge råd här. Jag har loggat en körning och typiskt för EGR-ventilen under motorvägsfart är att den jobbar (öppnar) så fort du lättar på gasen och stänger när du ökar gasen. Det går att se en omedelbar respons på luftmassemätaren som ett tecken på om det går luft genom EGR eller inte. Dock om bilen är inne i en regenereringscykel så kommer EGR att vara konstant stängd.

EGR:en kan fela på två sätt.
1. Genom att fastna i öppet läge, vad jag förstått blir gasresponsen då obefintlig och speciellt tomgångskörning riktigt risig. Skulle passa in som förklaring när din motor tappar orken.
2. Fastna i stängt läge, vad jag förstått kommer detta knappt att märkas. Kan inte uttala mig om det är skadligt för motorn, ev. på sikt

När jag kollade min EGR-ventil (genom att bänna av locket där EGR-kontakten sitter och kontrollera att "ventilen" löpte fritt mellan sina lägen) så rengjorde jag röret som leder fram avgaserna. Det var en hel del sot i röret, dock inte i centimeter-dimension, kanske någon millimeter i mitt fall. Skadar ju inte att göra rent om du kan. Som alternativt test rycker du EGR-kontakten och prövar att köra en sträcka, EGR-en borde nu vara konstant stängd och alltså inte kunna fastna i öppet läge (kommer att ge en felkod dock). Skulle det visa sig att bilen då blir symptom-fri så får du ta loss EGR-ventilen och göra rent. Finns visst en undre skruv som kan vara riktigt svår att få loss i sådant fall..
[youtube]cWSTmh-GFAE[/youtube]
av linnar
Perra_367 skrev:Helt rätt att börja med bränslefilter, EGR och ev. partikelfilter! Antar att du såg att spjällen i spjällhuset fungerade bra!?
Ja, de var bra!
Jag öppnade och kollade dreven, de var ok!
Vilken årsmodell har du (jag har hört talas om att det kom uppdatering på EGR-ventilen (2006??) till en starkare variant?)?
2007
Min EGR har ju så vitt jag vet alltid fungerat så jag är inte den bästa att ge råd här. Jag har loggat en körning och typiskt för EGR-ventilen under motorvägsfart är att den jobbar (öppnar) så fort du lättar på gasen och stänger när du ökar gasen. Det går att se en omedelbar respons på luftmassemätaren som ett tecken på om det går luft genom EGR eller inte. Dock om bilen är inne i en regenereringscykel så kommer EGR att vara konstant stängd.
ok
EGR:en kan fela på två sätt.
1. Genom att fastna i öppet läge, vad jag förstått blir gasresponsen då obefintlig och speciellt tomgångskörning riktigt risig. Skulle passa in som förklaring när din motor tappar orken.
2. Fastna i stängt läge, vad jag förstått kommer detta knappt att märkas. Kan inte uttala mig om det är skadligt för motorn, ev. på sikt
Min bil går oerhört bra på tomgång.
När jag kollade min EGR-ventil (genom att bänna av locket där EGR-kontakten sitter och kontrollera att "ventilen" löpte fritt mellan sina lägen) så rengjorde jag röret som leder fram avgaserna. Det var en hel del sot i röret, dock inte i centimeter-dimension, kanske någon millimeter i mitt fall. Skadar ju inte att göra rent om du kan. Som alternativt test rycker du EGR-kontakten och prövar att köra en sträcka, EGR-en borde nu vara konstant stängd och alltså inte kunna fastna i öppet läge (kommer att ge en felkod dock). Skulle det visa sig att bilen då blir symptom-fri så får du ta loss EGR-ventilen och göra rent. Finns visst en undre skruv som kan vara riktigt svår att få loss i sådant fall..
Det var i insugningsröret som 1cm gegga fanns.
Jag skall testa med att rycka ur kontakten och köra.
av linnar
Jag har nu bytt Dieselfilter. Äntligen något som var lätt att göra på bilen.

Jag har kört för lite för att märka någon skillnad ännu. Men det gamla filtret var helt svart.
Jag lyfte ur filtret och ställde den på golvet. Dieseln som låg i filtret borde rinna ut genast
eller finns det en backspärr i filtret? Hur som helst så tog det ca en timma för Dieseln att rinna
ur filtret. Tätt? Eller skall det vara så?

Innan jag bytte filtret testade jag med att dra på lite. Då hörde jag något som jag aldrig hört tidigare.
Set lät som en dov trumpet som väste till. Jag tyckte det kom bakifrån men det är ju som bekant
svårt att avgöra i en bil varifrån det kommer.

Idag efter jag bytt filter drog jag på igen, återigen hörde jag den dova trumpeten. Det lät nästan som
en gammal Amazon sport som gasar för fullt, alltså ett bölande. Vad beror detta på?

I övrigt tyckte jag bilen reagerade lite snabbare på gasen eller så var det inbillning.

När bilen ryckte fick jag inget felmeddelande. Så då tror jag att det inte kan vara partikelfiltret
för jag läste i en bok att man får felmeddelanden om filtret börja bli för tätt och "limpmode" om
det är nästan helt tätt.

Alltså:

Vad är det som bölar när jag drar på?
av Perra_367
Hej,

Det där lilla trumpetljudet vid fullt pådrag har jag också, vet ej källan. Mitt kommer framifrån (tror jag).

Har du ryckt EGR:en? Antar att det inte gjorde skillnad?

Får hem mina två ersättningsspridare på onsdag så jag antar att jag vet om dessa botar mina ryck/vibrationer på torsdag.

Det är inte så att dina ryck/vibrationer är som mest uttalade mellan 1800-2100varv? Jag tror att det finns en resonans just kring detta varvtalsområde, vilket gör att om motorn går ojämnt så kan det visa sig just inom detta varvtalsområde (men dämpas ut av svänghjulet vid andra varvtal) => (förklaring till att du har ryck runt 80-90 som försvinner vid snabbare fart?) Vad händer om du torrvarvar runt 1800-2100 varv?
av linnar
Jag tycker inte det rycker vid bestämda varvtal. När jag testade noggrant upptäckte jag att det rycker vid belastning
oavsett varvtal. Jag har alltså två typer av ryckningar:

1. De korta vid låga farter
2. De långa vid högre farter

Jag testade (innan filterbytet) att dra på när det rycker. Efter det var det nästan omöjligt att få upp bilen
i fart. Det ryckte så kollosalt att jag fick öka farten oerhört långsamt. Efter en mils körning var det som
innan igen, dvs det ryckte men det gick att öka farten.

Det var innan jag bytte Dieselfiltret.
Återkommer när jag testat mer.

Trumpeten öppnar jag en ny tråd om för det är ju en annan fråga. Denna tråd skall ju handla om ryckningar.
av linnar
Perra_367:

Missade att svara på frågan om EGR. Jag har inte rört EGR:en.

Kan passa på att säga att jag hittat trumpetfan som bölar varje gång jag drar på:
När jag bytte dieselfiltret glömde jag dra slangklämmorna..... :(

Nu går bilen väldigt bra. Det gjorde stor skillnad med nytt Dieselfilter :D

Dock rycker det en aning men nu tillbaka till låga hastigheter. Dock inte alls som förut av det jag märkt så här långt.
Har bara kört ett par mil sedan jag bytte filtret.
av Perra_367
Ok. :) Bra med såna enkla lösningar. Slangklämmorna på luftintaget då? Finns väl inga slangklämmor i övrigt på själva dieselsystemet?? Eller monterade du in en handpump på sugledningen till filtret enligt Peugeot/Citroen-förebild?

Min trumpet är diskret och kräver verkligen fullt blås, men det tyder ju på att jag kan ha nått litet läckage jag också, får efterdra lite på slangarna.

SKönt att det verkar gå bättre för bilen, retsamt dock att ryckningarna vid lägre hastighet kvarstår!

Min bil har fått verkstadsservice både på 6000 och 12000-mila service, så med mindre att de missat/skitit i filtret så skall det vara bytt, inte desto mindre tänkte jag byta i samband med spridarinstallationen för att "bocka av" det som möjlig felkälla.

Fick du köra handpump på returen, eller funkade det utan den åtgärden?
av linnar
Perra_367 skrev:Ok. :) Bra med såna enkla lösningar. Slangklämmorna på luftintaget då?
Ja, de två slangklämmorna på "Y":et.
Finns väl inga slangklämmor i övrigt på själva dieselsystemet??
Eller monterade du in en handpump på sugledningen till filtret enligt Peugeot/Citroen-förebild?
Nej, jag använde en vakuumpump på returledningen.
Min trumpet är diskret och kräver verkligen fullt blås, men det tyder ju på att jag kan ha nått litet läckage jag också, får efterdra lite på slangarna.
Ja, mycket tyder på luftläcka på insugssidan.
SKönt att det verkar gå bättre för bilen, retsamt dock att ryckningarna vid lägre hastighet kvarstår!
Ja, men det är bara antydningar, inte fullt utvecklade ryckningar.
Min bil har fått verkstadsservice både på 6000 och 12000-mila service, så med mindre att de missat/skitit i filtret så skall det vara bytt, inte desto mindre tänkte jag byta i samband med spridarinstallationen för att "bocka av" det som möjlig felkälla.
Bra idé att byta och eliminera felkällor.
Fick du köra handpump på returen, eller funkade det utan den åtgärden?
Jag använde en sådan här på returledningen från motorn:

Bild
av Perra_367
Tackar, då tror jag att jag också vågar mig på filterbytet! Tips ang. inköp av dieselfilter. Det är dyrt på Bilia.. (blir inte klok på hur dom sätter priser, vissa saker är helt OK, andra uppåt väggarna, ex. filter och olja!).

Hade jämfört Tyskland (Bosch, Mahle med mera från reservdelar24.se) 100-150:- plus frakt = 250:- och Mekonomen (250:-), men var ändå förbi Bilia (och antog att det skulle kosta runt 250:- här också) så jag tog det där. 370:- (!!) blev det, skulle lämnat tillbaka det, men tar ju tid och ork att svänga mellan alla affärer också. När jag klagade på priset förklarade försäljaren att detta minsann var "Volvo original" och därmed "bättre" än andra, jomenvisst! Nästa gång så blir det inte Bilia vad gäller inköp av filter och olja iallafall, så mycket är klart!

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]