...

Moderator: Moderatorer

Mja.. jag låg med farthållaren i 95.. så verklig hastighet var nog lite under det. Och jag skrev det i beskrivningen i videon och även här då jag är medveten om att jag körde för fort.. och får väl äta upp lite att jag i en annan tråd klagat på fortkörning med husvagn. (Även om jag där nämner hastigheter över 110km/h och det diskuteras husvagnar som är både tyngre och större än släpet jag hade, vilket jag inte var i närheten av.)

Jag tutar för övrigt inte på någon som bara ligger 10-15km/h över hastighetsgränsen.. hade jag sett dig köra i 100km/h med släp xerent hade jag nog inte reagerat speciellt mycket.. om du inte åker omkring och vinglar med överlast och fel kultryck. ;)

Oavsett om jag eller någon annan kör i 70km/h eller 100km/h med släp anser jag inte att beteendet hos busschaffisarna går att försvara.

De gånger jag ligger i ca 80km/h med släp eller husvagn (med husvagn brukar jag köra saktare, det är tyngre och större!) är man rätt ofta "ivägen" för lastbilar och blir ibland omkörd på lite tveksamma sätt då de ofta har tuffa tidsscheman att hålla sig till.

Den som aldrig kör för fort får väl kasta första stenen. (SvenB, kasta inte så hårt...) ;)
Lastbilen skrev: Slår vad om att du, jag och de flesta andra hela tiden gör omkörningar som ofta inte spelar nån större roll när det kommer till att vinna tid.
Hur många här hade t.ex. inte kört om bilen framför om den höll 105, och man själv körde 110? När det varit på samma väg som denna, handen på hjärtat?
Absolut.. jag hade inte gnällt på "sakta omkörning" om de bara hade tagit ut lite mer "normalt" avstånd, även om det är onödigt. I tät trafik däremot anser jag att det borde vara förbjudet för tung trafik att köra om. (Alltså göra sånna långa omkörningar som stoppar upp och skapar kilometerlånga köer.. skulle inte vara fel att ha omkörningsförbud på E4an från Upplands Väsby till Arlanda under rusningstimmarna.)

Visste dessa t.ex. ens att de skulle svänga av? Kanske var det passagerare som helst plötsligt ville ha paus just där?
Går man ut tidigare blir folk irriterade över det. Går man tillbaka senare blir folk irriterade över de...och ja, jag har varit med om att folk då ska köra om på insidan istället.
Jag säger inte att detta är nån perfekt omkörning, ingen blinkers osv.
Ja, båda bussarna stannar i Gävle, den ena stannar alltid vid Gävlebro (Avfarten man såg bussen vid på slutet) och den andra svänger av nästa avfart mot city ca 3-4 km senare. Dom stannar inte p.g.a någon kissnödig passagerare! ;)

Om nu folk blir irriterade oavsett vad man gör kanske man ska hålla sig till att göra det som är minst farligt och osäker.. alltså om man nu ska om så gör man det med lite marginaler. Jag kräver inga 3 sekunder, men de typ 7-8 meter jag fick är 3 tiondelar i 90km/h. Inte mycket att reagera på om nått händer.
Har aldrig kört för fort med släp så jag känner mig berättigad att kasta första stenen!

De enda gångerna som jag kan köra för fort är då en omkörning behöver göras snabbt för att kunna ske säkert på landsväg. Men det är ju ytterst tillfälligt. Vid ett tillfälle, i mörker, drog jag förbi en bil som körde i 70 km/h på 90-väg med viltstängsel och momentant var jag nog uppe i 110. Bilen bakom mig, en annan Volvo, hakade på. Sedan körde jag cirka två mil med 95 på mätaren (dvs cirka 90 km/h i verkligheten, då mätaren visar cirka 5% för mycket, uppmätt med GPS). Efter de två milen kom jag in i ett samhälle med gatlyktor. Det var då jag såg att bilen bakom mig var en polisbil. Men de hände alltså inget den gången heller :-)-)
Man ska inte köra för fort... Men ibland orkar man bara inte. Här i närheten har dom sänkt en väg från först 70 till 50... Och nu till 40. Det är inga andra ändringar på vägen och en stor sträcka är det längst med åkermark med god sikt och inga hus. Där är det extremt svårt att acceptera stt hålla 40 tycker jag.

När det gäller släp känns det också lite sakta med 80 när man bara har ett litet släp och max kanske 350kg bakom bilen... Även om lagen säger 80.

I mina ögon berättigar mina 10-15km/h för fort med ett sånt släp jag hade på motorväg de omkörningar dom gjorde.

Och Lastbilen. Om man kör 16 mil i 95km/h istället för 80km/h tar resan ca 1:40tim istället för 2 tim.
Kan hålla med ang dagens hastighets skyltningar är konstiga. Har en rondell här med landsväg åt alla håll men på en radie på ca 1-1,5km från den är det 7 olika hastighetsskyltar vilket är helt otroligt.

Sen tycker jag man kan öka hastighet med släp till 100km/h utan problem, eftersom de flesta idag är byggda för det.
mobe skrev:
Sen tycker jag man kan öka hastighet med släp till 100km/h utan problem, eftersom de flesta idag är byggda för det.
Hur är dom numera byggda för att klara av det?

Det beror mycket på hela kombinationen, hur ekipaget klarar av hastigheten. Och det finns många som verkar allt annat än stabila i högre hastigheter.
joel80 skrev:
Och Lastbilen. Om man kör 16 mil i 95km/h istället för 80km/h tar resan ca 1:40tim istället för 2 tim.
Då kan man tänka på alla som kör konstant på sitt jobb. Expressbussar kan säkert snitta 50-60 mil om dagen.

Så jag ser absolut inget konstigt att de vill köra om min lastbil med släp t.ex. Om det gör det på ett säkert sätt.
Håller med, och tycker absolut att man ska få köra om även om det inte går så fort, bara man tar hänsyn och försöker göra det då det inte är så mkt trafik samt gör en säker omkörning,
Sen är det nog så att i det här fallet skiljde det nog inte mer än kanske 3km/h mellan mig och bussen. Då det var 2 mil kvar till destinationen betyder det att skillnaden mellan att köra säg 95km/h och 98km/h blir vinsten futtiga 23 sekunder.

60/95*20 = 12,63 = 12,38min
60/100*20 = 12,25 = 12,15min

:D
Lastbilen skrev:
mobe skrev:
Hur är dom numera byggda för att klara av det?

Det beror mycket på hela kombinationen, hur ekipaget klarar av hastigheten. Och det finns många som verkar allt annat än stabila i högre hastigheter.
De tyska vagnarna lär ju iaf vara byggda för tyska regler dvs man får köra 100km/h med släpvagn. Men hur dom är byggda får du nog fråga tillverkaren.
Jag vet många som också kan lyckas få en stabil och "säker" vagn att vobbla fram i 85km/h... Lastning verkar vara lite av ett bortglömt kapitel.. Man kan sätta sig utanför närmsta bygghandel en kvart och se minst ett par exempel på tokigt lastande eller surrande.
joel80 skrev: Den som aldrig kör för fort får väl kasta första stenen. (SvenB, kasta inte så hårt...) ;)
Har jag i nyktert tillstånd påstått att jag aldrig kör för fort? :D Det jag kanske hade gjort i ditt ställe var nog att slå ur farthållaren en stund för att hjälpa bussarna att komma om. Jag tycker nog oftast att jag mår bättre då.
  • 1
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 356
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]