Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Att XC90 ska ligga på den deklarerade snittförbrukningen håller jag som fullständigt osannolikt. Det skulle i så fall vara den första hybridbilen som lyckas med det och det känns ju avlägset i en så stor bil som XC90.

Men oavsett så är det dom gjort med T8 inget annat är oerhört imponerande!! :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Den drivlinan kommer sitta som en smäck i Volvo S90 den borde göra 0-100 på under 5 sek då. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
122Sport skrev:dagens S60 P* portionerar 80% av effekten till "baken" när det behövs.
Jag är tämligen säker på att den kan skicka bak uppemot 99% om framhjulen spinner (den sista %:en), var skulle annars de övriga 19%:en ta vägen? Men det är en annan tråd...

Hybridsiffror vad det gäller förbrukning och co2 är ju 100% teoretiska och har ingen som helst verklighetsanknytning... Hoppas bara ingen köpare tror att de skall kunna åka på bilsemester på 0,21L/mil...
av Malmstroem
Även om det slirar så överförs en del kraft. Enda tillfället där du skulle få 99% på en axel är om den står på ett underlag med bra fäste med den andra står på blankis.
Användarvisningsbild
av V9097
Säga vad man vill om så kallade "cycle beaters", det är lätt att uppröras över hur mycket det skiljer mellan uppgiven och verklig förbrukning.

Men se det positiva i det hela! Tack vara tillverkarnas kreativa metoder får vi lägre skatt på våra bilar. Hade tex Volvo inte ansträngt sig för att göra min bil till en 119-grammare hade jag haft högre skatt och den högre verkliga förbrukningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev:Även om det slirar så överförs en del kraft. Enda tillfället där du skulle få 99% på en axel är om den står på ett underlag med bra fäste med den andra står på blankis.
Visst är det så, så 80% är absolut inte max. 99-100% är max, och allt är beroende på underlaget.
Användarvisningsbild
av MartinS
V9097 skrev:Säga vad man vill om så kallade "cycle beaters", det är lätt att uppröras över hur mycket det skiljer mellan uppgiven och verklig förbrukning.

Men se det positiva i det hela! Tack vara tillverkarnas kreativa metoder får vi lägre skatt på våra bilar. Hade tex Volvo inte ansträngt sig för att göra min bil till en 119-grammare hade jag haft högre skatt och den högre verkliga förbrukningen.
Så kan man absolut se det, om man vill. Men faktum kvarstår, CO2 och förbrukningssiffrorna för hybrider är i högsta grad teoretiska och säger inget om verkligheten.
av Amli
XC90_Executive skrev: Men på V60 D6 stämmer siffrorna bra, så inte alls omöjligt att det går att köra enligt siffrorna med T8 också! :wink:
En snabbtitt på Spritmonitor.de så ligger snittet på 0,48l/milen. En bit från de 0,18l/milen som anges.
Med samma procentuella ökning skulle min bil t ex ligga på 1,42l/milen... :(

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]