- sön 03 maj 2015, 12:19
Skulle vilja skriva till Mythbuster och önska, så här: Du ska åka hem från mataffären men ser en stor oljepöl komma ut under bilen, oops all motorolja har runnit ut, okej jag vet inte vad orsaken kan va men nu hittar vi på så du lagar läckan men så står du där utan någon olja whatsoever att hälla i, ingen mack på tio mils räckvidd, å ungefär lika långt hem, vad göra nu är goda råd dyra. Nu kan vi tänka vad kan vi köpa på mataffären å hälla i, nu ställer vi upp 7 st volvosar av samma modell och samma livslängd, bäst är å använda fabriksnya så de är exakt lika slitna, sen så i en bil häller vi vatten, i nästa såpa, i nästa vatten och såpa, i nästa sirap, i nästa lingonsylt, i nästa bruna bönor alt. ärtsoppa, en bil häller vi ingenting i den får gå med luft, i varje bil packar vi med extra vatten, såpa, lingonsylt etc så man kan hälla på under färd. Nu så åker vi. 8)
Jag skulle tippa på att den med ingenting i bara luft skär ihop efter en mil (vad tror ni nån i historien måste ha gjort det nån gång?), sen snart sirap, sen vid tre mil lingonsylten, sen bruna bönor, vid fem såpan, sen tror jag såpa+vatten håller tio mil och även bara vatten, båda de skulle jag gissa skulle kunna fortsätta 90 mil till utan problem. Ja kanske oxå tusen mil. Blir bara ett jävla stannande och påfyllande hela tiden. Men jag vet inte, finns det bara vatten i så det hela tiden finns några vattenmolekylar mellan lagerytorna överallt så har de ju inte kontakt och kan inte skära, om kylan är tillräcklig, det är ju expansionen utav värmen som stoppar prylarna, stål mot stål kan ju glida en ansenlig tid med slitage på lite sikt men det är värmen som uppstår och expansionen därav som gör att det skär ihop och stoppar allt. Tror jag. Men det skulle va kul att se ett in life handfast experiment bevisa det, så om nån har en handfull skrotbilar med ung samma motor/livslängd kan ni få min välsignelse att sätta igång experimenterandet. (D)