- ons 06 maj 2015, 22:28
Idag brukar de mest prioriterade parametrarna vara bränsleförbrukning, bränsleförbrukning och bränsleförbrukning. Mindre omsatt slagvolym per kilometer brukar ge bättre ekonomi. Med en och samma motor betyder det så hög växel som möjligt. "Som möjligt" brukar ofta definieras som där bra vridmoment infinner sig. Min ger minst 400 Nm mellan ca 1300 och 4000 r/min. Ett område som är rätt bra för att vara en diesel. De har en tendens att bli ganska korta i sitt register annars.
Dieslar som ger högt vridmoment vid låga varv ger också kraftiga momentpulser, eftersom varje förbränning känns, så att säga. Förvisso är en femcylindrig bättre än en fyrcylindrig motor i det avseendet, men skakar gör det.
Min bil är också rätt glad för att hänga i länge i sexan, med vagn i uppförsbackar, innan den ger upp och växlar ner. Kör man då på farthållaren blir det ett jädra rus för att ta igen förlorad fart i uppförsbacken. Men det finns ett enkelt knep som jag ibland använder, där man kan tillföra lite mänskligt vetande till automatikens arbete.
Genom att köra på farthållare med lådan i läge S för man en kombination av D och S. Så länge det är farthållaren som sköter gasandet på egen hand är det läge D som gäller, även om lådan ligger i S. Alltså blir det sexans växel så snart det går rimligt lätt på landsväg. Men när jag då ser att jag är på väg in i en rejäl uppförsbacke, kan jag bara sätta foten på gasen lite lätt och ta över gasandet. I och med att lådan ligger i läge S växlar den bums ner ett steg, till femman, i farter som är normala med husvagn. Så det är bara att hålla kvar foten på pedalen tills bilen nått krönet och sedan släppa igen. Lådan går tillbaka till läge D och så håller man på till nästa backe. I nedförsbackarna håller min bil farten nere automatiskt, eftersom jag har adaptiv farthållare.
För övrigt håller jag med om att så länge lockup ligger i sker ingen större uppvärmning av växellådeoljan. Med tanke på att oljan kyls av vattnet i kylaren klarar det nog av att hålla temperaturen någorlunda i schack även om motorn inte går speciellt fort.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.