Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av predatorjegern
Okej. Bilen är ju dock fulltankad men kanske kan vara värt att kolla förpumpen så att den verkligen funkar och inte bara går i tomma. Har kollat givaren och det ska sitta en blå och det sitter en blå på den nu.. men om tidigare ägare bytt till en felaktig tryckregulator vet jag ju dock ej..
Användarvisningsbild
av lennarte
predatorjegern skrev:Har kollat givaren och det ska sitta en blå och det sitter en blå på den nu..
Givetvis ska den vara blå :oops: vet inte vad jag fick grön ifrån.....
av predatorjegern
Tempgivaren är bytt och tändstiften bytta till volvo original. Hela kabelmattan till motorn är lossad och genomgången varav 3 kabelbrott är lagade! Spridarna är kontrollerade och dom läcker ej! Dock sprutar alla fyra samtidigt.. skall dom det? Går lika dåligt som innan!!!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
predatorjegern skrev:Spridarna är kontrollerade och dom läcker ej! Dock sprutar alla fyra samtidigt.. skall dom det?
Jo, dom ska spruta samtidigt. Det ligger spänning på alla samtidigt och boxen jordar alla på en gång. Detta jordas i dom skruvarna som railsen (röret som spridarna sitter i) är skruvat fast i insugningsröret. Detta är ett känt ställe för jordfel. Du kanske får "gå igenom" alla jordställen så det inte är något sådant som "spökar"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tek2kale
predatorjegern skrev:Byttes för ett år sen och efterspänd är den. Tycker dock att den borde gå lika hela tiden om remen kuggat över? Nu går den ju jätteilla som kall och bättre men inte bra varm.. men absolut värt att kolla för att utesluta även detta..
Det borde den ju...och du vet ju säkert att kilen finns kvar så att remskivan står rätt eftersom den byttes för ett år sedan.
Användarvisningsbild
av Tek2kale
predatorjegern skrev:Okej. Bilen är ju dock fulltankad men kanske kan vara värt att kolla förpumpen så att den verkligen funkar och inte bara går i tomma. Har kollat givaren och det ska sitta en blå och det sitter en blå på den nu.. men om tidigare ägare bytt till en felaktig tryckregulator vet jag ju dock ej..
Denna har biltema, angånende bränsletryck.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
av predatorjegern
Provat en annan databox idag! Kollat så att förpumpen "pumpar" har ett jämnt fint flöde fram till railen med huvudpumpen frånkopplad. Prövat en annan lambdasond dock visade dom olika värde men bilen gick lika fett oavsett vilken som va inkopplad! Ha kollat PRECIS ALLT ja kan komma på nu å bilen går lika fet och gla ändå
Användarvisningsbild
av lennarte
Tek2kale skrev:Denna har biltema, angånende bränsletryck.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
Jag har en sådan, den är jättebra. Men den går inte att mäta bränsletrycket på en insprutnings motor med, det är för högt. Dock skulle man kunna mäta trycket från tankpumpen (0,2bar) med dem. Den fungerar utmärkt som vakuummätare, den kan vara till god hjälp vid felsökning. man kan kolla med en vakuummätare om tändningen står rätt eller fel, vilket för mig att tänka på..... På LH2,2 kan man fortfarande justera grundtändläget "manuellt". på andra (modernare) system är det omöjligt. Detta är helt bortglömt av mig. Man måste ha en stroboskoplampa och "koppla in" på ettans tändstift och på batteriet, sedan kan man avläsa mot skalan på kamkåpan och strecket på remskivan på vevaxeln hur grundtändläget är. Ska vara omkring 12°. Är tändläget för sent kan dom symtom som beskrivs stämma...Borde tänkt på detta innan :evil:
Nu är det ju inte säkert att det är detta som är felet, men värt att kolla.
predatorjegern skrev:Prövat en annan lambdasond dock visade dom olika värde men bilen gick lika fett oavsett vilken som va inkopplad
Det finns ett sätt att kolla Lambdasonden på. Om du delar på det svarta kontaktstycket och kopplar mätinstrumentet på kabeln till lambdan så ska det visa 0,5V (c:a, kall motor tomgång), När motorn sedan blir varm ska den stiga till 0,6 - 0,7V vid normal körning. Sedan provar du "fullgaskörning" (på 3ans växel) och då ska den fortfarande visa 0,6 - 0,7V. Visar den mer får motorn för mycket bränsle (det bör din motor göra) går mätaren ner till 0V får den för lite. Men då vet du att Lamban fungerar. Du måste då dra in 2 kablar i kupen till mätinstrumentet så du kan se när du kör. Du måste ta minuskabeln från motorn, annars bir det felvisning p.g.a spänningsfall.

Mvh
Lennart

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]