Tek2kale skrev:Denna har biltema, angånende bränsletryck.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/
Jag har en sådan, den är jättebra. Men den går inte att mäta bränsletrycket på en insprutnings motor med, det är för högt. Dock skulle man kunna mäta trycket från tankpumpen (0,2bar) med dem. Den fungerar utmärkt som vakuummätare, den kan vara till god hjälp vid felsökning. man kan kolla med en vakuummätare om tändningen står rätt eller fel, vilket för mig att tänka på..... På LH2,2 kan man fortfarande justera grundtändläget "manuellt". på andra (modernare) system är det omöjligt. Detta är helt bortglömt av mig. Man måste ha en stroboskoplampa och "koppla in" på ettans tändstift och på batteriet, sedan kan man avläsa mot skalan på kamkåpan och strecket på remskivan på vevaxeln hur grundtändläget är. Ska vara omkring 12°. Är tändläget för sent kan dom symtom som beskrivs stämma...Borde tänkt på detta innan :evil:
Nu är det ju inte säkert att det är detta som är felet, men värt att kolla.
predatorjegern skrev:Prövat en annan lambdasond dock visade dom olika värde men bilen gick lika fett oavsett vilken som va inkopplad
Det finns ett sätt att kolla Lambdasonden på. Om du delar på det svarta kontaktstycket och kopplar mätinstrumentet på kabeln till lambdan så ska det visa 0,5V (c:a, kall motor tomgång), När motorn sedan blir varm ska den stiga till 0,6 - 0,7V vid normal körning. Sedan provar du "fullgaskörning" (på 3ans växel) och då ska den fortfarande visa 0,6 - 0,7V. Visar den mer får motorn för mycket bränsle (det bör din motor göra) går mätaren ner till 0V får den för lite. Men då vet du att Lamban fungerar. Du måste då dra in 2 kablar i kupen till mätinstrumentet så du kan se när du kör. Du måste ta minuskabeln från motorn, annars bir det felvisning p.g.a spänningsfall.
Mvh
Lennart