Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många intressanta inlägg från er allihopa. Glad är jag i alla fall över att Volviaförsäkringen tar kostnaderna för kommande verkstadsbesök. Slipper tom självrisk.
Återkommer med resultatet efter uppdateringen senare i maj.
Doffen skrev:En ting å tenke på, selv om man har sterk nok motor til å ligge på 6 gir i motbakke på rundt 1500 o/min, så er det ikke bra for automatlådan. Dette på grunn av at oljekjøleren blir mindre effektiv på lave turtall, grunnet mindre sirkulasjon av kjølevann. Så gir gjerne ned til 5. gir og la motoren jobbe litt lettere. Med dette sikrer man bedre kjøling av oljen på automatlådan.
Hållar med dig. Åker också med tunga släp och lådan är visst i lock-up men 65 km/h och lite över 1200 varv med lock-up i 6:an är inte bra.

I så fall växlar jag manuellt. Sport läget är bra faktisk för att den växlar ner i nedförsbacka - speciellt om du bromsar lätt.

Jag vet inte varför lådan är så förtjust i att lägga in 6:an i låg fart också med last - även om den faktisk orkar dra det.

Roligt att lådan känns bli bättre ju mer man lastar (mjuka växlingar).
Det skrivs en del i detta inlägg om att det inte är bra att låta motor och växellåda arbeta på för låga varv. Jag undrar bara vad som gör detta så skadligt? Varför är det inte ok att låta motorn gå på så låga varv som möjligt även med husvagn efter? Jag skulle ju gissa på att växellådan kan själv avgöra vilken växel som är bäst vid gällande hastighet och gaspedalläge?
5cylindrar skrev:Det skrivs en del i detta inlägg om att det inte är bra att låta motor och växellåda arbeta på för låga varv. Jag undrar bara vad som gör detta så skadligt? Varför är det inte ok att låta motorn gå på så låga varv som möjligt även med husvagn efter? Jag skulle ju gissa på att växellådan kan själv avgöra vilken växel som är bäst vid gällande hastighet och gaspedalläge?
Håller med så länge lådan är i lockup läge kan det inte bli någon större värmeutveckling enligt mitt sätt att tänka.
Iofs kan jag hålla med om att kylvatten genomströmningen blir ju bättre vid högre varvtal till lådan men frågan är om det är marginell skillnad.
av rid54
En klassisk automatlåda skapar nog inte mer värme än en manuell, när den går med lock-up inkopplad. Det är då bara mekanisk utväxling som är aktuell. Växellådan är nog inte känslig för varvtalet, egentligen.

Motorn, däremot, har ju ett optimalt varvtal, där man får ut mest energi per gram bränsle. När jag lärde mig köra tunga fordon brukade det varvtalsområdet vara utmärkt på varvräknarna och ofta var det runt halva maxvarvtalet. Det är förmodligen lite annorlunda med moderna motorer och personbildmototer, men principen är nog inte annorlunda. Det finns ett varvtal som ger bäst effektivitet (lägst bränsleförbrukning). Ofta sammanfaller det med varvtal där man får max vridmoment. Riktigt låga varv och hög belastning är ju inte helt perfekt, det blir höga lagerbelastningar i motorn. Det tycks vara vanligt att man uppfattar motor- och växellådsstyrning som att de jobbar "perfekt" i alla lägen, men de som kör kan ju inte veta om programvaran har vägt alla parametrar som är inblandade lite annorlunda än man skulle göra själv... Dvs, man programmerar in en stark tendens att växla upp trots rätt hög last, eftersom det finns en parameter som säger att motorn bör gå med lågt varv för att bibehålla låg ljudnivå i bilen. OBS endast ett exempel! Om man inte vet exakt hur den som skrev programmet tänkte eller vilka instruktioner han/hon fick, kan man kanske inte vara säker på att styrsystemen verkligen vet "bäst" i alla belastningsfall. I alla fall vet man inte vad som just då betraktades som "bäst", dvs vilken parameter var mest prioriterad. Om jag får dra ett exempel med en äldre bilmodell så hade jag en 960 som verkligen hade svårt att bestämma sig när det hängde maxlast på kroken och man kom i ett uppförslut. Oftast kändes det bäst att lägga i "3" i stället för "D", för då höll den sig på trean och la i lockup och då kändes det som motorn löpte utan ansträngning och ändå kunde man hålla vettig hastighet. Ibland kan vi som förare faktiskt tillföra lite know-how för att det ska bli bra.
Idag brukar de mest prioriterade parametrarna vara bränsleförbrukning, bränsleförbrukning och bränsleförbrukning. Mindre omsatt slagvolym per kilometer brukar ge bättre ekonomi. Med en och samma motor betyder det så hög växel som möjligt. "Som möjligt" brukar ofta definieras som där bra vridmoment infinner sig. Min ger minst 400 Nm mellan ca 1300 och 4000 r/min. Ett område som är rätt bra för att vara en diesel. De har en tendens att bli ganska korta i sitt register annars.
Dieslar som ger högt vridmoment vid låga varv ger också kraftiga momentpulser, eftersom varje förbränning känns, så att säga. Förvisso är en femcylindrig bättre än en fyrcylindrig motor i det avseendet, men skakar gör det.

Min bil är också rätt glad för att hänga i länge i sexan, med vagn i uppförsbackar, innan den ger upp och växlar ner. Kör man då på farthållaren blir det ett jädra rus för att ta igen förlorad fart i uppförsbacken. Men det finns ett enkelt knep som jag ibland använder, där man kan tillföra lite mänskligt vetande till automatikens arbete.
Genom att köra på farthållare med lådan i läge S för man en kombination av D och S. Så länge det är farthållaren som sköter gasandet på egen hand är det läge D som gäller, även om lådan ligger i S. Alltså blir det sexans växel så snart det går rimligt lätt på landsväg. Men när jag då ser att jag är på väg in i en rejäl uppförsbacke, kan jag bara sätta foten på gasen lite lätt och ta över gasandet. I och med att lådan ligger i läge S växlar den bums ner ett steg, till femman, i farter som är normala med husvagn. Så det är bara att hålla kvar foten på pedalen tills bilen nått krönet och sedan släppa igen. Lådan går tillbaka till läge D och så håller man på till nästa backe. I nedförsbackarna håller min bil farten nere automatiskt, eftersom jag har adaptiv farthållare.

För övrigt håller jag med om att så länge lockup ligger i sker ingen större uppvärmning av växellådeoljan. Med tanke på att oljan kyls av vattnet i kylaren klarar det nog av att hålla temperaturen någorlunda i schack även om motorn inte går speciellt fort.
MartinS skrev: Njae, vid 111km/h sitter lappen löst, upp till 30km/h är det bara böter. Hur förbjudet det må vara är ju relativt, tillräckligt lindrigt för att en polisman skall få utfärda en bot och alltså inte gå till domstol, en skitsak med andra ord. Ungefär som att man råkar pinka bakom en buske i en park :)
Man har mindre risk att ha ihjäl nån eller sig själv om man pissar i en buske. Ligger nån i 110km/h eller över med en vagn eller tungt släp efter har det flera gånger hänt att jag ringt polisen.. Speciellt om jag tycker det svajjar oroväckande.
joel80 skrev:
MartinS skrev: Njae, vid 111km/h sitter lappen löst, upp till 30km/h är det bara böter. Hur förbjudet det må vara är ju relativt, tillräckligt lindrigt för att en polisman skall få utfärda en bot och alltså inte gå till domstol, en skitsak med andra ord. Ungefär som att man råkar pinka bakom en buske i en park :)
Man har mindre risk att ha ihjäl nån eller sig själv om man pissar i en buske. Ligger nån i 110km/h eller över med en vagn eller tungt släp efter har det flera gånger hänt att jag ringt polisen.. Speciellt om jag tycker det svajjar oroväckande.
Det kan absolut vara mycket olämpligt, men det hänger ganska mycket på vad man drar och vad man drar det med, vilket lagen inte tar hänsyn till. Men det är inte strängeligen förbjudet (som det sades längre upp i tråden) ur lagstiftarens perspektiv, det är ju en bot man får, alltså ett mindre brott. Som att pinka bakom en buske eller ta en kall öl på en parkbänk en solig dag...
av rid54
Det var ju ett intressant sidospår... tyvärr tror jag dessa fartoptimister blir förledda till överhastighet när ekipaget går lugnt o fint på en bra väg, även i 110... Vad som händer om de skulle tvingas väja eller stå på bromsen har de förmodligen inte tänkt på. Det kan bli onödigt spännande, även för "mottrafikanterna".
5cylindrar skrev:Det skrivs en del i detta inlägg om att det inte är bra att låta motor och växellåda arbeta på för låga varv. Jag undrar bara vad som gör detta så skadligt? Varför är det inte ok att låta motorn gå på så låga varv som möjligt även med husvagn efter? Jag skulle ju gissa på att växellådan kan själv avgöra vilken växel som är bäst vid gällande hastighet och gaspedalläge?

Överfört moment är en funktion av en kraft och en hävarm. Hävarmen i detta fall är radien på aktuellt drev i växellådan. Alltså ju mindre radie (högre växel) desto högre kraft för att behålla det önskade momentet.

Jämför med din cykel. Brant uppförsbacke och lägg i växel 24. Du kanske kommer upp men det känns i låren. Prova sedan på växel 1. Iallafall jag märker skillnad i låren.... Nu kanske inte just absolut högsta och lägsta växel är bäst i cykelfallet, men du fattar principen.

Ang att köra med släp i 110 km/h. Det är visst OK att köra med släp i de hastigheterna..... i Frankrike.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]