Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen55
Hej!

Vill ha en större bil, kör 9-3 sc idag.

Har hittat en V70 årsmodell -13 fint skick, automat, fullservad osv.
Kruxet är att den gått hela 22.000 mil.

Man får ju en äldre 2,5t för ungefär samma pris.

Vad trors? Är det bättre att leta efter en 2,5t, äldre men Färre mil?
av S6024t
beror ju på pris osv. hur länge har du tänkt att ha bilen? Köpte en S60 -01 2,4 T en gång,hade då gått 28000 mil,åkte med bilen tills den gått 34000 mil. såld sedan till en bekant som kört ytterligare ett år med bilen,visst har det bytts slitagedelar,turbon är aldrig bytt,tar ingen olja heller...Men kanske inte helt rätt att gämnföra en -01 med en -13,är ju inget volvo i chassit numera,men vet inte om det är till det bättre eller sämre, men tidigare var det ju ständiga byten av stabstag/länkarmar..
av viggen55
Vet inte vad som är nytt o bytt på bilen. Ska kolla det.

Tänkte mest på motorn. Är ju en 1,6(?) liter om jag inte är helt ute o cyklar. Sen är det en t4 bensin/etanol, glömde skriva det.
Antar utan att ha kollat att det är en motor från Ford? Ford är inget jätte positivt i mina ögon. Men jag kan ju ha fel :)
av Lövet
Motorn håller alldeles utmärkt! Struntpratet om Ford är mest rykten som kommer från gubbar som tycker att Volvo 940 är världens bästa bil.
Användarvisningsbild
av svergie2
viggen55 skrev:Vet inte vad som är nytt o bytt på bilen. Ska kolla det.

Tänkte mest på motorn. Är ju en 1,6(?) liter om jag inte är helt ute o cyklar. Sen är det en t4 bensin/etanol, glömde skriva det.
Antar utan att ha kollat att det är en motor från Ford? Ford är inget jätte positivt i mina ögon. Men jag kan ju ha fel :)
1,6 liter turbo, ja :) Kan den köras med etanol så heter den T4F :) Automatlådan kallar PowerShift och är en dubbelkopplingslåda. Det är som en robotiserad manuell låda :)
av Lövet
svergie2 skrev:Det är som en robotiserad manuell låda :)
Powershift är en mycket modern dubbelkopplingslåda. Robotiserad manuell låda är exempelvis Citroen EGS eller Peugeot MCP samt BMWs SMG. Det är nåt helt annat. Känslan i Powershift är, tekniken till trots, väldigt lik en helt vanlig automatlåda. VW DSG osv växlar snabbare och slirar mindre. Där känner man skillnaden mot en momentomvandlarlåda tydligare.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:
Powershift är en mycket modern dubbelkopplingslåda. Robotiserad manuell låda är exempelvis Citroen EGS eller Peugeot MCP samt BMWs SMG. Det är nåt helt annat. Känslan i Powershift är, tekniken till trots, väldigt lik en helt vanlig automatlåda. VW DSG osv växlar snabbare och slirar mindre. Där känner man skillnaden mot en momentomvandlarlåda tydligare.
Menade inte på att den var omodern, utan att den inte var en momentomvandlarlåda, är så jag har fått det förklarat för mig :)
av viggen55
Är det samma typ av låda som sitter i VW bilar? Alltså inte samma men.. Ja ni fattar.

Var nära att köpa en passat -11 1,4t med DSG-låda för drygt ett år sedan. Jag ångrade mig efter lite googlande :)
Användarvisningsbild
av svergie2
viggen55 skrev:Är det samma typ av låda som sitter i VW bilar? Alltså inte samma men.. Ja ni fattar.

Var nära att köpa en passat -11 1,4t med DSG-låda för drygt ett år sedan. Jag ångrade mig efter lite googlande :)
Jo typ, fast utan alla problem ;)
av Lövet
svergie2 skrev:
Lövet skrev:
Menade inte på att den var omodern, utan att den inte var en momentomvandlarlåda, är så jag har fått det förklarat för mig :)
Ja så är det. Det är en automatlåda med "vanlig" koppling. Dock är det inte direkt en vanlig låda man kopplat bort spaken i utan det skiljer ganska mycket mer. Bland annat är det som ordet förklarar 2st kopplingar istället för en. Den som är nyfiken har massor att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

Eller så struntar man i tekniken och bara nöjer sig med att det är en "automatlåda" som funkar alldeles utmärkt. Tidigare var de också klart snålare än konventionella automatlådor men det glappet har minskat radikalt på senare tid. Momentomvandlarlådorna har knappat in rejält, ibland är de till och med snålare än manuella lådor.
viggen55 skrev:Är det samma typ av låda som sitter i VW bilar? Alltså inte samma men.. Ja ni fattar.

Ja det är samma teknik* i grunden. Dock behöver du inte vara orolig för automatlådan, det finns inte en enda tråd om någon låda som rasat trots att det är sveriges största volvoforum.

*1.4tsi har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda med torrkoppling. Powershift har våtkoppling. Den tål betydligt mera stryk.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]