- lör 16 maj 2015, 01:20
Mja.. jag låg med farthållaren i 95.. så verklig hastighet var nog lite under det. Och jag skrev det i beskrivningen i videon och även här då jag är medveten om att jag körde för fort.. och får väl äta upp lite att jag i en annan tråd klagat på fortkörning med husvagn. (Även om jag där nämner hastigheter över 110km/h och det diskuteras husvagnar som är både tyngre och större än släpet jag hade, vilket jag inte var i närheten av.)
Jag tutar för övrigt inte på någon som bara ligger 10-15km/h över hastighetsgränsen.. hade jag sett dig köra i 100km/h med släp xerent hade jag nog inte reagerat speciellt mycket.. om du inte åker omkring och vinglar med överlast och fel kultryck. ;)
Oavsett om jag eller någon annan kör i 70km/h eller 100km/h med släp anser jag inte att beteendet hos busschaffisarna går att försvara.
De gånger jag ligger i ca 80km/h med släp eller husvagn (med husvagn brukar jag köra saktare, det är tyngre och större!) är man rätt ofta "ivägen" för lastbilar och blir ibland omkörd på lite tveksamma sätt då de ofta har tuffa tidsscheman att hålla sig till.
Den som aldrig kör för fort får väl kasta första stenen. (SvenB, kasta inte så hårt...) ;)
Om nu folk blir irriterade oavsett vad man gör kanske man ska hålla sig till att göra det som är minst farligt och osäker.. alltså om man nu ska om så gör man det med lite marginaler. Jag kräver inga 3 sekunder, men de typ 7-8 meter jag fick är 3 tiondelar i 90km/h. Inte mycket att reagera på om nått händer.
Jag tutar för övrigt inte på någon som bara ligger 10-15km/h över hastighetsgränsen.. hade jag sett dig köra i 100km/h med släp xerent hade jag nog inte reagerat speciellt mycket.. om du inte åker omkring och vinglar med överlast och fel kultryck. ;)
Oavsett om jag eller någon annan kör i 70km/h eller 100km/h med släp anser jag inte att beteendet hos busschaffisarna går att försvara.
De gånger jag ligger i ca 80km/h med släp eller husvagn (med husvagn brukar jag köra saktare, det är tyngre och större!) är man rätt ofta "ivägen" för lastbilar och blir ibland omkörd på lite tveksamma sätt då de ofta har tuffa tidsscheman att hålla sig till.
Den som aldrig kör för fort får väl kasta första stenen. (SvenB, kasta inte så hårt...) ;)
Lastbilen skrev: Slår vad om att du, jag och de flesta andra hela tiden gör omkörningar som ofta inte spelar nån större roll när det kommer till att vinna tid.Absolut.. jag hade inte gnällt på "sakta omkörning" om de bara hade tagit ut lite mer "normalt" avstånd, även om det är onödigt. I tät trafik däremot anser jag att det borde vara förbjudet för tung trafik att köra om. (Alltså göra sånna långa omkörningar som stoppar upp och skapar kilometerlånga köer.. skulle inte vara fel att ha omkörningsförbud på E4an från Upplands Väsby till Arlanda under rusningstimmarna.)
Hur många här hade t.ex. inte kört om bilen framför om den höll 105, och man själv körde 110? När det varit på samma väg som denna, handen på hjärtat?
Visste dessa t.ex. ens att de skulle svänga av? Kanske var det passagerare som helst plötsligt ville ha paus just där?Ja, båda bussarna stannar i Gävle, den ena stannar alltid vid Gävlebro (Avfarten man såg bussen vid på slutet) och den andra svänger av nästa avfart mot city ca 3-4 km senare. Dom stannar inte p.g.a någon kissnödig passagerare! ;)
Går man ut tidigare blir folk irriterade över det. Går man tillbaka senare blir folk irriterade över de...och ja, jag har varit med om att folk då ska köra om på insidan istället.
Jag säger inte att detta är nån perfekt omkörning, ingen blinkers osv.
Om nu folk blir irriterade oavsett vad man gör kanske man ska hålla sig till att göra det som är minst farligt och osäker.. alltså om man nu ska om så gör man det med lite marginaler. Jag kräver inga 3 sekunder, men de typ 7-8 meter jag fick är 3 tiondelar i 90km/h. Inte mycket att reagera på om nått händer.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13