Rådlös skrev:Du skall nog börja med stötdämparna först. Fjädrar kan hålla en bils livslängd i vissa fall. Kolla också tvärstaget (Panhardstaget?)
HVTH skrev:
On topic:
Kan klart vara dämparna eller fjädrarna bak, men storebror V70/XC70 kan bli riktigt svajig när bussningar i bakvagnen sjunger på sista versen.. Minns inte exakt vilka bussningar det var, men kan vara värt att googla lite om V50 har drabbats av detta i någon mån med..
Verkar tyvärr som att dämparna bak har läckt och är tokslut. Så det blir väl till att byta dem. Synd att det är så förbaskat dyrt bara.
Står och velar lite grann. Bilen är inte direkt ny och har ju gått sina mil, så frågan är väl om det är värt det. Bilen har varit ett problem sedan jag köpte den. Började med kabelbrott till bakluckan första veckan. Sedan blev den trögstartad och gick ojämnt i vintras och tände motorlampan. Det berodde på en trasig ventil som hade med insprutet att göra och då blev väl lambdavärdet fel och lampan tändes. Den har inte tänts sen dess, så jag antar att det var därför.
Gjorde årlig service för en månad sedan och veckan innan gick AC:n åt skogen. Fick lagat den samt en avluftningsslang som legat mot ett remhjul. Och under hela den här tiden har problemet med stötdämparna smugit sig på, misstänker jag. Den gick igenom besiktningen i mars utan anmärkning så då måste dem varit hela. Den här bilen har bara kostat pengar och bidragit till en del gråa hår, speciellt när problemen bara avlöser varandra.
Så vad hade ni gjort? Slängt på något biltemaskit och kört till den rasar?
Edit*
För att ni ska få något slags perspektiv på hela grejen så har jag ägt bilen i lite mer än ett halvår.