- tor 21 maj 2015, 23:26
#975673
Helt rätt att börja med bränslefilter, EGR och ev. partikelfilter! Antar att du såg att spjällen i spjällhuset fungerade bra!?
Vilken årsmodell har du (jag har hört talas om att det kom uppdatering på EGR-ventilen (2006??) till en starkare variant?)?
Min EGR har ju så vitt jag vet alltid fungerat så jag är inte den bästa att ge råd här. Jag har loggat en körning och typiskt för EGR-ventilen under motorvägsfart är att den jobbar (öppnar) så fort du lättar på gasen och stänger när du ökar gasen. Det går att se en omedelbar respons på luftmassemätaren som ett tecken på om det går luft genom EGR eller inte. Dock om bilen är inne i en regenereringscykel så kommer EGR att vara konstant stängd.
EGR:en kan fela på två sätt.
1. Genom att fastna i öppet läge, vad jag förstått blir gasresponsen då obefintlig och speciellt tomgångskörning riktigt risig. Skulle passa in som förklaring när din motor tappar orken.
2. Fastna i stängt läge, vad jag förstått kommer detta knappt att märkas. Kan inte uttala mig om det är skadligt för motorn, ev. på sikt
När jag kollade min EGR-ventil (genom att bänna av locket där EGR-kontakten sitter och kontrollera att "ventilen" löpte fritt mellan sina lägen) så rengjorde jag röret som leder fram avgaserna. Det var en hel del sot i röret, dock inte i centimeter-dimension, kanske någon millimeter i mitt fall. Skadar ju inte att göra rent om du kan. Som alternativt test rycker du EGR-kontakten och prövar att köra en sträcka, EGR-en borde nu vara konstant stängd och alltså inte kunna fastna i öppet läge (kommer att ge en felkod dock). Skulle det visa sig att bilen då blir symptom-fri så får du ta loss EGR-ventilen och göra rent. Finns visst en undre skruv som kan vara riktigt svår att få loss i sådant fall..
[youtube]cWSTmh-GFAE[/youtube]
Vilken årsmodell har du (jag har hört talas om att det kom uppdatering på EGR-ventilen (2006??) till en starkare variant?)?
Min EGR har ju så vitt jag vet alltid fungerat så jag är inte den bästa att ge råd här. Jag har loggat en körning och typiskt för EGR-ventilen under motorvägsfart är att den jobbar (öppnar) så fort du lättar på gasen och stänger när du ökar gasen. Det går att se en omedelbar respons på luftmassemätaren som ett tecken på om det går luft genom EGR eller inte. Dock om bilen är inne i en regenereringscykel så kommer EGR att vara konstant stängd.
EGR:en kan fela på två sätt.
1. Genom att fastna i öppet läge, vad jag förstått blir gasresponsen då obefintlig och speciellt tomgångskörning riktigt risig. Skulle passa in som förklaring när din motor tappar orken.
2. Fastna i stängt läge, vad jag förstått kommer detta knappt att märkas. Kan inte uttala mig om det är skadligt för motorn, ev. på sikt
När jag kollade min EGR-ventil (genom att bänna av locket där EGR-kontakten sitter och kontrollera att "ventilen" löpte fritt mellan sina lägen) så rengjorde jag röret som leder fram avgaserna. Det var en hel del sot i röret, dock inte i centimeter-dimension, kanske någon millimeter i mitt fall. Skadar ju inte att göra rent om du kan. Som alternativt test rycker du EGR-kontakten och prövar att köra en sträcka, EGR-en borde nu vara konstant stängd och alltså inte kunna fastna i öppet läge (kommer att ge en felkod dock). Skulle det visa sig att bilen då blir symptom-fri så får du ta loss EGR-ventilen och göra rent. Finns visst en undre skruv som kan vara riktigt svår att få loss i sådant fall..
[youtube]cWSTmh-GFAE[/youtube]