- lör 16 maj 2015, 13:57
svergie2 skrev:Lövet skrev:svergie2 skrev:Det är som en robotiserad manuell låda :)
Powershift är en mycket modern dubbelkopplingslåda. Robotiserad manuell låda är exempelvis Citroen EGS eller Peugeot MCP samt BMWs SMG. Det är nåt helt annat. Känslan i Powershift är, tekniken till trots, väldigt lik en helt vanlig automatlåda. VW DSG osv växlar snabbare och slirar mindre. Där känner man skillnaden mot en momentomvandlarlåda tydligare.
Menade inte på att den var omodern, utan att den inte var en momentomvandlarlåda, är så jag har fått det förklarat för mig :)
Ja så är det. Det är en automatlåda med "vanlig" koppling. Dock är det inte direkt en vanlig låda man kopplat bort spaken i utan det skiljer ganska mycket mer. Bland annat är det som ordet förklarar 2st kopplingar istället för en. Den som är nyfiken har massor att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
Eller så struntar man i tekniken och bara nöjer sig med att det är en "automatlåda" som funkar alldeles utmärkt. Tidigare var de också klart snålare än konventionella automatlådor men det glappet har minskat radikalt på senare tid. Momentomvandlarlådorna har knappat in rejält, ibland är de till och med snålare än manuella lådor.
viggen55 skrev:Är det samma typ av låda som sitter i VW bilar? Alltså inte samma men.. Ja ni fattar.
Var nära att köpa en passat -11 1,4t med DSG-låda för drygt ett år sedan. Jag ångrade mig efter lite googlande :)
Ja det är samma teknik* i grunden. Dock behöver du inte vara orolig för automatlådan, det finns inte en enda tråd om någon låda som rasat trots att det är sveriges största volvoforum.
*1.4tsi har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda med torrkoppling. Powershift har våtkoppling. Den tål betydligt mera stryk.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i