Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
TopGear skrev:Bild

Den här bilden tagen med en mobilkamera i min D5:a i förrgår, bilen är NÄSTAN fulltankad :D
Tyvärr fick jag inte med när den stod på 1860 km kvar men det är kanske fult att skryta för mycket... :lol:
/T
Impad! (W)
av sorsj
Vi kör V70 D5 sedan december 2001 - först 2 st 163-hästare och nu en 185a. Totalt har vi kört 31052.6 mil, och det har gått åt 20886.19 liter. Det är bara att räkna ut genomsnittet: 0.67 l/mil. I siffran ingår faktiskt ocksåen hel del mil med tungt släp, t.ex. 2340 mil tung husvagn. Med gammal efarenhet drar bilen 50% mer med husvagnen än utan, och då kan man räkna ut att genomsnittet utan husvagn blir 0.65 l/mil och med husvagn 0.97 l/mil. Uppskattningsvis 95% av milen är med farthållare, som är ett utmärkt sätt att köra ekonomiskt (och komfortabelt, speciellt när man drar släp).
Användarvisningsbild
av TopGear
jiha skrev:Topgear: (PO) Känslig? Trodde att man hade lite mer skinn på näsan när man lyssnar på grymma White zombies...

Glad påsk!!
Glad påsk själv, berättade jag inte att jag hade benrester och naglar i tanken? En D5:a dricker ALLT! :twisted:
Användarvisningsbild
av nebo_74
Åkte till danmark, nollade datorn.
Med 4 stycken 10 minuters stopp (har ett liten dotter) Från Nacka till Kastrup 684 km...snitthastighet 122 km/h.....slukade 0.89 / km.....!!!!
Tid åkte 06:15 var framme ca: 13:00
Bra eller dåligt ???????

Har en v70n 2.4T -04 automat
Användarvisningsbild
av Octopussy
Har ingen aning hur ni gör. Men jag kommer aldrig under 0.90. Spelar ingen roll om jag kör mellan malmö och göteborg eller landsväg.

Är det något fel på min visare? När jag är nytankad står det oftast 760 km kvar till tom tank.
Användarvisningsbild
av Gizz
Octopussy skrev:Har ingen aning hur ni gör. Men jag kommer aldrig under 0.90. Spelar ingen roll om jag kör mellan malmö och göteborg eller landsväg.

Är det något fel på min visare? När jag är nytankad står det oftast 760 km kvar till tom tank.
Ett tips att få ner bränsleförbrukningen är att inte bromsa bort farten man byggt upp med dyra bensinpengar. Jag brukar släppa gasen lite innan en hastighetssänkning för att rulla ner farten. Då brukar man kunna nolla förbrukningen och det gör en stor skillnad.
Sen är det ju alltid en fördel att ha blicken långt fram så man slipper att bromsa i onödan. Så kör jag. Landsvägskörning brukar jag kunna få ner S80:n till 0,68 typ.
av Marbas
Gizz skrev:
Octopussy skrev:Har ingen aning hur ni gör. Men jag kommer aldrig under 0.90. Spelar ingen roll om jag kör mellan malmö och göteborg eller landsväg.

Ett tips att få ner bränsleförbrukningen är att inte bromsa bort farten man byggt upp med dyra bensinpengar. Jag brukar släppa gasen lite innan en hastighetssänkning för att rulla ner farten. Då brukar man kunna nolla förbrukningen och det gör en stor skillnad.
Sen är det ju alltid en fördel att ha blicken långt fram så man slipper att bromsa i onödan. Så kör jag. Landsvägskörning brukar jag kunna få ner S80:n till 0,68 typ.
Låter lite som en körskollärare...
Användarvisningsbild
av Gizz
Marbas skrev:
Gizz skrev:

Låter lite som en körskollärare...
Är väl lite skadad efter ha jobbat med att göra EcoDriving och HeavyEcoDriving material under 3 år. Jag körde ganska lika detta körsätt redan innan men det faller sig ganska naturligt efter ett tag om man försöker. Man får ju ett mycket bättre flyt i körningen.
Användarvisningsbild
av Loner
Octopussy skrev:Är det något fel på min visare? När jag är nytankad står det oftast 760 km kvar till tom tank.
Lita aldrig på färdatorn fullt ut, det gäller att räkna själv varje gång man tankar, är det bara jag som för "tankjournal"?

/L
Användarvisningsbild
av Gizz
Loner skrev:
Octopussy skrev:Är det något fel på min visare? När jag är nytankad står det oftast 760 km kvar till tom tank.
Lita aldrig på färdatorn fullt ut, det gäller att räkna själv varje gång man tankar, är det bara jag som för "tankjournal"?

/L
Någon tankjournal för jag inte men jag behåller kvittot ifrån tankningen och skriver dit hur långt jag kört på kvittot.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Har man inte bytt oljepump så brukar drevet […]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]

Halvljus