Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eikido skrev:Jobbigt om man måste ha tolkar. Hur gör man då? Måste man lämna in den till Volvo då? Sådana tolkar finns väl inte lättillgängliga och till rimligt pris.
Vad är det för bil du har? Till alla 20 ventilare på Volvo 850 finns det på biltema. Vet inte hur det är med de nyare V70, men 97-98 borde vara lugnt. Sen vet jag inte om VVT enheten försvårar, men det borde inte vara någon skillnad.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/

Här har du iaf verktyget!
av *pettson*
eikido skrev:Har jag ett justerbart kamaxeldrev? Om ja, justeras drevet dynamiskt under körning med hjälp av ECUn (motorstyrningen) eller är drevet statiskt, där man justerar det 1 gång genom att man lossar på det och spänner sedan?
Om du har det, vilket du bör ha, eftersom man inte kan få felkod på det annars.. så fungerar kamaxelstyrningen helt dynamiskt under körningen.
Men.. inställningen vid kamremsbyte är helt manuell och ska göras innan gamla remmen plockas av.
Fråga.

Om jag låser kamaxlarna med tolken, så kan vvt drevet fortfarande drifta några grader fram och tillbaka. Hur ställer jag det innan jag trär på kamremmen? Hur nollas den?

Se video

06:55

Där kan du se att drevet driftar även fast allt är låst.

För där är kamaxlarna låsta och det gör han runt 02:30

P.S. Han har ställt motorn på nolläget men ändå är kamaxlarna felplacerade, precis som du säger Pettson, se 01:40 :)
Så!

Nu är det bekräftat. VVT drevet sitter 1 kugg fel och därför får jag felet.
Min meck fattar att kamaxellåsning krävs. Vi ska fixa det.

Fråga, min meck berättar att man inte behöver lossa skruven i mitten för VVT drevet för att justera positionen när kamremen ska träs på utan det räcker med att lossa de tre mindre skruvarna på VVT drevet för det. Stämmer det?

Jag förstår inte hur man gör med VVT drevet när man låst kamaxlarna och man ska trä på kamremmen eftersom drevet rör ju på sig när axlarna är låsta. ?:-/ För när man lossar på drevet och allt är låst, så förflyttar sig drevet runt kamaxeln, men den förflyttar sig också när drevet är fastskruvad. Hur löser man den kombinationen?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]