NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fremi
StefanN skrev:Riktigt tröttsam motor i längden, dels att den varvar och att den är trött som få. :???:
Märks när man ska köra om. Får oftast växla ner till fyran, vänta på rätt tillfälle och sen trycka i trean och ge järnet :P

Kul med så många svar för övrigt!
Användarvisningsbild
av fremi
Tänkte bumpa tråden med en annan fråga. Bilen känns ibland svajig, typ sladdrig, och guppig bak. Är dessa bilarna så eller är det något tecken på kassa stötdämpare?
Användarvisningsbild
av P210
dieselputte skrev:3500 vid 110km/h är väl ingenting. Tänk på oss som satt och rattade 4 växlade bilar på 80 talet, de låg nog på en bra bit över 4000 rpm vid 110 och maxade 135km/h, men så fort tordes man inte köra.
Enda bil jag åkt i som varvat över 4000rpm i 100km/h var en Suzuki Swift GTI 1,3l, kanske 87 års modell - 4400rpm i 100km/h!!
Men alla var inte så illa - min Volvo 142:a -73:a varvade exakt 3250rpm vid 100km/h och turbokonverterad orkade den varva till rödmarkeringen vid 6500rpm = 200km/h :D
fremi skrev:Tänkte bumpa tråden med en annan fråga. Bilen känns ibland svajig, typ sladdrig, och guppig bak. Är dessa bilarna så eller är det något tecken på kassa stötdämpare?
Är det något som utmärker plattformen så är det ett fast chassie! kan få vilken V70 som helst att kännas som en tallrik kräm på vägen!
Hur långt har den gått? Kanske är dags för nya fjädrar/dämpare?
Användarvisningsbild
av fremi
P210 skrev:Är det något som utmärker plattformen så är det ett fast chassie! kan få vilken V70 som helst att kännas som en tallrik kräm på vägen!
Hur långt har den gått? Kanske är dags för nya fjädrar/dämpare?
Den har gått ganska långt, ca 19000. Men har alltid servats. Den känns ju bra ändå, och rätt fast som du säger. Men det är just på t.ex. E6 som är dålig på sina ställen som jag kört i hålor och gupp och bilen har vinglat till så att jag nästan trott att jag ska åka av. Sen har jag hört av folk som kört bakom att bilen guppar.

Kan man hitta fjädrar som inte kostar en förmögenhet och byta själv tror ni?
av Rådlös
Du skall nog börja med stötdämparna först. Fjädrar kan hålla en bils livslängd i vissa fall. Kolla också tvärstaget (Panhardstaget?)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Min 1.8 bensin varvar en hel del också. Över 90km/h så drar den rejält mycket mer bensin. Nästan så man kan se bränslemätaren sjunka :)
Saknar också en 6e växel för att kunna få ner varven 500rpm eller så.

Nästa bil blir definitivt en diesel framförallt för den låga bränsleförbrukningen och det höga vridmomentet :)
sen givetvis en snigel i motorn också :)
av HVTH
Orfeous skrev:Min 1.8 bensin varvar en hel del också. Över 90km/h så drar den rejält mycket mer bensin. Nästan så man kan se bränslemätaren sjunka :)
Saknar också en 6e växel för att kunna få ner varven 500rpm eller så.

Nästa bil blir definitivt en diesel framförallt för den låga bränsleförbrukningen och det höga vridmomentet :)
sen givetvis en snigel i motorn också :)
Ja, den lilla tanken är ju inte direkt räddaren i nöden heller.. Pendlade 19mil/dag med en 1.8F på E85.. Fick tanka varannan dag :/.. Å andra sidan kändes det gött med full tank för typ 500:-

On topic:
Kan klart vara dämparna eller fjädrarna bak, men storebror V70/XC70 kan bli riktigt svajig när bussningar i bakvagnen sjunger på sista versen.. Minns inte exakt vilka bussningar det var, men kan vara värt att googla lite om V50 har drabbats av detta i någon mån med..
Användarvisningsbild
av fremi
Rådlös skrev:Du skall nog börja med stötdämparna först. Fjädrar kan hålla en bils livslängd i vissa fall. Kolla också tvärstaget (Panhardstaget?)
HVTH skrev: On topic:
Kan klart vara dämparna eller fjädrarna bak, men storebror V70/XC70 kan bli riktigt svajig när bussningar i bakvagnen sjunger på sista versen.. Minns inte exakt vilka bussningar det var, men kan vara värt att googla lite om V50 har drabbats av detta i någon mån med..
Verkar tyvärr som att dämparna bak har läckt och är tokslut. Så det blir väl till att byta dem. Synd att det är så förbaskat dyrt bara.
Står och velar lite grann. Bilen är inte direkt ny och har ju gått sina mil, så frågan är väl om det är värt det. Bilen har varit ett problem sedan jag köpte den. Började med kabelbrott till bakluckan första veckan. Sedan blev den trögstartad och gick ojämnt i vintras och tände motorlampan. Det berodde på en trasig ventil som hade med insprutet att göra och då blev väl lambdavärdet fel och lampan tändes. Den har inte tänts sen dess, så jag antar att det var därför.

Gjorde årlig service för en månad sedan och veckan innan gick AC:n åt skogen. Fick lagat den samt en avluftningsslang som legat mot ett remhjul. Och under hela den här tiden har problemet med stötdämparna smugit sig på, misstänker jag. Den gick igenom besiktningen i mars utan anmärkning så då måste dem varit hela. Den här bilen har bara kostat pengar och bidragit till en del gråa hår, speciellt när problemen bara avlöser varandra.

Så vad hade ni gjort? Slängt på något biltemaskit och kört till den rasar?

Edit*
För att ni ska få något slags perspektiv på hela grejen så har jag ägt bilen i lite mer än ett halvår.
Användarvisningsbild
av grillchips
Beställ inte dämpare från Sverige (och framförallt inte från Volvo), ta från Tyskland eller liknande där du får likvärdiga produkter till en bråkdel av priset.
av tofen
Lånar tråden lite (ursäkta fremi), och passar på att fråga vad som är normalt varvtal vid motorvägsfart på 2,4 liters motorn. Skiljer det något mellan 140 och 170hk?

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.